image1 image2 image3 image4 image5

„...Po szerokim polu modra Wisła płynie,
Pochylone chaty drzemią na dolinie,
Nad wodą zgarbiony stary dąb żylasty,
Kędy bielą płótna wesołe niewiasty.

  • Autor: Teofil Lenartowicz, Jak to na Mazowszu

Patron roku 2017 rzeka Wisła

Jesteś tutaj: Start Informacyjno-bibliograficzne Proponujemy materiały metodyczne

wwe_b

Partnerzy
i instytucje wspierające

portal-logo

logo_dark-1

logo_niepelnosprnik

TPUW logo

BM
Dziękujemy księgarni internetowej BookMaster za nieodpłatne przekazanie książek.

Sztuka: informacje o wybranych zbiorach
Wpisany przez Maciej Bidelski   
piątek, 03 sierpnia 2012 16:43

Stegemann Thomas, Hitzeler Marion, Blotevogel Monica, Arteterapie dla dzieci i młodzieży, Gdańsk, Harmonia Universalis, 2015, ISBN 978-83-7744-07 8-0, GCWYP 145149.

skan c0001

Sztuka obok walorów estetycznych może mieć także działanie terapeutyczne. W niniejszej pozycji przeznaczonej dla terapeutów, ale także dla nauczycieli, rodziców, a także innych osób zainteresowanych wykorzystaniem sztuki w pracy z dziećmi i młodzieżą, przedstawiono wpływ muzykoterapii, terapii tańcem i terapii przez sztuki plastyczne na podopiecznych.

Szurowska Beata, Kraina przedszkolaka. Prace plastyczne. Czterolatek, Kielce, Mac Edukacja [Warszawa], Wydawnictwo Juka-91, cop. 2015, ISBN 978-83-7873-566-3, GCWYP 169112.

skan c0002

Jest to zbiór 32 kart zawierających: wycinanki, wypychanki, rysowanki i elementy do składania dla czterolatków. Książka stanowi dodatek do podręcznika dla nauczyciela. Może być wykorzystana także przez rodziców do wspomagania rozwoju sprawności manualnej i zainteresowania plastyką ich dzieci.

Bielska Beata, Malowanie rękami czyli bajkowe przygody z farbą. Scenariusze zajęć i karty pracy, Poznań, Oficyna MM Wydawnictwo Prawnicze, 2015, ISBN 978-83-61123-29-3, GCWYP 161762+CD.

skan c0003

Książka zawiera 42 scenariusze zajęć dla przedszkolaków i uczniów edukacji wczesnoszkolnej. Każda lekcja składa się z: serii ćwiczeń ruchowych połączonych z rozwijaniem wyobraźni, wysłuchania bajki relaksacyjnej oraz wykonania prac plastycznych związanych z tematem zajęć zamieszczonych na końcu rozdziału. Interesująca pozycja przygotowana przez nauczycielkę edukacji wczesnoszkolnej, terapeutkę dziecięcą i tyflopedagożkę.

10 [Dziesięć] lat Polski Ludowej w rysunkach dziecięcych, zebr. i oprac. Bolesław Zagała ; wstęp napisała Elżbieta Jackiewiczowa, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Literatury Dziecięcej Nasza Księgarnia, 1954, GCWYP 46570.

skan c0004

Zbiór ponad stu rysunków dzieci w wieku od 6 do 14 lat wykonanych na zajęciach plastycznych w latach 50. ubiegłego wieku. Interesująca pozycja dla osób pamiętających czasy PRL-u, ale także dla młodzieży i dzieci.

Wstręt i obrzydzenie, red. nauk. Wanda Dittrich [et al.], Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2015, ISBN978-83-7865-221-2, GCWYP 157251.

skan c0005

Książka jest pracą badawczą na temat wstrętu i obrzydzenia oraz ich przedstawiania i recepcji m.in. w sztuce, filmie, kinie i literaturze. Autorzy, uczestnicy Filologicznych Studiów Doktoranckich rozpatrują twórczość np.: Piotra Breugela Starszego, Grzegorza Klamana czy Karoliny Żyniewicz.

Chadwick Whitney, Kobiety, sztuka i społeczeństwo, Poznań, Dom Wydawniczy Rebis, 2015, ISBN 978-83-7818-552-9, GCWYP 160924.

skan c0006

Whitney Chadwick jest emerytowanym profesorem sztuki. Prowadzi wykłady o surrealizmie, feminizmie i sztuce współczesnej. W swojej książce bardzo bogato opisuje artystki, które zdecydowały się zawodowo zajmować sztuką. Skupia się nie tylko na twórczyniach XX i XXI wieku, ale rozpoczyna historię sztuki kobiecej od świata antycznego, przez średniowiecze i kolejne epoki.

Rospenk-Spychała Anna, Szeląg Marcin, Ja i świat, ja i sztuka, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2016, ISBN 978-83-232-2981-0, GCWYP 168429.

skan c0007

Książka przedstawia propozycję i realizację projektu z dziedziny edukacji dla twórczości. Książka może służyć pojedynczej osobie w celu rozwoju kształtowania własnej twórczości i badania efektywności swoich działań związanych ze sztuką lub może być poradnikiem dla nauczycieli.


Opracowała JM (sierpień 2016 r.)


Historia piękna, red. Umberto Eco, Wyd. 2 (dodr.), Poznań, Dom Wydawniczy Rebis, 2008, ISBN 978-83-7301-691-0.

zdj. 1

Książka ta - choć ilustrowana obrazami stu arcydzieł wszech czasów - nie jest kompendium wiedzy o sztuce. Obrazy, podobnie jak cytaty z dzieł literackich, od Pitagorasa po teksty współczesne, odzwierciedlają zróżnicowane pojęcia piękna, jakie pojawiały się na przestrzeni dziejów. Książka ilustruje, w jaki sposób pojmowano piękno natury, kwiatów, zwierząt, ciała ludzkiego, gwiazd, proporcji matematycznych, światła, drogocennych kamieni, Boga, szatana wreszcie.

Na podstawie tekstów filozofów, pisarzy, uczonych, mistyków i teologów oraz świadectw artystów można się także zorientować, w jaki sposób odczuwał piękno zwykły, przeciętny człowiek. Okazuje się, że nie tylko w różnych epokach, ale nawet w obrębie tej samej kultury ścierały się ze sobą różnorodne pojęcia na temat piękna. Czytelnik sam może się przekonać, czy w tak odmiennych swych przejawach koncepcja piękna zachowała pewne cechy stałe. W każdym razie przeżyje pasjonującą przygodę, estetyczna i intelektualną.

"A jest tu zaiste piękno jeszcze bardziej prawdziwe, kiedy mianowicie ujrzysz w kimś i uwielbisz mądrość, nie patrząc zgoła na jego twarz, bo twarz może sobie być brzydka, kiedy po prostu pominiesz całą jego postać zewnętrzną i będziesz "ścigać" tylko jego wewnętrzne piękno" - Plotyn. "Piękno świata dostrzegamy w pojedynczych elementach, na przykład w gwiazdach na niebie, ptakach w powietrzu, rybach w wodzie i ludziach na ziemi" - Wilhelm z Conches. "Bez wątpienia jedną z przyczyn, dla których wielu ludzi nie ma właściwego poglądu na piękno, jest brak subtelnej wyobraźni koniecznej dla odczuwania bardziej wyrafinowanych wzruszeń. Wszyscy roszczą sobie pretensje do tej subtelności, wszyscy o niej mówią i chętnie widzieliby w niej sprawdzian wszelkich gustów i poglądów" - David Hume. "I śmierć, i piękno zaiste to dwie istoty głębokie, co tyle mają błękitu i tyle czerni w źrenicy, jako dwie siostry straszliwe, płodne i wielkookie, o zagadce tej samej, tejże tajemnicy" - Wiktor Hugo. ""Piękno jest prawdą, prawda pięknem" - tylko tyle można wiedzieć i warto wiedzieć tu, na ziemi" - John Keats. "Piękno jest zawsze dziwaczne. Rzec nie chcę, iż jest dziwaczne w sposób dobrowolny i na zimno, bo w takim przypadku byłoby potworem, wykolejonym z torów życia. Mówię, że zawiera zawsze odrobinę dziwaczności, która sprawia, że szczególnie jest piękne" - Charles Baudelaire.

Umberto Eco, jeden z najsłynniejszych naukowców i pisarzy współczesnych, urodził się w Alessandrii w Piemoncie w 1932 roku. Wykładał na uniwersytetach w Turynie i Mediolanie, obecnie jest profesorem Uniwersytetu w Bolonii. Do najważniejszych jego prac eseistycznych należą: Dzieło otwarte. Forma, nieokreśloność w poetykach współczesnych, Nieobecna struktura, Lector in fabula: współdziałanie w interpretacji tekstów narracyjnych, Semiotics and the Philosophy of Language, Semiologia życia codziennego, Interpretacja i nadinterpretacja, Pięć pism moralnych, W poszukiwaniu języka uniwersalnego. Zainteresowanie estetyką zaowocowało m.in. Sztuką i pięknem w średniowieczu, a teorią literatury - Sześcioma przechadzkami po lesie fikcji. Jako autor błyskotliwych tekstów publicystycznych dał się Eco poznać w zbiorach: Diariusz najmniejszy oraz Zapiski na pudełku od zapałek (3 tomy). Prawdziwą sławę przyniosły mu powieści: Imię róży (jeden z największych bestsellerów w historii literatury), Wahadło Foucaulta, Wyspa dnia poprzedniego oraz Baudolino.

Historia brzydoty, red. Umberto Eco, Wyd. 1 (dodr.), Poznań, Dom Wydawniczy Rebis, 2009, ISBN 978-83-7510-025-9.

zdj. 2

Pozornie piękno i brzydota są konceptami, które wzajemnie się implikują. Zazwyczaj też rozumie się brzydotę jako przeciwieństwo piękna, więc wydaje się, że zdefiniowanie jednej wystarczy, by wytłumaczyć drugą. Objawianie się brzydoty na przestrzeni wieków jest wszakże dużo bogatsze i bardziej nieprzewidywalne, niż się powszechnie sądzi.
Zawarte w tej książce fragmenty antologii, obejmującej teksty z niemal trzech tysięcy lat, opatrzone niezwykłymi ilustracjami, wiodą nas zaskakującym szlakiem pomiędzy koszmarem, strachem i miłością; tu przejawy obrzydzenia podążają równym krokiem z poruszającymi odruchami współczucia, natomiast odrzuceniu deformacji towarzyszą dekadencka ekstaza oraz uwodzicielskie naruszanie wszelkich klasycznych kanonów. W demonach, obłąkanych, straszliwych nieprzyjaciołach i niepokojących obecnościach, w obrzydliwych otchłaniach i zwyrodnieniach, które ocierają się o wyrafinowanie, w odmieńcach i żywych trupach ujawnia się niezwykle szeroka, a często też nieoczekiwana wena ikonograficzna. Spotkawszy się na tych stronach z brzydotą natury, brzydotą duchową, asymetrią, dysharmonią, zniekształceniem, natknąwszy się tu na nikczemne, słabe, podłe, banalne, przypadkowe, arbitralne, surowe, odrażające, niewdzięczne, straszliwe, jałowe, mdłe, przestępcze, widmowe, czarnoksięskie, szatańskie, ohydne, wstrętne, godne pogardy, groteskowe, odpychające, nienawistne, nieprzyzwoite, nieczyste, brudne, obsceniczne, przerażające, naganne, potworne, gwałtowne, mętne, okropne, upiorne, obmierzłe, odrzucające, odstręczające, niesmaczne, przyprawiające o mdłości, cuchnące, występne, szkaradne, nieprzyjemne i niemoralne, pierwszy zagraniczny wydawca, który przeczytał to dzieło, wykrzyknął: "Jakże piękna jest brzydota!"

Ward Laura, Steeds Will, Demony. Wizje zła w sztuce, Warszawa, Wydawnictwo Arkady, 2008, ISBN 978-83-213-4558-1.

zdj. 3

Religia i sztuka od zawsze pozostawały w bliskich związkach. Artystyczne wyobrażenie moralnych dylematów i wiary w walkę dobra ze złem stanowi swoisty przewodnik etyczny. Ciemną stronę ludzkiej natury reprezentują w sztuce postacie wszelkiego rodzaju demonów i diabłów. Książka zawiera ponad 250 przykładów obrazów, litografii, iluminowanych manuskryptów i rzeźb przedstawiających personifikacje zła w różnych kulturach. Autorzy wyjaśniają skomplikowaną ikonografię dzieł, odwołujących się do światowej literatury, Biblii, apokryfów.

Künstler-Langner Danuta, Anioł w poezji baroku. Dzieje postaci w kulturze dawnej Europy, Toruń, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2007, ISBN 978-83-231-2124-4.

zdj. 4

Monografia ta jest próbą przedstawienia anioła na przestrzeni wieków. Uwzględnia najstarsze tradycje obrazowania dobrego ducha (hebrajską, judeochrześcijańską, egipską), których ślady zachowały się w postrzeganiu anioła w kulturze dawnej Europy - od średniowiecza po kres XVII stulecia. Pisarze i malarze niezwykle ufnie odnosili się do duchowej tradycji w zakresie mówienia o świecie anielskim jako sferze sacrum. Przywoływali utrwalone w dziełach filozoficznych, teologicznych, religijnych, a szczególnie ascetycznych i mistycznych wizje aniołów jako pośredników między sferą ziemską a niebiańską.
Mieszkańcy dawnej Europy z dumą spoglądali w przeszłość biblijną, umieszczając imiona aniołów w swych modlitwach, na kartach żywotów i legend, wprowadzając zwiastunów dobra do poezji maryjnej i pasyjnej, widząc w nich wreszcie sprzymierzeńców na trudnej drodze do dobrych zaświatów. Filozofowie i mistycy odczytywali wszechświat jako sensorium Boga przepełnione anielskim śpiewem (musica mundana, musica coelestis). Uważali, że mieszkańcy Bożego domu oddają mu nieustającą chwałę śpiewem, a człowieka czynili kandydatem do dziesiątego chóru anielskiego. Spoglądali na jednostkę jak na kosmos w miniaturze (micros cosmos) i doszukiwali się w niej podobieństwa do doskonałego Boga.


Wyboru dokonała JM, opisy zaczerpnięto z okładek książek (czerwiec 2015 r.)


DOKUMENT DŹWIĘKOWY:

Obrazy słowem malowane [Dokument dźwiękowy] : radiowe spotkania z audiodeskrypcją sztuk plastycznych, nie tylko dla najmłodszych / audycję przygot.: Barbara Szymańska, Joanna Sikora ; Fundacja Autodyskrypcja ; Stowarzyszenie Edukacji Kulturalnej WIDOK. - Białystok : Fundacja Audiodeskrypcja, cop. 2011. - 1 płyta (CD) (174 min) : digital, stereo. ; 12 cm.

dd

Fundacja Audiodeskrypcja w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Edukacji Kulturalnej WIDOK prezentuje efekty realizowanego projektu „Obrazy słowem malowane. Radiowe spotkania z audiodeskrypcją sztuk plastycznych, nie tylko dla najmłodszych”.Celem projektu jest wyrównanie szans dzieci i dorosłych z niepełnosprawnością wzroku w dostępie do sztuk plastycznych, a tym samym ich integracja społeczna w obszarze kultury. W jego ramach powstał pierwszy w Polsce cykl 12 audycji radiowych z audiodeskrypcją oraz dotykowa paleta barw, wykorzystująca powiązania między widzianym kolorem, a odczuwalną fakturą. Za pomocą audiodeskrypcji (techniki polegającej na słownym opisie wizualnej warstwy dzieła) zostały zaprezentowane cenne dzieła plastyczne z różnych epok, obrazujące przemiany, jakie zachodziły w dziejach sztuki od prehistorii po współczesność. Najważniejsze terminy ze słownika sztuk pięknych oraz typowe cechy epoki, z której pochodzi prezentowane dzieło, przedstawiają zaproszeni eksperci z zakresu nauki i sztuki.

(od Wydawcy)

Audycje:
1. Sztuka prehistoryczna – malowidło naskalne bizona ugodzonego dzidą [cel sztuki, sposób tworzenia].
2. Sztuka starożytnego Egiptu – bas-relief Egipska Królowa Hatszepsut [relief, kanon postaci].
3. Sztuka starożytnej Grecji – rzeźba Doryforos – Poliklet [kontrapost, ukazanie postaci w ruchu].
4. Sztuka wczesnochrześcijańska – ikona Chrystus Pantokrator – Teofan z Krety [proces powstawania i sposób
odczytywania ikony].
5. Sztuka średniowiecza – rozeta północnego transeptu katedry w Chartres [technika tworzenia i sztuka odczytywania witraży].
6. Renesans – obraz Mona Lisa – Leonardo da Vinci [perspektywa, portret, dwuznaczność spostrzegania, historia ramy do obrazu].
7. Barok – obraz Powrót syna marnotrawnego – Rembrandt van Rijn [światłocień].
8. Klasycyzm – obraz Przysięga Horacjuszy – Jacques Louis David [podstawowe elementy kompozycji obrazu].
9. Romantyzm – obraz Opactwo w dębowym lesie – Caspar David Friedrich [nokturn, sposoby budowania nastroju, styl malarski].
10. Impresjonizm – obraz Impresja, wschód słońca – Claude Monet [ podstawowe barwy w malarstwie, operowanie barwą].
11. Kubizm – obraz Panny z Avignon – Pablo Picasso [geometryzacja, wydobycie struktury, collage, swoboda tworzenia].
12. Dadaizm – Ready-made Fontanna – Marcel Duchami [przewartościowanie definicji dzieła sztuki, kontrowersje wokół sztuki XX wieku].
13. Dotykowa paleta barw.

Tagi / hasła:
Audiodeskrypcja
Niewidomi – kultura - Polska
Dokumenty dźwiękowe
Wychowanie estetyczne
Sztuka - historia

 

Oprac. MG (WIB)


DOKUMENTY ELEKTRONICZNE:

Galeria Malarstwa Polskiego [Dokument elektroniczny] : przewodnik multimedialny / scen. Ewa Micke-Broniarek, Leszek Lewoc ; Muzeum Narodowe w Warszawie. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 1998. - 1 dysk optyczny (CD-ROM) : dźw., kolor ; 12 cm + instrukcja.

12cdcd

Jedyna na polskim rynku tak wszechstronna i szczegółowa monografia Galerii Malarstwa Polskiego (Muzeum Narodowe w Warszawie). Ponad 1200 stron tekstu; około 1000 ilustracji; 4 godziny nagrań dźwiękowych; 29 filmów z rzeźbami; interaktywne gry; obszerne komentarze historyków sztuki; 419 obrazów i rzeźb; kluczowe partie programu także w wersji angielskiej.
Obrazy Galerii malarstwa Polskiego można oglądać na pięć różnych sposobów, które tu umownie nazwano kontekstami:
- Zwiedzanie Galerii. Ekspozycja galerii malarstwa polskiego obejmuje ponad 400 dzieł, prezentowanych w 9 salach i 9 gabinetach pierwszego piętra muzeum. Nurty i style w nowożytnym malarstwie polskim ukazano w układzie chronologicznym, od XVI wieku, po rok 1914.
- Tematy, motywy – prezentacja dzieł związanych z jednym gatunkiem tematycznym stwarza możliwość prześledzenia jego ewolucji na tle stylistycznego rozwoju sztuki polskiej, pozwala wyróżnić okresy największego rozkwitu lub przeciwnie – wyraźnego regresu.
- Dzieła wybrane – ta część programu poświęcona jest prezentacji najcenniejszych zabytków z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie, a zarazem najlepiej ilustrujących przemiany stylistyczne malarstwa polskiego w jego rozwoju od XVI do pocz. XX wieku.
- Artyści – w tej części prezentowane są życiorysy 123 artystów; podawane są tutaj informacje dotyczące przebiegu studiów artystycznych, fakty, które miały decydujący wpływ na rozwój twórczości oraz przedstawiona została jej ogólna charakterystyka.
- Baza danych – w tym kontekście o sposobie analizy dzieła decyduje sam użytkownik. Można wybrać własne kryterium selekcji, a także tworzyć sumę logiczną kilku kryteriów. Najprostsze użycie tabeli to docieranie do dzieła sztuki na podstawie tytułu.

(od Wydawcy)

Tagi / hasła:
Warszawa – muzealnictwo – zbiory
Malarstwo polskie – zbiory
Dokumenty elektroniczne
Muzeum Narodowe (Warszawa) - zbiory

Cuda Włoch [Dokument elektroniczny]. - Bielsko-Biała : Onet.pl SA. Oddział OPM [Optimus Pascal Multimedia], [2000]. - 1 dysk optyczny (CD-ROM) : dźw., kolor ; 12 cm.

6cd

- Ponad 250 fotografii
- Ponad 60 min dźwięku
- Opcja drukowania komentarza

Wenecja, klejnot architektury złożony w szkatułce laguny; Rzym, miasto starożytne i światowa metropolia; Florencja, kolebka renesansu – Włochy zawsze fascynowały przybyszów. Od ponad trzech stuleci uwodzicielski urok Italii przyciąga erudytów, spragnionych jej cudów. W pielgrzymkę do źródeł sztuki europejskiej, zwaną niegdyś Grand Tour (Wielkim objazdem), wyruszali najznamienitsi pisarze, przywożąc cenne opisy podróży. Wzruszenia Stendhala, uniesienia Teofila Gautier, nastroje Chateaubrianda towarzyszą nam od granic Lombardii aż do południowych krańców Sycylii.

(od Wydawcy)

Tagi / hasła:
Włochy
Przewodniki turystyczne
Dokumenty elektroniczne

Grecja [Dokument elektroniczny] / [koncepcja Anna Szaleńcowa, Mirosław Dąbrowski ; red. Mirosław Dąbrowski]. - Bielsko Biała : Onet.pl SA. Oddział OPM [Optimus Pascal Multimedia], cop. 2000. - 1 dysk optyczny (CD-ROM) : dźw., kolor ; 12 cm.

22cd

„Wielka Encyklopedia Kultur Starożytnych – Grecja” to multimedialne kompendium wiedzy przedstawiające sztukę, religię i historię tego kraju. Poszczególne zagadnienia przedstawiono w formie artykułów, wzbogaconych narracją lektora, zdjęciami oraz rycinami. Program prezentuje m.in. panteon królów greckich, historię budowy Akropolu oraz komputerowe animacje wielkich bitew. Umożliwia wirtualne zwiedzanie zabytków. Zdjęcia, animacje i rekonstrukcje budowli przedstawiają bogatą kulturę Grecji. Zawiera on także interaktywną mapę Grecji, komputerowe rekonstrukcje budowli oraz wirtualne muzeum sztuki.

(od Wydawcy)

Tagi / hasła:
Grecja – kultura – do 5 w.
Dokumenty elektroniczne
Encyklopedie

Muzyka [Dokument elektroniczny] : plansze interaktywne 2.0 : szkoła podstawowa / [aut. tekstów i komentarzy Mirosław Smoleń ; konsult. merytor. Monika Kryszkiewicz, Monika Gromek, Mirosław Smoleń]. - Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 2011. - 1 dysk optyczny (CD-ROM) : dźw., kolor ; 12 cm + Informator : 24 s. ; 18 cm.

g

Muzyka. Plansze interaktywne 2.0. Szkoła podstawowa to program komputerowy składający się z kilkudziesięciu plansz interaktywnych. Zawarte w nim treści edukacyjne zostały przygotowane zgodnie z podstawą programową nauczania muzyki w klasach 4-6 szkoły podstawowej. Plansze składają się z animacji, dźwiękowych komentarzy oraz testów. Towarzyszą im także dodatkowe narzędzia multimedialne. Dopisywanie komentarzy, możliwość podkreślania wybranych treści oraz zaznaczania lub zakrywania dowolnych elementów znajdujących się na planszy ułatwiają nauczycielowi przeprowadzenie ciekawej i interaktywnej lekcji. Do pakietu dołączony jest opis poszczególnych tematów lekcji, przy których plansza może stanowić pomoc dla nauczyciela. Narzędzie testowe zawiera około 150 pytań jednokrotnego wyboru i pozwala na jednoczesne rozwiązywanie testu przez całą klasę.

(od Wydawcy)

Tagi / hasła:
Muzyka – szkoły podstawowe
Ćwiczenia i zadania dla szkół podstawowych
Materiały pomocnicze dla szkół podstawowych
Dokumenty elektroniczne


Oprac. MG (WIB)


FILM

Potęga sztuki - czteroodcinkowa opowieść o tworzeniu.
Osiem przełomowych arcydzieł. Ośmiu niepokornych artystów przeżywających trudne chwile. Osiem historii o triumfie i upadku. Osiem momentów, które zmieniły oblicze świata.

  b

Znakomita seria filmów dokumentalnych produkcji BBC prezentująca biografie i kulisy powstania arcydzieł słynnych artystów. Potęga sztuki przybliża prawdę, której próżno szukać w pośpiesznych „wycieczkach kulturalnych”. Dramat towarzyszący momentom twórczym został pokazany w równie sugestywny sposób jak zbrodnia, bitwa czy romans.
Polecam ten cykl nie tylko miłośnikom malarstwa ale także nauczycielom sztuki czy wiedzy o kulturze. Ze względu na jego wartość merytoryczną jest to szczególnie cenny materiał do wykorzystania na zajęciach z ww. przedmiotów.
Niezwykle sugestywna narracja Schamy porwie nawet najbardziej „opornych” na wiedzę i rozrabiających uczniów.

Potęga sztuki [Film] : Caravaggio, Bernini : opowieść o niezwykłych momentach w historii sztuki / reż. Simon Schama. - Warszawa : Best Film, 2006. - 1 płyta wiz. (DVD) (50 min) : dźw., kolor. ; 12 cm.

c

Caravaggio Dawid z głową Goliata (1601)
Rzym, 1603. Wizerunki Zbawiciela, Maryi i świętych emanują pięknem i niewinnością, która trafia do serc wiernych. Nagle na arenę sztuki wkracza Michelangelo Merisi da Caravaggio. Malarz dostrzega piękno i znaczenie Ewangelii w fakcie, że Zbawiciel był stworzony z krwi i kości. Na swoich obrazach przedstawia Chrystusa i jego towarzyszy w znacznie bardziej ludzki sposób niż którykolwiek z wcześniejszych malarzy. Modeli znajduje na ulicy, w tawernach i domach publicznych. W ten sposób na zawsze zmieni rolę malarstwa, które nagle zbliża się do realizmu. Ale dla niektórych właśnie to stanowiło problem - uważano, że Caravaggio zniszczył sztukę i ograbił ją z duchowej mocy.

Bernini Ekstaza Świętej Teresy (1652)
Gian Lorenzo Bernini był cudownym dzieckiem i genialnym młodzieńcem - to rzeźbiarz, kompozytor i nonszalancki kawaler, osobisty przyjaciel Papieża Urbana VIII. Jego rzeźby emanują życiem, a pod jego dłutem kamień wydaje się poruszać i drgać. Jednak pod koniec lat 40 XVII wieku, kiedy na zbudowanej przez niego dzwonnicy bazyliki świętego Piotra pojawiają się pęknięcia, szczęśliwa gwiazda Berniniego zaczyna blednąć. Tylko cud może teraz uratować reputację artysty. Bernini rzeźbi więc Ekstazę Świętej Teresy. Marmurowa święta lewituje i drży, unosząc się na granicy tajemnicy i nieprzyzwoitości. Dzieło przyciąga rzesze wiernych, którzy tłumnie przybywają, by obejrzeć święty spektakl - ciało przeniknięte duchowymi doznaniami, tajemnicę, gdy ból łączy się z przyjemnością, cielesne zatracenie połączone z bezcielesnym doznaniem. Nic dziwnego, że widzowie nie mogą oderwać od tego dzieła wzroku.

(od Wydawcy)

Tagi / hasła:
Caravaggio (1573-1610) Bernini, Gian Lorenzo (1598-1680)
Artyści włoscy - 16-17 w.
Schama, Simon (1945- ).
Film edukacyjny

Potęga sztuki [Film] : Picasso, Rothko : opowieść o niezwykłych momentach w historii sztuki / reż. Simon Schama. - Warszawa : Best Film, 2006. - 1 płyta wiz. (DVD) (50 min) : dźw., kolor. ; 12 cm.

f

Picasso. Guernica (1937)
Picasso, hedonistyczny geniusz uważał, że sztuka współczesna powinna się odseparować od polityki i historii. Jednak brutalność, z jaką Luftwaffe zbombardowała starożytne baskijskie miasto Guernica każe mu dostrzec trywialność swych wcześniejszych, kubistycznych poszukiwań. Czym jest łamanie reguł sztuki figuratywnej wobec masakrowania ciał i palenia domów? Picasso jednoczy się w bólu ze swym krajem. Tworzy coś, czego nigdy nie planował - obraz poświęcony historii współczesnej.

Rothko. Czarne na czerwonym (1958)
Nowy Jork, 1958. Restauracja Four Seasons w Seagram Building na środkowym Manhattanie zleca Rothko namalowanie serii wielkoformatowych abstrakcji. Malarz stwierdza: "Jest to miejsce, do którego najbogatsze dranie w Nowym Jorku przychodzą, aby się posilić i popisać... Mam nadzieję, że odbiorę apetyt każdemu sukinsynowi, który będzie jadł w tym pomieszczeniu". Malarz traktuje zlecenie jako sprawdzian, któremu zostanie poddana sztuka we współczesnym świecie pogrążonym w nieustającej nudzie. Czy zdoła poruszyć i zaskoczyć odbiorców, czy odpędzą ją od siebie jak irytującego kelnera? Czy stanie się kolejnym przedmiotem użytkowym, czy też zdoła ocalić nasze dusze?

(od Wydawcy)

Tagi / hasła:
Picasso, Pablo (1881-1973)
Rothko, Mark (1903-1970)
Malarze
Schama, Simon (1945- ).
Film edukacyjny

Potęga sztuki [Film] : Van Gogh, Turner : opowieść o niezwykłych momentach w historii sztuki / reż. Simon Schama. - Warszawa : Best Film, 2006. - 1 płyta wiz. (DVD) (50 min) : dźw., kolor. ; 12 cm.

e

Turner. Niewolnicy wyrzucani za burtę - nadchodzi tajfun ("Statek niewolników") (1840)
Maj 1840 r. Turner przynosi siedem obrazów, by zaprezentować je na dorocznej wystawie w Royal Academy. Spotyka się jednak z największymi atakami, jakich kiedykolwiek doświadczył. Celem najbardziej zajadłej krytyki pada Statek niewolników: alegoria, obraz historyczny i pejzaż morski w jednym, eksplodujący szkarłatem i złotem, osadzony pomiędzy światem realistycznym a fantazją. Dla współczesnych był jednak tylko "wypadkiem w kuchni" i "obrzydliwym absurdem". Malarstwo Turnera nie podąża za gustem odbiorców, którzy oczekiwali przedstawiania rzeczy takimi, jakie są. Artysta, uwolniony od przymusu odtwarzania wyglądu świata dociera do sedna rzeczy i przenosi widza w sam środek tajfunu na morzu.

Van Gogh. Kruki nad polem pszenicy (1890)
"Malarstwo, - pisał Van Gogh, - jest tratwą, która po katastrofie morskiej pozwoli nam bezpiecznie dotrzeć na brzeg". Malowanie czasem uspokajało artystę. Wewnętrzny ból zamieniał w mocne uderzenia pędzlem, a destrukcyjne emocje przekładał na ruchy pędzla, nakładającego grubo farbę. Wieczny niepokój i cierpienie wybuchały intensywnym, ekstatycznym kolorem. Na tym etapie wciąż jeszcze spoglądał w lustro, ale maluje autoportrety właściwie tylko z wyobraźni. Malarstwo doprowadza go do granic wytrzymałości, które w końcu przekracza. Z końcem lata 1890 r. Van Gogh przestaje tworzyć autoportrety. Zamiast kłaść pędzlem farby na płótnie, przymierzając się do namalowania siebie, wymierzył do siebie z rewolweru.

(od Wydawcy)

Tagi / hasła:
Gogh, Vincent van (1853-1890)
Turner, William (1775-1851)
Malarze
Schama, Simon (1945- ).
Film edukacyjny

Potęga sztuki [Film] : Rembrandt, David : opowieść o niezwykłych momentach w historii sztuki / reż. Simon Schama. - Warszawa : Best Film, 2006. - 1 płyta wiz. (DVD) (50 min) : dźw., kolor. ; 12 cm.

d

Rembrandt Spisek Klaudiusza Cywilisa (ok. 1666 r.)
Rembrandt, twórca Straży nocnej oraz portretów najbogatszych kupców Amsterdamu dokonał rzeczy niemożliwej: przedstawił świat kupców i pieniędzy z heroizmem i dramatyzmem, nadając mu cechy szlachetności. Mimo swych osiągnięć artysta pozostał niedoceniony. 10 lat później był bankrutem, niemodnym malarzem, zbyt surowym, brutalnym i szorstkim na czasy, w których ceniło się upiększanie. I wtedy pojawiła się szansa powrotu na rynek. Malarz otrzymał zlecenie na wykonanie obrazu, który miał ozdobić sale amsterdamskiego ratusza. Jednak zamiast oczekiwanego, okazałego, pełnego splendoru i podniosłości dzieła powstaje dzieło surowe w formie i ciężkie w odbiorze, chyba najmocniejszy obraz w historii, jedno z największych arcydzieł epoki.

David Śmierć Marata (1793)
Wielki krytyk starego porządku i płomienny dziennikarz Jean-Paul Marat, "przyjaciel ludu" został zasztyletowany podczas kąpieli w lipcu 1793 roku. Poruszony tym wydarzeniem Jacques-Louis David, malarz rewolucji, obiecał stworzyć wizerunek męczennika, który umarł za Francję i za świat. I tak też uczynił, wynosząc nowego bohatera na ołtarz Wolności, Równości i Braterstwa. Tworzy dzieło propagandowe, dzięki któremu Marat-fanatyk zmienia się w bezinteresownego bohatera o czystych intencjach. Sztuka staje się wspólniczką władzy, narzędziem propagandy.

(od Wydawcy)

Tagi / hasła:
Rembrandt, Harmenszoon van Rijn (1606-1669)
David, Jacques Louis (1748-1825)
Malarze
Schama, Simon (1945- ).
Film edukacyjny


Oprac. MG (WIB)


Poprawiony: czwartek, 04 sierpnia 2016 12:23