image1 image2 image3 image4 image5 image6

Godziny otwarcia

Biblioteka w Warszawie
pon., wt., czw., pt.: 9.00 - 19.00
środa: 14.00 – 19.00,   sobota: 9.00 – 15.00

Filie w Błoniu, Grodzisku Maz., Nowym Dworze Maz., Żyrardowie
pon., wt., czw., pt.: 9.00 - 18.00
środa: nieczynne,   sobota: 9.00 – 15.00

Filia w Sochaczewie
pon., wt., czw., pt.: 8.00 - 18.00
środa: nieczynna,   sobota: 9.00 – 15.00

Jesteś tutaj: Start Filie

wwe_b

MOODLE

Partnerzy
i instytucje wspierające

portal-logo

logo_dark-1

logo_niepelnosprnik

TPUW logo

Profilaktyka cyberprzemocy w szkole
środa, 27 lutego 2013 09:12

Czym jest cyberprzemoc? Cyberprzemoc to inaczej przemoc z użyciem mediów elektronicznych, przede wszystkim Internetu i telefonów komórkowych. W ostatnim czasie proceder ten bardzo się nasilił. Pomimo, że akty cyberprzemocy mogą wyglądać niewinnie, to potrafią wyrządzać bardzo dużo krzywdy i czasem są tragiczne w skutkach. Problem ten dotyczy przede wszystkim dzieci i młodzieży. W Polsce doświadcza go ponad połowa młodych internautów. Ten gorący problem był tematem warsztatów metodycznych, zorganizowanych przez naszą filię w dniu 12 grudnia 2012 r. Prowadziła je Bożena Dawidowska-Langer z Biblioteki Głównej.

DSC_3958 DSC_3959

Po krótkim rysie historycznym dotyczącym wyjątkowo tragicznych wydarzeń, które wstrząsnęły opinią publiczną na początku XXI wieku omówione zostały podstawowe pojęcia, przytoczone definicje oraz wykazane różnice w interpretowaniu poszczególnych terminów. Szczegółowo przedstawione zostały formy działania, które są zaliczane do elektronicznej agresji rówieśniczej: nękanie, straszenie, szantażowanie, ośmieszanie, podszywanie się pod cudzą tożsamość, korzystanie ze stron www zaprojektowanych specjalnie w celu upokarzania innych. Przytoczone zostały wyniki badań, w których udowodniono skalę zjawiska i zagrożenia, o których dorośli często nie mają pojęcia. Omówiono procedury postępowania opracowane dla szkół na wypadek wystąpienia incydentów przemocy rówieśniczej przy pomocy nowych technologii (szczególnie telefonów komórkowych i komunikatorów społecznościowych dostępnych przy użyciu komputera). Analizie poddano aspekty prawne dotyczące omawianych zjawisk. Zwrócono uwagę na brak świadomości wśród młodzieży, że dokonywane dla zabawy „psikusy” nie są nieszkodliwymi żartami tylko często są to przestępstwa i wykroczenia ścigane przez prawo. Także brak bezpośredniego kontaktu z ofiarą, niemożliwość obserwowania skutków działania to podstawowa przyczyna bezrefleksyjnego okrucieństwa pozbawionego myślenia o skutkach działań i dostrzegania krzywdy „niewidocznej ofiary”. Zalecono zajęcia metodą dramy wychowawczej, na których uczniowie mogliby wczuć się w dramaty prześladowanych kolegów i koleżanek. Rozdano materiały informacyjne ułatwiające zdobywanie wiedzy i materiałów pomocniczych do zajęć.

DSC_3964 DSC_3979

Przytoczone zostały adresy stron internetowych, na których można pobierać gotowe materiały i poradniki dotyczące problemu cyberprzemocy. Biblioteka Pedagogiczna posiada literaturę na ten temat, dostępną do wszystkich zainteresowanych. Odsyłamy również do http://dzieckowsieci.fdn.pl/materialy-do-pobrania-przeglad, www.cyberprzemoc.pl.

Oprac. Anna Buźniak
na podstawie notatek Bożeny Dawidowskiej Langer


Poprawiony: piątek, 08 marca 2013 11:16