image1 image2 image3 image4 image5

„11 listopada 1918 r. spełnił się sen pokoleń Polaków – Państwo Polskie narodziło się na nowo. Po rozbiorach i 123 latach niewoli, rusyfikacji i germanizacji, po wielkich powstaniach, wolna Polska powróciła na mapę świata”

źródło: UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ w sprawie ustanowienia roku 2018 Rokiem Jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości

Jesteś tutaj: Start Koło SBP

wwe_b

MOODLE

Partnerzy
i instytucje wspierające

portal-logo

logo_dark-1

logo_niepelnosprnik

TPUW logo

Lekcje biblioteczne
Wpisany przez Administrator   
czwartek, 10 grudnia 2015 15:41

Proponowane tematy zajęć:

 

Przedszkola

1. Pierwsza Wizyta w bibliotece (Przedszkole 5-6 latki)

Zajęcia dydaktyczne na których dzieci poznają bohatera książki kota Herberta Przepraszam czy jesteś czarownicą? autorki Emily Horn. W dalszej części zajęć dzieci zwiedzają bibliotekę oraz poznają Książkę bez obrazków.

Dla szkoły podstawowej

1. Mam kłopot. Lekcja z wykorzystaniem książki Iwony Chmielewskie Kłopot (I klasa)

Zajęcia maja na celu oswojenie dzieci z trudnymi emocjami, które paraliżują bohatera książki.
Fabuła tekstu może być dobrym punktem wyjścia do rozmowy nauczyciela z uczniami o poczuciu winy, prawdomówności, odpowiedzialności, słowem o wielu istotnych sprawach. Lekcja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

2. Teatrzyk Kamishibai (II-III klasa)

Teatrzyk Kamishibai. Lekcja jest przeznaczona dla uczniów nauczania początkowego. Dzieci poznają formę teatrzyku Kamishibai (z języka japońskiego: teatr ilustracji), który łączy w sobie książkę z teatrem. Lekcja z wykorzystaniem skrzynki Butai (drewnianego parawanu) oraz gotowych plansz narracyjnych. Czas trwania zajęć: 45-60 minut.

3. Kropka jest najważniejsza !

Lekcja przeznaczona kierowana jest do uczniów klas edukacji wczesnoszkolnej. Zajęcia po zapoznaniu się z książką: Kropka P H. Reynolds-a, dzieci realizują ćwiczenia rozwijające kreatywność. Opiekunowie mogą kontynuować temat lekcji z pomocą materiałów dostępnych na stronie wydawnictwa Mamania: https://mamania.pl/Dla-bibliotekarzy-i-nauczycieli-cabout-pol-42.html

4. Historia książki (IV-V klasa)

Lekcja przeznaczona dla uczniów młodszych klas szkoły podstawowej. Trwa 45-60 minut. Uczniowie poznają dzieje książki od tabliczek glinianych do wynalezienia druku. Lekcja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

5. Mitologia we współczesnym świecie – Mit o Syzyfie (klasa V)

Uczniowie zapoznają się z tekstem literackim. Dzieci poznają związki frazeologiczne np. : pyrrusowe zwycięstwo. Uczniowie prezentują metodą dramy współczesne interpretacje pojęcia syzyfowa praca.

6. Katalogi biblioteczne (VI-VIII klasa)

Uczniowie poznają katalogi tradycyjne oraz katalog komputerowy. Ćwiczenia praktyczne mają na celu zdobycie przez uczniów umiejętności wyszukiwania i selekcji informacji. Lekcja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

7. Encyklopedie i słowniki (VI-VIII)

Celem lekcji jest zapoznanie uczniów z budową i zasadami wyszukiwania w encyklopediach, słownikach. Uczeń rozumie funkcję żywej paginy i indeksu oraz układu haseł w Encyklopedii Britannica. Ćwiczenia praktyczne mają na celu zdobycie przez uczniów praktycznej umiejętności wyszukiwania informacji w wydawnictwach informacyjnych. Uczniowie poznają Najczęstsze błędy językowe Polaków rozwiązując quiz.
(https://www.quizme.pl/q/pbw/najczestsze_bledy_jezykowe_polakow).

8. Lekcja literacka dotycząca życia i twórczości Marii Kownackiej (na terenie biblioteki i w szkołach)

Uczniowie poznają najważniejsze fakty z życia Marii Kownackiej, główne nurty jej twórczości oraz historię powstania Plastusia. Prezentacja fotografii przedstawiających pisarkę. Wspólne słuchanie fragmentu książki „Za żywopłotem” czytanego przez Marię Kownacką.
( zapisy Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. )

9. Wprowadzenie do konkursu Wydajemy Własną Książkę – regulamin, przykłady, sposoby realizacji

Wprowadzenie do konkursu "Wydajemy Własną Książkę". Celem zajęć jest budowanie motywacji do korzystania z książki, poprzez pogłębienie wiedzy o jej powstawaniu i funkcjonowaniu. Wspólnie omawiamy "życie książki" od jej narodzin w umysłach autorów (pisarzy, ilustratorów), przez drukarnie, introligatornie, księgarnie, biblioteki...do czytelników. Prezentujemy wybrane książki z biblioteki pedagogicznej i "Biblioteki Białych Kruków" - wydanych przez dzieci i młodzież. Bawimy się w wydawnictwo, wybieramy najpiękniejszą książkę lub ...wspólnie czytamy. Informujemy o konkursie i zachęcamy do udziału.

Dla gimnazjum

1. Encyklopedie i słowniki

Celem lekcji jest zapoznanie uczniów z budową i zasadami wyszukiwania w encyklopediach, słownikach. Uczeń rozumie funkcję żywej paginy i indeksu oraz układu haseł w Encyklopedii Britannica. Ćwiczenia praktyczne mają na celu zdobycie przez uczniów praktycznej umiejętności wyszukiwania informacji w wydawnictwach informacyjnych. Uczniowie poznają Najczęstsze błędy językowe Polaków rozwiązując quiz
(https://www.quizme.pl/q/pbw/najczestsze_bledy_jezykowe_polakow).

2. Katalogi biblioteczne

Uczniowie poznają katalogi tradycyjne oraz katalog komputerowy. Uczestnicy ćwiczą wyszukiwanie informacji według różnych elementów opisu: autora, tytułu, hasła przedmiotowego. Uczniowie wypisują rewersy, a następnie realizuję je w magazynie książek. Lekcja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

Dla szkoły ponadgimnazjalnej

1. Komputerowe katalogi biblioteczne

Uczniowie poznają katalogi komputerowe kilku wybranych bibliotek. Ćwiczenia w wyszukiwaniu informacji według różnych elementów opisu: autora, tytułu, hasła przedmiotowego. Uczniowie po zalogowaniu się w katalogu on-line zamawiają książki, a następnie realizują zamówienie w magazynie bibliotecznym. Lekcja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

2. Jestem inteligentna/y – umiem czytać ze zrozumieniem.

W trakcie zajęć uczniowie pracują grupowo. Będą mieć do przyswojenia pewną partię tekstu, którą da się podzielić na spójne fragmenty. Rezultaty ich grupowej współpracy będą widoczne na koniec zajęć. Lekcja prowadzona metodami aktywnymi.

3. Lekcje literackie dotyczące życia i twórczości poetów polskich: Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Haliny Poświatowskiej, Władysława Broniewskiego, Bolesława Leśmiana i Juliana Tuwima (na terenie biblioteki i w szkołach)

Lekcja literacka przeprowadzana w konkretnej szkole (w grupach do 25 osób). Uczniowie poznają fakty i ciekawostki z życia wybranego poety oraz niektóre jego wiersze. Prezentacja fotografii i dokumentów związanych z danym twórcą. W przypadku większości poetów także prezentacja wiersza w interpretacji autora. ( zapisy Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. )


Poprawiony: wtorek, 25 września 2018 12:35