image1 image2 image3 image4 image5

„...Każde źdźbło trawy ma swe miejsce na ziemi, skąd czerpie swe życie i siłę; tak i człowiek ma swe korzenie w kraju, z którego ciągnie wraz z życiem wiarę swoją!”

  • Źródło: Lord Jim, t. II, r. XXI, Warszawa 1904, s. 52, tłum. Emilia Węsławska.

Patron roku 2017 Joseph Conrad,
właściwie Józef Teodor Konrad Korzeniowski

Jesteś tutaj: Start Relacje z wydarzeń

wwe_b

MOODLE

Partnerzy
i instytucje wspierające

portal-logo

logo_dark-1

logo_niepelnosprnik

TPUW logo

BM
Dziękujemy księgarni internetowej BookMaster za nieodpłatne przekazanie książek.

15.12.2015 r. - Uchodźcy, imigranci, odmienność kulturowa - jak rozmawiać o nich w szkole?
Wpisany przez Maciej Bidelski   
czwartek, 17 grudnia 2015 08:06

Jeszcze parę tygodni temu był to temat nr jeden. Uchodźcy i ich obecność w naszym kraju. Uciekający przed okrucieństwami wojny zwykli mieszkańcy czy zakamuflowani terroryści? Temat nie schodził z nagłówków pierwszych stron gazet, był szeroko komentowany i dyskutowany. Stąd pomysł na warsztaty UCHODŹCY, IMIGRANCI, ODMIENNOŚĆ KULTUROWA – JAK ROZMAWIAĆ O NICH W SZKOLE

Warsztaty, których współorganizatorem była Akademia Dokumentalna, poprzedził pokaz filmu O tych, którzy płoną. Ten surowy w odbiorze film z 2014 r. pokazał życie imigrantów, uchodźców przybywających do bogatych krajów europejskich ( w tym przypadku do Holandii). Jego fragmenty śmiało można pokazywać na lekcji etyki lub na godzinach wychowawczych w szkołach ponadgimnazjalnych.

Po projekcji filmu przyszedł czas na część warsztatową, którą prowadziła Zuzanna Rejmer – psycholożka zajmująca się wielokulturowością, trenerka i doradczyni z zakresie kompetencji międzykulturowych, a także koordynatorka wielu projektów wspierających integrację uczniów cudzoziemskich w polskich szkołach. Prowadząca podzieliła się swoimi doświadczeniami z pracy z cudzoziemcami. Wskazała różnicę między pojęciami: uchodźca – imigrant. Omówiła również konkretne materiały i narzędzia, do których nauczyciele mogą sięgać prowadząc z uczniami lekcje albo rozmawiając na temat uchodźców, imigrantów czy szeroko pojętej odmienności kulturowej.

Na warsztatach obecni były nauczyciele pracujący w różnych szkołach i placówkach oświatowych. Wszyscy chętnie włączyli się w dyskusję, ale na koniec, podczas podsumowania warsztatów, wielu uczestników czuło niedosyt, co oznaczało, że problem, który został poruszony na warsztatach to temat-rzeka i można o nim dyskutować bez końca…

IMG_1669 IMG_1678 IMG_1679 IMG_1683 IMG_1684

Poprawiony: czwartek, 17 grudnia 2015 08:23