image1 image2 image3 image4 image5

„Życie nasze to podróż po wzburzonych wodach oceanu, pośród ciemności nocy; wiara to latarnia morska, co nam drogę do portu wiecznej szczęśliwości ukazuje; wierność w obowiązkach to czółno, które nas od morskich broni bałwanów...”

Patron roku 2017 Honorat Koźmiński
(właściwie Florentyn Wacław Jan Stefan Koźmiński)

Jesteś tutaj: Start Relacje z wydarzeń

wwe_b

MOODLE

Partnerzy
i instytucje wspierające

portal-logo

logo_dark-1

logo_niepelnosprnik

TPUW logo

BM
Dziękujemy księgarni internetowej BookMaster za nieodpłatne przekazanie książek.

9.03.2016 r. - Jak rozwijać potencjał uczniów w szkole i w bibliotece? - dla nauczycieli szkół podstawowych
Wpisany przez Maciej Bidelski   
poniedziałek, 11 kwietnia 2016 10:55

Ponad stu nauczycieli szkół podstawowych wzięło udział w konferencji Jak rozwijać potencjał uczniów w szkole i w bibliotece, która odbyła się w PBW im. KEN w Warszawie 9 marca 2016 r.

Otwarcia konferencji dokonała Lilla Kołodziejczyk – kierownik Wydziału Wspomagania Edukacji. Przywitała ona przybyłych gości, przedstawicieli władz samorządowych: Agnieszkę Kosiarz z Wydziału Oświaty i Wychowania dla Dzielnicy Praga Południe oraz Urszulę Roguską reprezentującą Naczelnika Wydziału Edukacji i Wychowania dla Dzielnicy Warszawa Targówek. Powitała również prelegentów, sponsorów oraz wszystkich uczestników konferencji.

Pierwszą prelekcję wygłosił Tomasz Garstka dyrektor ds. edukacyjnych Fundacji Wsparcie i Rozwój, socjoterapeuta, autor wielu publikacji skierowanych do nauczycieli, członek Klubu Sceptyków Polskich, który upowszechnia rzetelną wiedzę naukową z zakresu psychologii. Zaprezentował on temat Naukowe podstawy efektywnego nauczania. W swoim wystąpieniu odniósł się do popularnego obecnie nurtu jakim jest neurodydaktyka. Przedstawił również szereg naukowych argumentów, które obalały powszechnie funkcjonujące mity, uznawane za psychologiczne prawdy. Wśród nich można wymienić takie jak to, że wykorzystujemy tylko 10% możliwości naszego mózgu. Innym mitem jest specjalizacja prawej i lewej półkuli. W rzeczywistości każda czynność wymaga zaangażowania obszarów mózgu znajdujących się zarówno po lewej, jak i po prawej stronie. Tomasz Garstka polecił też słuchaczom szereg pozycji książkowych, dzięki którym będą mogli zgłębić omawianą przez niego tematykę.

Jako drugi, głos zabrał Aleksander Pawlicki, trener wiodący Grupy Trampolina, wykładowca w Szkole Edukacji Uniwersytetu Warszawskiego i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Zaprezentował efektowne i niezwykle inspirujące dla każdego nauczyciela wystąpienie zatytułowane Pytania o pytania. Podkreślił on jak wielkie znaczenie w nauczaniu ma proste, ale podstawowe narzędzie, jakim jest pytanie. W procesie edukacyjnym pytania zadawane są w wielu sytuacjach i pełną różne funkcje, stawiane są zarówno przez nauczycieli, jak też przez uczniów. Aleksander Pawlicki zwrócił uwagę jak ważne jest, aby nauczyciele zadawali pytania, które są wyzwaniem dla uczniów a nie wyłącznie metodą sprawdzenia ich wiedzy. Zadawanie pytań powinno stać się dla ucznia źródłem intelektualnego wyzwania. Nauczyciel powinien zachęcać uczniów do werbalizowania tego, co uczeń już wie na dany temat, a czego jeszcze chciałby się dowiedzieć. Być może każdy nauczyciel powinien wypracować własną strategię zadawania pytań i wprowadzić do praktyki szkolnej. Jest to doskonała metoda stymulowania rozwoju uczniów.

Po krótkiej przerwie kawowej nastąpiła druga sesja konferencji, poświęcona zagadnieniom praktycznym.

Głos zabrała Grażyna Sobieska-Szostakiewicz, pedagog specjalny, reedukator, trener III stopnia w Polskim Stowarzyszeniu Pedagogów i Animatorów KLANZA, nauczyciel i wychowawca w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym nr 2 w Warszawie. W swoim wystąpieniu Tekst literacki inspiracją do działań wspierających rozwój emocjonalno-społeczny dziecka – szansą na wyjście z cienia zaprezentowała, jakie działania z tekstem literackim stosuje na co dzień w swojej pracy. Wskazywała na to, że literatura może być wykorzystywana nie tylko w celu przekazania wiedzy, ale również wzbogacenia doświadczenia, ukazania innych wzorów myślenia, odczuwania i działania. Z pewnością wielu nauczycieli bibliotekarzy zainspirowało się pomysłami i działaniami prelegentki.

Następnie wystąpiły Elwira Miśkiewicz i Ewa Radecka nauczycielki bibliotekarki z Zespołu Szkół nr 45 w Warszawie. Podzieliły się one z uczestnikami konferencji dobrymi praktykami ze swojej placówki. Przedstawiły różnorodne działania z uczniem w bibliotece szkolnej podejmowane w ramach projektu edukacyjnego Wolność Tomku w swoim domku, czyli kultura w słowie i zachowaniu. Zaprezentowały również ciekawe gry planszowe, formy teatralne, quizy interaktywne, turnieje, pogadanki, zabawy ruchowe, które na co dzień wykorzystują w pracy z uczniem w bibliotece. (link do strony Biblioteki ZS nr 45 http://bibliotekazs45.pl.tl/).

Kolejny temat Fenomen gier planszowych przedstawił Sławomir Wiechowski, nauczyciel informatyki, odznaczony przez Prezydenta Polski w 2011 tytułem Wychowawcy Roku, założyciel największego w Polsce klubu gier planszowych Pionkolandia. Sławomir omówił wartości wychowawcze i dydaktyczne gier planszowych jak również pokazał konkretne gry, które warto zakupić do biblioteki szkolnej.

Na zakończenie konferencji głos zabrała ponownie Lilla Kołodziejczyk, która przedstawiła ofertę edukacyjną i kulturalną PBW im. KEN w Warszawie. Szczególnie poleciła wydarzenia związane z obchodami 70-lecia Biblioteki oraz zaprosiła na Noc Bibliotek organizowaną w czerwcu 2016 roku.

0 1 4 5 7 8 10A 11 12 13 15 16  20

Poprawiony: środa, 13 kwietnia 2016 12:49