image1 image2 image3 image4 image5

„Nie ma lepszej pożywki chorobotwórczej dla bakteryj fałszu i legend, jak strach przed prawdą i brak woli.”

  • Źródło: Rok 1863, Wstęp, 1924

Patron roku 2017 Józef Piłsudski

Jesteś tutaj: Start Relacje z wydarzeń

wwe_b

Partnerzy
i instytucje wspierające

portal-logo

logo_dark-1

logo_niepelnosprnik

TPUW logo

BM
Dziękujemy księgarni internetowej BookMaster za nieodpłatne przekazanie książek.

16.03.2016 r. - Jak rozwijać potencjał uczniów w szkole i w bibliotece? - dla nauczycieli gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych
Wpisany przez Maciej Bidelski   
poniedziałek, 11 kwietnia 2016 11:30

Jak rozwijać potencjał uczniów w szkole i w bibliotece? Odpowiedzi na to pytanie szukano podczas konferencji która odbyła się w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej im. KEN w Warszawie w dniu 16.03.2016 r. W konferencji uczestniczyło ponad 90 nauczycieli gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z Warszawy i okolic.

Uroczystego otwarcia konferencji dokonała Dyrektor PBW im. KEN w Warszawie, Joanna Kamińska. Przywitała ona przybyłych przedstawicieli władz samorządowych: Andrzeja Kołodziejczyka z Wydziału Oświaty i Wychowania dla Dzielnicy Praga Południe oraz Urszulę Roguską, reprezentującą Naczelnika Wydziału Edukacji i Wychowania dla Dzielnicy Warszawa Targówek. Powitała również prelegentów, sponsorów oraz wszystkich uczestników konferencji.

Pierwszą prelekcję wygłosił Tomasz Garstka, dyrektor ds. edukacyjnych Fundacji Wsparcie i Rozwój, socjoterapeuta, autor wielu publikacji skierowanych do nauczycieli, członek Klubu Sceptyków Polskich, który upowszechnia rzetelną wiedzę naukową z zakresu psychologii.
Zaprezentował on temat Naukowe podstawy efektywnego nauczania. W swoim wystąpieniu odniósł się do popularnego obecnie nurtu, jakim jest neurodydaktyka. Przedstawił również szereg naukowych argumentów, które obalały powszechnie funkcjonujące mity, uznawane za psychologiczne prawdy. Wśród nich można wymienić takie jak to, że wykorzystujemy tylko 10% możliwości naszego mózgu. Innym obalanym mitem jest specjalizacja prawej i lewej półkuli. Tomasz Garstka polecił też słuchaczom szereg pozycji książkowych, dzięki którym będą mogli zgłębić omawianą przez niego tematykę.

Jako drugi, głos zabrał Aleksander Pawlicki, trener wiodący Grupy Trampolina, wykładowca w Szkole Edukacji Uniwersytetu Warszawskiego i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Zaprezentował efektowne i niezwykle inspirujące dla każdego nauczyciela wystąpienie zatytułowane Pytania o pytania. Podkreślił on jak wielkie znaczenie w nauczaniu ma proste, ale podstawowe narzędzie, jakim jest pytanie. W procesie edukacyjnym pytania zadawane są w wielu sytuacjach i pełną różne funkcje, stawiane są zarówno przez nauczycieli, jak też przez uczniów. Aleksander Pawlicki zwrócił uwagę jak ważne jest, aby nauczyciele zadawali pytania, które są wyzwaniem dla uczniów, a nie wyłącznie metodą sprawdzenia ich wiedzy. Zadawanie pytań powinno stać się dla ucznia źródłem intelektualnego wyzwania. Nauczyciel powinien zachęcać uczniów do werbalizowania tego, co uczeń już wie na dany temat, a czego jeszcze chciałby się dowiedzieć. Być może każdy nauczyciel powinien wypracować własną strategię zadawania pytań i wprowadzić do praktyki szkolnej. Jest to doskonała metoda stymulowania rozwoju uczniów.

Po krótkiej przerwie kawowej, nastąpiła druga sesja konferencji, poświęcona zagadnieniom praktycznym.

Na początek głos zabrała Grażyna Sobieska-Szostakiewicz, pedagog specjalny, reedukator, trener III stopnia w Polskim Stowarzyszeniu Pedagogów i Animatorów KLANZA, nauczyciel i wychowawca w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym nr 2 w Warszawie. W swoim wystąpieniu Twórcze działania z tekstem literackim zaprezentowała, w jaki sposób pracuje z tekstem literackim na co dzień na zajęciach z młodzieżą. Wskazywała na to, że literatura może być wykorzystywana nie tylko w celu przekazania wiedzy, ale również wzbogacenia doświadczenia, ukazania innych wzorów myślenia, odczuwania i działania. Zaprezentowała również szereg pozycji książkowych wraz ze wskazówkami jak je wykorzystać w konkretnych sytuacjach i problemach wychowawczych. Z pewnością wielu nauczycieli bibliotekarzy zainspirowało się pomysłami i działaniami pani Grażyny.

Dwa kolejne wystąpienia były poświęcone problemom doradztwa zawodowego. Pierwsze z nich, Doradztwo edukacyjno-zawodowe ukierunkowane na odkrywanie potencjału ucznia, przedstawiła Karolina Szczuka, specjalista w Wydziale Poradnictwa Zawodowego z Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie. Drugie, Działania KOWEZiU wspierające rozwój kształcenia zawodowego, zaprezentowała Małgorzata Wójcik, kierownik Wydziału Doskonalenia Nauczycieli z Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej. Prelegentki zaproponowały szeroką ofertę edukacyjną KOWEZiU zarówno szkoleń stacjonarnych, jak i e-learningowych na platformie MOODLE. Podkreślały dużą rolę doradztwa zawodowego w kształceniu młodzieży. Na pewno zainteresowały wielu nauczycieli bibliotekarzy tym tematem. Być może niektórzy z nich zechcą zostać doradcami zawodowymi w swoich placówkach.

Kolejny temat Szkoły Grają – planszówki w każdej szkole, bibliotece, domu kultury, przedszkolu przedstawił Paweł Kurnatowski z Wydawnictwa Rebel. Dzięki jego wystąpieniu nauczyciele bibliotekarze mogli zapoznać się bliżej z fenomenem, jakim są obecnie gry planszowe oraz obejrzeć konkretne gry, które warto zakupić do biblioteki szkolnej.

Na zakończenie konferencji głos zabrała ponownie Lilla Kołodziejczyk, która przedstawiła ofertę edukacyjną i kulturalną PBW im. KEN w Warszawie. Szczególnie poleciła wydarzenia związane z obchodami 70-lecia Biblioteki oraz zaprosiła na Noc Bibliotek w roku 2016.

Oprócz referatów podczas konferencji miała miejsce dyskusja panelowa z udziałem Aleksandra Pawlickiego.

WP_20160316_10_08_24_Pro WP_20160316_11_11_01_Pro WP_20160316_12_29_31_Pro WP_20160316_12_29_37_Pro WP_20160316_13_20_29_Pro WP_20160316_13_37_05_Pro

Poprawiony: środa, 13 kwietnia 2016 12:45