16.03.2016 r. - Jak rozwijać potencjał uczniów w szkole i w bibliotece? - dla nauczycieli gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych |
poniedziałek, 11 kwietnia 2016 11:30 |
Jak rozwijać potencjał uczniów w szkole i w bibliotece? Odpowiedzi na to pytanie szukano podczas konferencji która odbyła się w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej im. KEN w Warszawie w dniu 16.03.2016 r. W konferencji uczestniczyło ponad 90 nauczycieli gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z Warszawy i okolic. Uroczystego otwarcia konferencji dokonała Dyrektor PBW im. KEN w Warszawie, Joanna Kamińska. Przywitała ona przybyłych przedstawicieli władz samorządowych: Andrzeja Kołodziejczyka z Wydziału Oświaty i Wychowania dla Dzielnicy Praga Południe oraz Urszulę Roguską, reprezentującą Naczelnika Wydziału Edukacji i Wychowania dla Dzielnicy Warszawa Targówek. Powitała również prelegentów, sponsorów oraz wszystkich uczestników konferencji. Pierwszą prelekcję wygłosił Tomasz Garstka, dyrektor ds. edukacyjnych Fundacji Wsparcie i Rozwój, socjoterapeuta, autor wielu publikacji skierowanych do nauczycieli, członek Klubu Sceptyków Polskich, który upowszechnia rzetelną wiedzę naukową z zakresu psychologii. Jako drugi, głos zabrał Aleksander Pawlicki, trener wiodący Grupy Trampolina, wykładowca w Szkole Edukacji Uniwersytetu Warszawskiego i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Zaprezentował efektowne i niezwykle inspirujące dla każdego nauczyciela wystąpienie zatytułowane Pytania o pytania. Podkreślił on jak wielkie znaczenie w nauczaniu ma proste, ale podstawowe narzędzie, jakim jest pytanie. W procesie edukacyjnym pytania zadawane są w wielu sytuacjach i pełną różne funkcje, stawiane są zarówno przez nauczycieli, jak też przez uczniów. Aleksander Pawlicki zwrócił uwagę jak ważne jest, aby nauczyciele zadawali pytania, które są wyzwaniem dla uczniów, a nie wyłącznie metodą sprawdzenia ich wiedzy. Zadawanie pytań powinno stać się dla ucznia źródłem intelektualnego wyzwania. Nauczyciel powinien zachęcać uczniów do werbalizowania tego, co uczeń już wie na dany temat, a czego jeszcze chciałby się dowiedzieć. Być może każdy nauczyciel powinien wypracować własną strategię zadawania pytań i wprowadzić do praktyki szkolnej. Jest to doskonała metoda stymulowania rozwoju uczniów. Po krótkiej przerwie kawowej, nastąpiła druga sesja konferencji, poświęcona zagadnieniom praktycznym. Na początek głos zabrała Grażyna Sobieska-Szostakiewicz, pedagog specjalny, reedukator, trener III stopnia w Polskim Stowarzyszeniu Pedagogów i Animatorów KLANZA, nauczyciel i wychowawca w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym nr 2 w Warszawie. W swoim wystąpieniu Twórcze działania z tekstem literackim zaprezentowała, w jaki sposób pracuje z tekstem literackim na co dzień na zajęciach z młodzieżą. Wskazywała na to, że literatura może być wykorzystywana nie tylko w celu przekazania wiedzy, ale również wzbogacenia doświadczenia, ukazania innych wzorów myślenia, odczuwania i działania. Zaprezentowała również szereg pozycji książkowych wraz ze wskazówkami jak je wykorzystać w konkretnych sytuacjach i problemach wychowawczych. Z pewnością wielu nauczycieli bibliotekarzy zainspirowało się pomysłami i działaniami pani Grażyny. Dwa kolejne wystąpienia były poświęcone problemom doradztwa zawodowego. Pierwsze z nich, Doradztwo edukacyjno-zawodowe ukierunkowane na odkrywanie potencjału ucznia, przedstawiła Karolina Szczuka, specjalista w Wydziale Poradnictwa Zawodowego z Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie. Drugie, Działania KOWEZiU wspierające rozwój kształcenia zawodowego, zaprezentowała Małgorzata Wójcik, kierownik Wydziału Doskonalenia Nauczycieli z Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej. Prelegentki zaproponowały szeroką ofertę edukacyjną KOWEZiU zarówno szkoleń stacjonarnych, jak i e-learningowych na platformie MOODLE. Podkreślały dużą rolę doradztwa zawodowego w kształceniu młodzieży. Na pewno zainteresowały wielu nauczycieli bibliotekarzy tym tematem. Być może niektórzy z nich zechcą zostać doradcami zawodowymi w swoich placówkach. Kolejny temat Szkoły Grają – planszówki w każdej szkole, bibliotece, domu kultury, przedszkolu przedstawił Paweł Kurnatowski z Wydawnictwa Rebel. Dzięki jego wystąpieniu nauczyciele bibliotekarze mogli zapoznać się bliżej z fenomenem, jakim są obecnie gry planszowe oraz obejrzeć konkretne gry, które warto zakupić do biblioteki szkolnej. Na zakończenie konferencji głos zabrała ponownie Lilla Kołodziejczyk, która przedstawiła ofertę edukacyjną i kulturalną PBW im. KEN w Warszawie. Szczególnie poleciła wydarzenia związane z obchodami 70-lecia Biblioteki oraz zaprosiła na Noc Bibliotek w roku 2016. Oprócz referatów podczas konferencji miała miejsce dyskusja panelowa z udziałem Aleksandra Pawlickiego. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Poprawiony: środa, 13 kwietnia 2016 12:45 |