image1 image2 image3 image4 image5

„11 listopada 1918 r. spełnił się sen pokoleń Polaków – Państwo Polskie narodziło się na nowo. Po rozbiorach i 123 latach niewoli, rusyfikacji i germanizacji, po wielkich powstaniach, wolna Polska powróciła na mapę świata”

źródło: UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ w sprawie ustanowienia roku 2018 Rokiem Jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości

Jesteś tutaj: Start Relacje z wydarzeń

wwe_b

MOODLE

Partnerzy
i instytucje wspierające

portal-logo

logo_dark-1

logo_niepelnosprnik

TPUW logo

08.10.2018 - Spotkanie inaugurujące roczną działalność Sieci Współpracy i Samokształcenia Nauczycieli Przedszkola „Zaczytane Przedszkolaki”
Wpisany przez Maciej Bidelski   
wtorek, 09 października 2018 09:50

Już czwarty rok w październiku swoją działalność rozpoczyna Sieć Współpracy i Samokształcenia Nauczycieli Przedszkola, której koordynatorkami są Barbara Szczepaniak i Katarzyna Gołubiew z Wydziału Wspomagania Edukacji.

1

W roku szkolnym 2018/2019 głównym obszarem zainteresowań i tematem przewodnim spotkań będzie „Baśń i bajka w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym – kształcenie kompetencji porozumiewania się w języku ojczystym”. Pierwsze, poniedziałkowe spotkanie rozpoczęły koordynatorki. Przedstawiły krótko założenia sieci, ponieważ okazało się, że pojawiło się sporo nowych nauczycielek, które do tej pory nie uczestniczyły w pracach sieci. Koordynatorki wspomniały o blogu „Zaczytane Przedszkolaki”, gdzie można przesyłać swoje autorskie materiały i scenariusze zajęć do publikacji.

Po krótkim przedstawieniu nauczycielki zostały podzielone wg grupy wiekowej dzieci, z którymi pracują. Powstały trzy grupy: sześciolatków, pięciolatków połączona z czterolatkami oraz trzylatków. Każda z grup miała za zadanie napisać tytuły bajek, baśni, opowiadań, które są najczęściej wykorzystywane na zajęciach z dziećmi. Powstała w ten sposób baza najbardziej popularnych tekstów literackich dla dzieci.

6 7

Okazało się, że w każdej grupie pojawiła się bajka „Trzy świnki” Braci Grimm, do której koordynatorki zaproponowały krótką zabawę. Zabawa jest ciekawym uzupełnieniem do lektury książki. Bohaterki bajki tytułowe świnki zbudowały trzy domki: Pierwsza świnka zbudowała dom z siana, druga z drzewa, trzecia z dom murowany z cegieł. Uczymy dzieci trzech symboli: siano to skrzyżowane dłonie, drzewo to uniesione ręce i szumiące jak liście, a cegły to dłonie, które układają się jak cegły na budowie.
Osoba stoi w środku koła, kręci się i z zamkniętymi oczami wskazuję ręką jedną osobę: wskazana osoba zawsze jest drzewem, a po prawej stronie jest dom z cegieł, a po lewej stronie domek z siana. Wskazane osoba pokazuje drzewo, a osoby obok muszę gestem dłoni pokazać domek z siana i z cegieł. Osoba, która się pomyli idzie do środka koła i wskazuję następną osobę.

10

Na potrzeby I spotkania Sieci koordynatorki stworzyły mini grę „W jakiej bajce to było?”. Na dużym kartonie wycięto okienka, pod którymi znajdowały się obrazki - charakterystyczne symbole popularnych bajek dla dzieci. Zadaniem uczestników było odgadnięcie, z której bajki jest przedmiot przedstawiony na obrazku.

3

Ostatnim etapem spotkania było wystąpienie naszej koleżanki Joanny Matoszko z Wydziału Informacyjno-Bibliograficznego. Joanna przybyłym na sieć uczestniczkom zaprezentowała swój autorski scenariusz „Jak powstaje książka? Praca z książką Gwidona Miklaszewskiego Bajeczka o książeczce dla dzieci sześcioletnich”. Joanna przyniosła ze sobą książki Miklaszewskiego, które, jak się okazało, wydane zostały w latach 40-tych ubiegłego wieku podczas II wojny światowej. Były to oczywiście replinty, ale i tak wzbudziły zainteresowanie. Ponadto Joanna pokazała bogatą bazę gotowych scenariuszy i publikacji metodycznych dostępnych na stronie www biblioteki pedagogicznej.

9 12

Poprawiony: wtorek, 09 października 2018 10:10