image1 image2 image3 image4 image5 image6

Godziny otwarcia

Biblioteka w Warszawie
pon., wt., czw., pt.: 9.00 - 19.00
środa: 14.00 – 19.00,   sobota: 9.00 – 15.00

Filie w Błoniu, Grodzisku Maz., Nowym Dworze Maz., Żyrardowie
pon., wt., czw., pt.: 9.00 - 18.00
środa: nieczynne,   sobota: 9.00 – 15.00

Filia w Sochaczewie
pon., wt., czw., pt.: 8.00 - 18.00
środa: nieczynna,   sobota: 9.00 – 15.00

Jesteś tutaj: Start

wwe_b

MOODLE

Partnerzy
i instytucje wspierające

portal-logo

logo_dark-1

logo_niepelnosprnik

TPUW logo

06.11.2019 r. - warsztaty Escape room - jak przeprowadzić w bibliotece
Wpisany przez Maciej Bidelski   
czwartek, 07 listopada 2019 15:16

W środę 6 listopada 2019 r. Biblioteka Pedagogiczna w Żyrardowie zaprosiła nauczycieli bibliotekarzy szkolnych do świata Escape Roomu.
Przewodnikiem naszym była Pani Agata Kyzioł-Cieślak z PBW w Warszawie, która jest pomysłodawczynią takiego Escape Roomu „Biblioteka pod Czarnym Kotem” zorganizowanego i działającego w naszej Bibliotece Głównej.
Co to jest escape room? Jest to forma zabawy, w której uczestniczy ok. 5-8 osób. Zostają one zamknięcie w pokoju i muszą się z niego wydostać w określonym czasie. Z reguły to 60 minut. Jak? Rozwiązując zagadki - od tych manualnych po logiczne. Nierzadko muszą w tym celu ze sobą współpracować.
I właśnie w ten sposób rozpoczęłyśmy nasze spotkanie warsztatowe – od zabawy w Escape Roomie przygotowanym wcześniej w naszej czytelni przez Panią Agatę. Zaciemnione okna, odpowiednio przygotowana przestrzeń, rekwizyty pochowane w różnych miejscach - już te elementy wprowadzały uczestniczki zabawy z odpowiedni nastrój.
Czas przeznaczony na rozwiązanie zagadek – 60 minut , szybko minął koleżankom. Dzięki pracy zespołowej, podziale zadań i zaangażowaniu udało się „wyjść” z pokoju 12 minut przed końcem czasu.

zdjecie 1 zdjecie 2

Po części praktycznej nadszedł czas na teorię, którą pani Agata przedstawiła nam na przykładzie organizacji własnego Escape roomu. Najważniejszy jest pomysł, dobrze jest wcześniej podpatrzeć u innych, jak jest to zorganizowane, aby ustrzec się na przykład pomyłek. Możemy wykorzystywać zagadki z książek, z Internetu, wierszowane zagadki tematyczne, potrzebne nam też będą szyfry i kody oraz rysunki – rebus. Następnie piszemy scenariusz, instrukcje dla graczy, gromadzimy rekwizyty i … testujemy na sobie, koleżankach, wybranej grupie znajomych, uczniów.
Escape room w mikroskali szkolnej może być wykorzystywany na lekcjach przez nauczycieli różnych przedmiotów, na imprezach czytelniczych, dniach otwartych itp. I nie wymaga wcale dużego nakładu finansowego. Ale już pracy własnej trzeba włożyć trochę, aby uczestnicy zabawy mieli wiele z niej radości i satysfakcji.
W imieniu uczestniczek warsztatów serdecznie dziękujemy pani Agacie Kyzioł-Cieslak, że zabrała nas do tego tajemniczego pokoju i że wychodziłyśmy z niego radosne i z głowami pełnymi pomysłów.

zdjecie 3 zdjecie 4

Oprac. i zdjęcia Barbara Jerzak


Poprawiony: czwartek, 07 listopada 2019 15:25