Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Komisji Edukacji Narodowej w Warszawie zaprasza na wystawę, która poprzez książki i bibliografię artykułów z czasopism odsłania wielowymiarowy świat doświadczeń osób uchodźczych – dzieci i dorosłych – próbujących odnaleźć się w nowej rzeczywistości.
Ekspozycja pokazuje, jak dzieci uchodźcze walczą o dostęp do edukacji, która daje im poczucie bezpieczeństwa, szansę na rozwój i namiastkę normalności. Zderzają się przy tym z barierami językowymi, kulturowymi i emocjonalnymi, próbując jednocześnie odnaleźć miejsce w nowych społecznościach.
Równie mocno wybrzmiewają losy dorosłych uchodźców, stających przed zadaniem odbudowania życia od podstaw: od podejmowania pracy często poniżej kwalifikacji, przez mozolne uczenie się języka, po budowanie relacji i poczucia przynależności w kraju przyjmującym. To też opowieści o determinacji, niepewności i niezwykłej sile, z jaką próbują stworzyć dla siebie i swoich rodzin nowy dom.
Wystawa zaprasza do zatrzymania się przy tych historiach – by lepiej zrozumieć, wspierać i dostrzec, że droga ku godnemu życiu zaczyna się od prawa do edukacji, pracy i szansy na bycie zauważonym.
Wystawa wyrasta z refleksji nad ideą powołania trzech świąt, Międzynarodowego Dnia Tolerancji, Dnia Praw Dziecka i Dnia Praw Człowieka, które – choć ustanowione w różnych latach i z różnych powodów – łączy wspólny cel: ochrona godności człowieka.
Społeczne i edukacyjne konteksty uchodźstwa – zestawienie bibliograficzne wybranych artykułów z czasopism (.pdf, 345 KB)


