Kontakt: Wydziału Wspomagania Edukacji, tel. kom. 501 379 703 lub (22) 810 46 64 wew. 110 e-mail: wspomaganie.edukacji@pbw.waw.pl
Osoba odpowiedzialna za koordynację terminów i tematów: Barbara Szczepaniak e-mail: barbara.szczepaniak@pbw.waw.pl
KLASY I-III
- ”Bezpieczne korzystanie z Internetu”
Cykl 5 zajęć podejmujących tematykę mądrego i bezpiecznego korzystania z Internetu, oparty na programie „Necio.pl. Poznajemy Internet”.Podstawowym celem cyklu jest zapoznanie dzieci z Internetem oraz uwrażliwienie ich na zagrożenia związane z korzystaniem z sieci. Uczestnicy dowiedzą się, czym jest Internet i do czego służy, poznają główne zagrożenia i możliwe negatywne konsekwencje nierozważnego korzystania z urządzeń ekranowych oraz Internetu, a także co robić w przypadku znalezienia się w sytuacji zagrożenie.
- Spotkanie I: Bajka „Mój przyjaciel Necio”
- Spotkanie II: „Co to jest Internet i do czego służy?”
- Spotkanie III: „Zagrożenia w sieci”
- Spotkanie IV: „Mów, jeśli coś jest nie tak”
- Spotkanie V: „Za dużo Internetu – za długie używanie i jego konsekwencje”
Istnieje możliwość uczestnictwa w cyklu zajęć lub jedynie w poszczególnych tematach.
- „Brzechwa i jego zwierzęta” Zajęcia biblioteczne mającej na celu poznanie twórczości jednego z najwybitniejszych i najpopularniejszych autorów książek dla dzieci, czarodzieja słowa – Jana Brzechwy.
- „Brzuchem do góry” Warsztaty marzycielsko-plastyczne na podstawie książki ,,Brzuchem do góry” Urszuli Palusińskiej. Scenariusz zajęć zaczerpnięty z materiałów edukacyjnych Wydawnictwa Dwie Siostry.
- „Budowa książki czyli co mól książkowy wiedzieć powinien” Na lekcji dzieci poznają elementy budowy, zewnętrznej i wewnętrznej książki.
- „Czerwony Kapturek”, przekład poetycki na język polski: Julian Brudzewski, ilustracje: Justyna Dłużniewska. Znana bajka pt. „Czerwony Kapturek” zaprezentowana w dwóch formach: Teatrzyku Kamishibai oraz kliszy na rzutnik projekcyjny. Twórcami adaptacji na kliszy z bajką są: Stanisław Dobraniecki (tekst), Mieczysław Kościelniak (ilustracje). Dzieci tworzą własnoręcznie postać Czerwonego Kapturka w technice origami.
- „Jak bawili się nasi rodzice?” Zajęcia na podstawie książki ,,Gry i zabawy z dawnych lat” Katarzyny Piętki. Dzieci poznają często zapomniane zabawy i gry, które były nieodłącznym elementem dzieciństwa w czasach bez komputerów. Uczniowie otrzymają ,,worek” pomysłów na zabawy podwórkowe i domowe, które są alternatywą dla gier cyfrowych.
- „Kiedy dorosnę… Poznajemy niezwyczajne zawody” Każdy z nas poszukiwał odpowiedzi na pytanie: Jaki zawód będę wykonywał kiedy dorosnę? Podczas warsztatów dzieci będą miały przestrzeń żeby zastanowić się nad tym pytaniem jak również poznać niezwyczajne zawody, które mogą być inspiracją do dalszych poszukiwań swojej ścieżki zawodowej. Podczas warsztatów będziemy pracować w oparciu o książkę ,,Niezwyczajne zawody” A. Gutniczenko i J. Kołomojec oraz karty narracyjne ,,Kiedy dorosnę… Marzenia motylego jajeczka”.
- „Książka moim przyjacielem” Zajęcia biblioteczne dla dzieci ze szkół specjalnych. Celem zajęć jest rozbudzanie zainteresowań czytelniczych dzieci poprzez: czytanie książek, korzystanie z bibliotek czy też udział w zajęciach bibliotecznych. Kształtowanie pozytywnych wzorców spędzania czasu. Rozbudzanie wyobraźni twórczej i kreatywności.
- „Lew w Paryżu” To opowieść o tym jak trudno odnaleźć się w nowym kraju, kiedy opuszcza się to co znane i kochane. W czasach wzmożonej migracji i niepokojów nią wywołanych lwie spojrzenie ze szczytu wieży Eiffla jest świetnym przesłaniem dla nas i naszych dzieci. (opis Wydawnictwo TIBUM).
- „Magiczny świat pytań” Zajęcia będą mieć na celu rozbudzenie ciekawości filozoficznej u uczniów poprzez wykorzystanie książki Tomasza Stawiszyńskiego „Spotkania z filozofią”. Lekcja skupi się na zapoznaniu uczniów z podstawowymi zagadnieniami filozoficznymi oraz rozwijaniu umiejętności myślenia krytycznego i analizy. Lekcja ta ma na celu zachęcić uczniów do zadawania pytań, dociekania i odkrywania nowych perspektyw, co może przyczynić się do rozwinięcia ich intelektualnego i emocjonalnego rozwoju. Zajęcia przeznaczone dla klasy III.
- „O Panach Palcach, figurach geometrycznych i kodowaniu” Zajęcia dla przedszkolaków z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai, bajki i zabaw matematycznych wprowadzających elementy kodowania.
- „Poznajemy bibliotekę” Zajęcia dla przedszkolaków z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai, mające na celu zapoznanie dzieci z zasadami korzystania z biblioteki. Spotkanie połączone ze zwiedzaniem biblioteki (czytelnia, wypożyczalnia, magazyn.
- „Skargi książki” Zajęcia mające na celu rozwijanie zainteresowań czytelniczych oraz kształtowanie wśród dzieci postawy poszanowania i dbania o książki. Spotkanie z wykorzystaniem wierszy polskich autorów i zagadek literackich. Finałem zajęć jest ułożenie przez dzieci własnego regulaminu korzystania z książek.
- „Smok Wawelski”, tekst: Magdalena Zarębska, ilustracje: Elżbieta Gaudasińska. Znana legenda o Smoku Wawelskim zaprezentowana w nowej odsłonie tj. za pomocą Teatrzyku Kamishibai oraz kliszy na rzutnik projekcyjny. Twórcami adaptacji na kliszy z bajką pt. „O Smoku Wawelskim” są: Czesław Janczarski (tekst), Zbigniew Piotrowski (ilustracje). Dzieci tworzą „własnego” smoka w technice origami.
- „Szukając Marudka”, tekst, ilustracje: Kumiko Yamamoto ; tł.: J. Brudzewski, Z. Piątkowska-Wolska. Wzruszająca opowieść o przyjaźni chłopca Leosia i psa Marudka z pięknymi, minimalistycznymi ilustracjami autorki. Dzieci w grupach tworzą dodatkową kartę narracyjną mającą pokazywać miejsce, gdzie schował się piesek. Na koniec dzieci składają z papieru własnego „Marudka” w technice origami.
- „Świat, którego nie znamy” Lekcje biblioteczne mające na celu zapoznanie dzieci z tematem autyzmu, charakterystycznymi cechami jakie występują u osób z tym zaburzeniem. Ukazanie różnic w postrzeganiu rzeczywistości przez osoby ze spektrum autyzmu. Rozbudzenie tolerancji wobec niepełnosprawnych.
- „W lustrzanej sali–rozwijamy kompetencje emocjonalne dzieci” Dzieci poprzez japońską technikę czytania poznają historię Burka i Borysa – bohaterów opowieści ,,W lustrzanej sali”. W czasie warsztatów porozmawiamy o różnych emocjach, które towarzyszą nam w codziennym życiu. Dzieci stworzą Pracę ,,Mój świat emocji” techniką kolażu.
- Cykl „dalEKOwzroczni: co sprawia, że ziemia jest szczęśliwa” Proponowane tematy zajęć:
- „ Woda to życie” Podczas zajęć dzieci poznają znaczenie wody dla życia ludzi, roślin i zwierząt, jej obieg w przyrodzie oraz następstwa jej niedoboru. Ponadto dowiedzą się jaką rolę odgrywają rzeki w ekosystemie.
- „Ciepło, zimno, gorąco…EKOklimatyczni”W trakcie lekcji dzieci uzyskują podstawowe informacje na temat zmianach klimatu i skutków tych zmian w skali globalnej.
„Uzdrówmy ziemię: śmieci i co dalej?” Podczas lekcji dzieci uczą się zasad segregacji śmieci, uzyskują świadomość czemu należy segregować odpady. Ponadto poznają pojęcie recyklingu i uczą się co dobrego można uzyskać dzięki właściwej segregacji odpadów.
KLASY IV-VIII
- „Bezpieczne korzystanie z Internetu” Cykl 5 zajęć podejmujących tematykę mądrego i bezpiecznego korzystania z Internetu oparty na programie „Asy Internetu”.
- Spotkanie I: „Rozsądek: udostępniaj z głową (chroń siebie i swoją reputację w sieci)”
- Spotkanie II: „Uważność: nie daj się nabrać (trzymaj się z dala od wyłudzeń i oszustw)”
- Spotkanie III: „Siła: chroń swoje sekrety (prywatność i bezpieczeństwo – poważne sprawy)”
- Spotkanie IV: „Życzliwość: życzliwość jest fajna (siła pozytywnego podejścia do sieci)”
- Spotkanie V: „Odwaga: rozmawiaj o wątpliwościach (nazywaj i wzmacniaj odważne zachowania w sieci)”
- Istnieje możliwość uczestnictwa w cyklu zajęć lub jedynie w poszczególnych tematach.
- „Czy ważne jest zaufanie?” Na lekcji podjęty zostanie temat zaufania. Jak ważny jest to element w życiu człowieka jak wpływa na nasze relacje i decyzje.
- „Encyklopedie i słowniki” Lekcja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz metod aktywizujących. Lekcja przeznaczona dla uczniów klas VI – VIII ma stanowić zachętę do samodzielnego korzystania z zasobów wiedzy zawartych w encyklopediach i słownikach. Podczas zajęć uczniowie poznają rodzaje encyklopedii i słowników, ich budowę oraz przeznaczenie. . Ćwiczenia praktyczne mają na celu rozwijanie u dzieci kompetencji porozumiewanie się w języku ojczystym.
- „Jak korzystać ze zbiorów biblioteki pedagogicznej?” Zajęcia mogą być przeprowadzone zarówno w Bibliotece jak i w szkołach po wcześniejszym uzgodnieniu. Konieczny dostęp do minimum 5 komputerów z dostępem do Internetu lub zamiennie komputer z rzutnikiem w bibliotece szkolnej lub innej pracowni.
- „Kartka do kartki – budowa książki” Zajęcia mające na celu zapoznanie uczniów z podstawowymi elementami budowy książki i ich funkcjami oraz z umiejętnym wyszukiwaniem informacji w książce. Lekcja z wykorzystaniem prezentacji oraz kart pracy ucznia.
- „Katalogi biblioteczne i co dalej? Jak wyszukać książkę bez wolnego dostępu do zbiorów?” Zajęcia przygotowują uczniów do korzystania z dużych bibliotek. Kształcącą umiejętności poszukiwania literatury przez katalog biblioteczny
- „Magiczny świat pytań” Zajęcia będą mieć na celu rozbudzenie ciekawości filozoficznej u uczniów poprzez wykorzystanie książki Tomasza Stawiszyńskiego „Spotkania z filozofią”. Lekcja skupi się na zapoznaniu uczniów z podstawowymi zagadnieniami filozoficznymi oraz rozwijaniu umiejętności myślenia krytycznego i analizy. Lekcja ta ma na celu zachęcić uczniów do zadawania pytań, dociekania i odkrywania nowych perspektyw, co może przyczynić się do rozwinięcia ich intelektualnego i emocjonalnego rozwoju. Zajęcia przeznaczone dla klas III-IV.
- „Od kamienia do kodeksu – historia książki” Lekcja biblioteczna dla uczniów klas IV – VI szkoły podstawowej. (w zależności od potrzeb) .Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z historią pisma i książki, pokazanie różnych form książek i materiałów, z których były wykonane. Lekcja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, publikacji i materiałów dydaktycznych oraz ćwiczeń interaktywnych i kart pracy utrwalających poznany materiał. W trakcie zajęć uczniowie ćwiczą pisanie gęsim piórem i stalówką z użyciem atramentu.
- „Unikalny diament mimo wad to TY” Zajęcia z elementami biblioterapii dla klas VI-VIII na podstawie książki Pięciu nieudanych Beatrice Alemagna oraz autorkiej, nieopublikowanej Bajki o diamenciku Justyny Lewickiej-Szczęsnej. Głównym celem jest budowanie poczucia własnej wartości i akceptacji siebie oraz uświadomienie uczniów, że nie muszą być tacy jak jeden z bohaterów książki, czyli idealni.
- „W młodych nadzieja – Trzeba będzie naprawić ten świat” Zajęcia z wykorzystaniem teatru Kamishibai i kart narracyjnych pt. Trzeba będzie autorstwa Thierry’ego Lenaina dla uczniów klas VII-VIII. Uniwersalna, piękna opowieść, która opisuje najistotniejsze problemy współczesnego świata – wojny, głodu, nierówności społecznych, zanieczyszczenia środowiska w sposób przystępny i równocześnie poruszający dla młodych odbiorców.
- „Żyć dobrze, czyli jak odkryć uroki codzienności w szarej rzeczywistości” Zajęcia z elementami biblioterapii przeznaczone dla uczniów klas VII-VIII SP oraz klas I LO. Wspólnie spróbujemy odpowiedzieć na pytania: „Co to znaczy żyć dobrze? Dlaczego tak trudno nam się dostosować do określonych zasad? Co ułatwia bądź utrudnia dobre życie?” A w odrywaniu uroków codzienności pomoże książka „Chłopiec, kret, lis i koń” Charliego MacKesy wykorzystana
Kontakt: tel.: (22) 725-36-91 e-mail: pbw.blonie@pbw.waw.pl
- „Dzień Gier Planszowych 2023”
- „Dzień Kota”
- „Dzień Teatru”
- „Gwiaździsta noc”
- „Quiz wiedzy o Powstaniu Warszawskim dla klas VI–VI”
- „Tradycje bożonarodzeniowe w Polsce, Europie i na świecie”
- „W bibliotece nie jest nudno”
KONTAKT: tel.: (22) 755-57-89 e-mail: pbw.grodzisk@pbw.waw.pl
- „Baśniowe podróże z teatrzykiem Kamishibai”
- „Bezpieczeństwo w sieci”
- „Historia książki rękopiśmienniczej”
- „Media – pomagają czy szkodzą?”
- „Metody aktywizujące uczniów i czytelnictwo”
- „Mitologiczny szyfr, czyli związki frazeologiczne wywodzące się z Mitologii”
- „Poszukiwanie informacji w katalogach komputerowych”
- „Rozwijanie kompetencji czytelniczych”
- „Rozwijanie kreatywności i proinnowacyjności uczniów”
- „Sporządzamy notatki na temat …”
- „Techniki efektywnego uczenia się”
- „Warsztaty z zakresu sztuki opowiadania baśni, bajek i legend”
- „Zajęcia z elementami biblioterapii”„Źródła wiedzy w bibliotece pedagogicznej”
KONTAKT: tel.: (22) 775-30-02 e-mail: pbw.nowydwor@pbw.waw.pl
- Warsztat informacyjny biblioteki.
- Zajęcia z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai / temat do wyboru.
- Zajęcia z elementami bajkoterapii i biblioterapii / temat do wyboru.
- Edukacja globalna / tematyka do wyboru.
- Bajkowe biografie – co jest prawdą, a co fikcją?
KONTAKT: tel.: (46) 862-27-16 e-mail: pbw.sochaczew@pbw.waw.pl
- „Jak szukać informacji w bibliotece?”
- „Katalog elektroniczny Integro”
- „Pierwsza wizyta w Pedagogicznej Bibliotece w Sochaczewie”
- „Zajęcia z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai”
KONTAKT: tel.: (46) 855-44-58 e-mail: pbw.zyrardow@pbw.waw.pl
- „Zajęcia z wykorzystaniem czytania wrażeniowego i teatrzyku kamishibai”
- „Zajęcia literackie i czytelnicze”