Skip to content

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. KEN w Warszawie

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. KEN w Warszawie
  • Dla Czytelników
    • Regulamin udostępniania zbiorów
    • Procedura COVID-19
    • Wykaz tytułów czasopism
    • E-booki
    • Zestawienia bibliograficzne i bibliografie
    • Nowości
    • Polecamy
    • Wrzutnia biblioteczna
  • Dla Nauczycieli
    • Informator 2021/2022
    • Szkolenia
      • Warsztaty stacjonarne
      • Warsztaty online
      • Konferencje
      • Moodle
    • Zajęcia edukacyjne
      • Dla przedszkoli
      • Dla szkół podstawowych
      • Dla szkół ponadpodstawowych
    • Sieci współpracy i samokształcenia
    • Materiały z konferencji
    • Materiały metodyczne
      • Scenariusze zajęć
      • Quizy
      • Inne
    • Konsultacje metodyczne
    • Wypożyczalnia wystaw
    • Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
  • Filie
    • Filia w Błoniu
    • Filia w Grodzisku Mazowieckim
    • Filia w Nowym Dworze Mazowieckim
    • Filia w Sochaczewie
    • Filia w Żyrardowie
  • Kalendarz
  • Katalogi
    • Katalog on-line Integro
    • IBUK Libra
    • POLONA
    • ACADEMICA
    • Mazowiecki System Informacji Bibliotecznej
  • Kontakt
Search for:
Menu Zamknij
  • Dla Czytelników
    • Regulamin udostępniania zbiorów
    • Procedura COVID-19
    • Wykaz tytułów czasopism
    • E-booki
    • Zestawienia bibliograficzne i bibliografie
    • Nowości
    • Polecamy
    • Wrzutnia biblioteczna
  • Dla Nauczycieli
    • Informator 2021/2022
    • Szkolenia
      • Warsztaty stacjonarne
      • Warsztaty online
      • Konferencje
      • Moodle
    • Zajęcia edukacyjne
      • Dla przedszkoli
      • Dla szkół podstawowych
      • Dla szkół ponadpodstawowych
    • Sieci współpracy i samokształcenia
    • Materiały z konferencji
    • Materiały metodyczne
      • Scenariusze zajęć
      • Quizy
      • Inne
    • Konsultacje metodyczne
    • Wypożyczalnia wystaw
    • Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
  • Filie
    • Filia w Błoniu
    • Filia w Grodzisku Mazowieckim
    • Filia w Nowym Dworze Mazowieckim
    • Filia w Sochaczewie
    • Filia w Żyrardowie
  • Kalendarz
  • Katalogi
    • Katalog on-line Integro
    • IBUK Libra
    • POLONA
    • ACADEMICA
    • Mazowiecki System Informacji Bibliotecznej
  • Kontakt

Dla szkół podstawowych

  1. Strona Główna>
  2. Dla szkół podstawowych
WARSZAWA
BŁONIE
GRODZISK MAZ.
NOWY DWÓR MAZ.
SOCHACZEW
ŻYRARDÓW
WARSZAWA

Zajęcia dydaktyczne odbywają się w środy. Aby uzyskać więcej informacji, prosimy dzwonić
do Wydziału Wspomagania Edukacji,  tel. kom. 501 379 703
lub (22) 810 46 64 wew. 110,
lub napisać e-mail: wspomaganie.edukacji@pbw.waw.pl Osoba odpowiedzialna za koordynację terminów i tematów: Barbara Szczepaniak.

Klasy 0-III

  1. Być królewną – wyróżnienie czy utrapienie? Zajęcia dla nauczycieli i uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Analiza motywu królewny w literaturze dla dzieci, zabawy literackie ( V 2022 r.).
  2. Czułość Antoine Guilloppé to prosta opowieść o sile uścisków, kontaktu fizycznego, dodawania sobie otuchy, o tym, że dzięki nim, po prostu łatwiej i bezpieczniej jest żyć. O dorastaniu, o sile i wartości bliskich więzi między rodzicami i dziećmi. (opis Wydawnictwo TIBUM). Lekcja z teatrzykiem Kamishibai dla  klas I-III, w wersji stacjonarnej w szkole, jeśli będzie taka możliwość ze strony szkoły.
  3. Inny nie znaczy gorszy – I-III (tylko z uczestnikami) Zajęcia z teatrzykiem Kamishibai na podstawie Niebieskiej niedźwiedzicy J.M. Chmielewskiej.
  4. Kropka jest najważniejsza!
    Lekcja przeznaczona kierowana jest do uczniów klas edukacji wczesnoszkolnej. Zajęcia po zapoznaniu się z książką: Kropka P H. Reynolds-a,  dzieci realizują ćwiczenia rozwijające kreatywność. Opiekunowie mogą kontynuować temat lekcji z pomocą materiałów dostępnych na stronie wydawnictwa Mamania: https://mamania.pl/Dla-bibliotekarzy-i-nauczycieli-cabout-pol-42.html
  5. Lew w Paryżu autorstwa Beatrice Alemagna to opowieść o tym jak trudno odnaleźć się w nowym kraju, kiedy opuszcza się to co znane i kochane. W czasach wzmożonej migracji i niepokojów nią wywołanych lwie spojrzenie ze szczytu wieży Eiffla jest świetnym przesłaniem dla nas i naszych dzieci. (opis Wydawnictwo TIBUM). Lekcja z teatrzykiem Kamishibai dla  klas I-III, w wersji stacjonarnej w szkole, jeśli będzie taka możliwość ze strony szkoły.
  6. Mam kłopot. Lekcja z wykorzystaniem książki Iwony Chmielewskie Kłopot (0 – I klasa)

      Zajęcia maja na celu oswojenie dzieci z trudnymi emocjami, które paraliżują bohatera książki. Fabuła tekstu może być dobrym punktem wyjścia do rozmowy nauczyciela z uczniami o poczuciu winy, prawdomówności, odpowiedzialności, słowem o wielu istotnych sprawach. Lekcja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

  1. Skargi książki – lekcja biblioteczna dla kl. I-III szkoły podstawowej.

      Zajęcia mają na celu rozwijanie zainteresowań czytelniczych oraz kształtowanie wśród dzieci postawy poszanowania i dbania o książki. Spotkanie z wykorzystaniem wierszy polskich autorów i zagadek literackich. Finałem zajęć jest ułożenie przez dzieci własnego regulaminu korzystania z książek.

  1. Zwyczaje świąteczne w Polsce i Szwecji na przykładzie opowiadania Boże Narodzenie w Bullerbyn Astrid Lindgren (klasy I-III) Lekcja o roli tradycji w przeżywaniu świąt. Z bohaterami Bullerbyn poznajemy zwyczaje i tradycje Świąt Bożego Narodzenia w Szwecji.

Klasy IV-VIII

  1. Niepoprawny Syzyf, mity greckie na warsztacie, warsztaty tworzenia gry planszowej dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej.
  2. Tropem warszawskich legend, warsztaty ilustratorskie dla uczniów klas

IV-VIII szkół podstawowych z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai.

  1. Budowa książki (klasy IV-V).
  2. Czasopisma (klasy IV-VIII).
  3. Czy lubimy siebie… mimo swoich wad – zajęcia dla klas VI-VII w oaprciu o książkę Pięciu nieudanych Beatrice Alemagny i Bajkę o diamenciku Justyny Lewickiej-Szczęsnej. Zajęcia realizowane tylko z uczestnikami w terminie:  maj/czerwiec 2022 r.
  4. Czy ważne jest zaufanie?
  5. Encyklopedie i słowniki, czyli zdobywanie umiejętności wyszukiwania informacji w wydawnictwach informacyjnych. Zajęcia instruktażowe dla końcowych klas szkoły podstawowej.

Celem lekcji jest zapoznanie uczniów z budową i zasadami wyszukiwania w encyklopediach, słownikach. Uczeń rozumie funkcję żywej paginy i indeksu oraz układu haseł w wydawnictwach informacyjnych. Ćwiczenia praktyczne maja na celu zdobycie praktycznej umiejętności  w posługiwaniu się księgozbiorem podręcznym dostępnym w każdej bibliotece. Lekcja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

  1. Hamuj piętą na klawych zajęciach z gwary warszawskiej – kl. V-VI (online)
  2. Historia książki (klasy IV-VIII). Zajęcia stacjonarne lub on-line. Przybliżają historię książki, od czasów starożytnych po współczesność.
  3. R.R. Tolkien, mistrz literatury fantasy (klasy IV-VIII). Zajęcia literackie poświęcone sylwetce pisarza połączone z warsztatami tworzenia gry planszowej lub smoków origami.
  4. Jak korzystać ze zbiorów biblioteki pedagogicznej. Zajęcia realizowane w formie stacjonarnej, w bibliotece lub szkole. Konieczny dostęp do min. 5 komputerów  z dostępem do Internetu lub komputer + rzutnik.
  5. Katalogi biblioteczne. Porównanie tradycyjnego katalogu kartkowego

i katalogu komputerowego. Zajęcia instruktażowe dla końcowych klas

szkoły podstawowej (VI-VIII)  .

  1. Kreatywne tworzenie opowieści z wykorzystaniem kości Story Cubes – warsztaty dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych (promocja pomocy dydaktycznych będących w zbiorach placówki).
  2. W młodych nadzieja – Trzeba będzie naprawić ten świat – zajęcia z teatrzykiem KAMISHIBAI dla kl. VII-VIII (tylko z uczestnikami)
  3. Żyć dobrze, czyli jak odkryć uroki codzienności w szarej rzeczywistości, zajęcia w oparciu o książkę (online)
BŁONIE

Kontakt: tel.: (22) 725-36-91 e-mail: pbw.blonie@pbw.waw.pl

  1. Poznajemy bibliotekę i pracę bibliotekarza z książką Basia i biblioteka. Zajęcia przeznaczone dla klas pierwszych w bibliotece. Dzieci dowiadują się, jak wypożycza się książki, czym zajmuje się bibliotekarz i co można robić w bibliotece. Każde dziecko tworzy własną zakładkę do książek (kl. I-III)
  2. Historia komiksu i tworzenie własnych historyjek komiksowych. Zajęcia przeznaczone dla klas trzecich. Dzieci poznają historie komiksu i wspólnie w grupach tworzą własny. (kl. III)
  3. Teatrzyk Kamishibai Szukając Marudka i tworzenie własnych opowiadań obrazkowych w grupach. Zajęcia przeznaczone dla klas trzecich. Dzieci poznają Teatrzyk Kamishibai i wspólnie w grupach tworzą własne opowiadanie obrazkowe. (kl. III)
  4. Bajkowe zajęcia z okazji Dnia Postaci z Bajek. Zajęcia przeznaczone dla klas pierwszych. Dzieci opowiadają o sowich ulubionych postaciach z bajek i biorą udział w rożnych quizach i zabawach.
  5. Dlaczego warto czytać ? Czytanie jako jedna z super mocy. Zajęcia dla klasy trzeciej. Dzieci poznają ciekawe sposoby zachęcające ich do czytania.
  6. Warsztat informacyjny biblioteki. Zajęcia z wyszukiwania informacji w katalogu Integro.
  7. „Sen Alicji czyli jak działa mózg”- rozwijanie procesów myślowych ucznia.

     Zajęcia mające na celu pokazanie jak ważny jest nasz mózg i  jego rozwój. Ćwiczenia na koncentrację i logiczne myślenie.

  1. Wspomnienia z czasów wojny (wrzesień) klasy III – V – rozmowa na bardzo trudny temat, jakim jest wojna i jej czas dla dzieci za pomocą historii teatrzyku Kamishibai pt. Wojenne dzieci.
  2. Tradycje bożonarodzeniowe w Polsce, Europie i na świecie – prezentacja multimedialna. Jakie znamy tradycje bożonarodzeniowe, skąd się wzięły, jak wyglądają w innych krajach? Tego i jeszcze wiele innych ciekawostek dzieci dowiedzą się w naszej bibliotece podczas prezentacji multimedialnej. Na koniec proponuję pracę w grupach np. świąteczna krzyżówka.
  3. Dzień Teatru (marzec) klasy I-III – zapoznanie z zasadami zachowania w teatrze na podstawie opowiadania Grzegorza Kasdepke Bon czy ton savoir-vivre dla dzieci. Warsztaty z teatrzykiem Kamishibai. Do wyboru historie wyd. Tibum np. Mój przyjaciel Kemushi, Brzydkie Kaczątko lub wyd. Kreatibaj np. Podspodek, Bajka o prawdziwym Szewczyku Dratewce. Do każdej historyjki odpowiednio dobrana zabawa, gra, zadanie, np. układanie puzzli z porozcinanego obrazka, quiz wiedzy itp.
  4. Lekcja z Kubusiem Puchatkiem, misiem o bardzo małym rozumku – klasa II. Dzieci wspólnie z bohaterami Stumilowego lasu będą rozwiązywać zadania, tworzyć krzyżówkę i ćwiczyć swoją kreatywność.
  5. Zagadki w ciemnościach klasa VIII– łączenie zdolności logicznego myślenia z umiejętnością czytania ze zrozumieniem to podstawa w rozwiązywaniu zagadek. Te zajęcia to szansa, aby pokazać, że literatura może być ciekawa z różnych powodów.

13.Jak napisać książkę? Cykl warsztatów przygotowujących do konkursu Wydajemy Własną Książkę. Zajęcia dla klas IV-VI.

GRODZISK MAZ.

KONTAKT: tel.: (22) 755-57-89 e-mail: pbw.grodzisk@pbw.waw.pl

Klasy 0-III

  1. Zajęcia z bajkoterapii i biblioterapii.
  2. Spotkania z baśnią, bajką i legendą.
  3. Warsztaty z zakresu sztuki opowiadania baśni.
  4. Zajęcia z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai.

Klasy IV-VIII

  1. Poszukiwanie informacji w katalogach tradycyjnych i komputerowych.
  2. Od kamienia do kodeksu, czyli historia książki rękopiśmiennej.
  3. Mitologiczny szyfr czyli związki frazeologiczne wywodzące się z mitologii.
  4. Techniki efektywnego uczenia się.
  5. Bezpieczeństwo w sieci.
  6. Media –pomagają czy szkodzą?
  7. Słowniki i encyklopedie źródłem wiedzy.
NOWY DWÓR MAZ.

KONTAKT: tel.: (22) 775-30-01 e-mail: pbw.nowydwor@pbw.waw.pl

  1. Warsztat informacyjny biblioteki.
  2. Zajęcia z wykorzystaniem Teatrzyku Kamishibai / temat do wyboru.
  3. Zajęcia z elementami bajkoterapii i biblioterapii / temat do wyboru
  4. Edukacja globalna / tematyka do wyboru
  5. Bajkowe biografie – co jest prawdą, a co fikcją?
SOCHACZEW

KONTAKT: tel.: (46) 862-27-16 e-mail: pbw.sochaczew@pbw.waw.pl

  1. Pierwsza wizyta w Pedagogicznej Bibliotece w Sochaczewie.
  2. Katalog elektroniczny.
  3. Jak szukać informacji w bibliotece?
  4. Sporządzamy zestawienie bibliograficzne.
  5. Wyszukiwanie informacji na określony temat w książkach i czasopismach oraz redagowanie notatki.
  6. Wydawnictwa informacyjne.
  7. Korzystamy z opisu bibliograficznego.
  8. Jak zbudowana jest książka?
ŻYRARDÓW

KONTAKT: tel.: (46) 855-44-58 e-mail: pbw.zyrardow@pbw.waw.pl

Blok I                                                                                                                          

Zajęcia  z wykorzystaniem czytania wrażeniowego

Klasy I-IV

  1. Co boli najbardziej na świecie? Na podstawie książek Pinokio : historia pajacyka Carla Collodiego, Co boli najbardziej na świecie Paco Livana. Czas zajęć: 45 min.
  2. Ile pomysłów mieści się w głowie? Na podstawie książki Co robisz z pomysłem, Co robisz z kłopotem Kobi Yamada. Czas zajęć: 45 min.
  3. Jesienne inspiracje na podstawie książki O psie, który szukał Joanny Guszty. Czas zajęć: 60 min.
  4. Jesteś diamentem na podstawie książek: Zbyt późno Giovanny Zoboli, Złota klatka czyli Prawdziwa historia księżniczki czystej krwi Anny Castagnoli. Czas zajęć: 45 min.
  5. Kamyki Astona na podstawie książki Kamyki Astona Lotty Geffenbladl.

     Czas zajęć: 45 min.

  1. Kolorowe emocje na podstawie książki Kolorowy Potwór Anny Llenas. Czas zajęć: 45 min.
  2. Lekcja, na której przydatne są cztery miski na podstawie książek Cztery zwykłe miski Iwony Chmielewskiej, Mysz jak nie mysz Joanny Kulmowej. Czas zajęć: 60 min.
  3. Myślące książki na podstawie książki Iwony Chmielewskiej: Kłopot,

W kieszonce, Oczy. Czas zajęć: 45 min.

  1. Patrzeć, widzieć, zobaczyć, doświadczyć na podstawie książek: Czarna książka kolorów Meneny Cottin, Rosany Faria, Oczy Iwony Chmielewskiej oraz Dźwięki kolorów Jimmy Liao. Czas zajęć: 60 min.
  2. Postaw swoją kropkę na podstawie książki Kropka Petera Reynoldsa. Czas zajęć: 45 min.
  3. Poznajemy Bibliotekę Pedagogiczną z czarownicą Irenką na podstawie książki Czarownica Irenka Agnieszki Żelewskiej. Czas zajęć: 45 min.
  4. Słowa mają znaczenie, czyli o plotce na podstawie książek: Jabłka Pana Peabody’ego Madonny, Szklany człowiek Beaty Krupskiej. Czas zajęć: 45 min.
  5. Zimowe inspiracje na podstawie książki: O Mikołaju, który zgubił prezenty Danuty Parlak. Czas zajęć: 60 min.

Blok II

Zajęcia z wykorzystaniem teatrzyku kamishibai

Klasy I-IV

  1. Alfabet pozytywnych emocji na podstawie kart narracyjnych Czułość. Czas zajęć : 45 lub 60 min.                           
  2. Bajkowa edukacja globalna na podstawie kart narracyjnych Szkoła

Czi – Tam. Czas zajęć : 45 lub 60 min.

  1. Baśniowe przygody na podstawie kart narracyjnych Czerwony Kapturek. Czas zajęć : 45 lub 60 min.
  2. Dobrze jest mieć przyjaciela na podstawie kart narracyjnych Rower Walentynki i Szły raz myszy. Czas zajęć : 45 lub 60 min.
  3. Domowe zwierzęta są wśród nas i należy o nie dbać! Na podstawie kart narracyjnych: Szukając Marudka i Kotka Milusia. Czas zajęć : 45 lub 60 min.
  4. Gdzie Wisła ma swój początek? Na podstawie kart narracyjnych Legenda o Wiśle. Czas zajęć: 45 lub 60 min.
  5. Jak rośnie groszek i czy motyl pamięta, że był kiedyś gąsienicą? Na podstawie kart narracyjnych Groszki oraz Mój przyjaciel Kemushi. Czas zajęć: 45 lub 60 min.
  6. Odkrywamy legendy polskie na podstawie kart narracyjnych Legenda o Smoku Wawelskim. Czas zajęć: 45 lub 60 min.
  7. Podróże małe i duże na podstawie kart narracyjnych Lew w Paryżu oraz książek: Atlas miast, Tulipuchokłaczek. Czas zajęć: 45 lub 60 min.
  8. Poznajemy legendy śląskie na podstawie kart narracyjnych Legenda o Skarbniku. Czas zajęć: 45 min.

Blok III

Zajęcia literackie i czytelnicze                                        

Klasy I-IV

  1. Jaki znak twój? Na podstawie książek o charakterze patriotycznym. Czas zajęć 60 min.
  2. Kraina Baśniolandu. Popularyzacja baśni i bajek dla dzieci. Czas zajęć: 60 min.
  3. Książka moim przyjacielem. Tworzenie książki klasowej. Czas zajęć: 60 min.
  4. Od jajka do kury na podstawie książki Hej, hej kurczaki! Olszanowskiej. Czas zajęć: 60 min.
  5. Pierwsza wizyta w Bibliotece Pedagogicznej. Czas zajęć: 45 min.
  6. Rady nie od parady w oparciu o książki o wartościach. Czas 60 min.
  7. W krainie Pinokia – zajęcia w oparciu o książkę Wakacje w Ladispoli Olszanowskiej.

Klasy V-VIII

  1. Cudze chwalicie swego nie znacie…historia Miedniewic i okolicy: lekcja regionalna. Czas zajęć 60 min.
  2. Droga książki od autora do czytelnika. Czas zajęć: 45 min.
  3. Jak się uczyć, żeby się czegoś nauczyć. Czas zajęć: 45 min.
  4. Kilka ważnych słów : polscy autorzy o wartościach – zajęcia w oparciu o współczesną literaturę młodzieżową. Czas zajęć: 45 min.
  5. Literacka i terapeutyczna rola pisania w życiu nastolatka – warsztaty literackie w oparciu o książkę Kar(ol)ina pamiętnik nastolatki Olszanowskiej. Czas zajęć: 60 min.
  6. Katalog Biblioteki Pedagogicznej w Żyrardowie. Ćwiczenia praktyczne w wyszukiwaniu informacji w katalogu Integro. Czas zajęć: 45 min.
  7. Źródła wiedzy o regionie żyrardowskim w zasobach PBW w Żyrardowie i  Internecie. Czas zajęć: 60 min.
© Copyright - Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. KEN w Warszawie
Skip to content
Open toolbar

Ułatwienia dostępu

  • Zwiększ czcionkę
  • Zmniejsz czciockę
  • Odcienie szarości
  • Wysoki kontrast
  • Odwrócony kontrast
  • Jasne tła
  • Reset