Zajęcia dydaktyczne odbywają się w środy. Aby uzyskać więcej informacji, prosimy dzwonić
do Wydziału Wspomagania Edukacji, tel. kom. 501 379 703 lub (22) 810 46 64 wew. 110,
lub napisać e-mail: wspomaganie.edukacji@pbw.waw.pl Osoba odpowiedzialna za koordynację terminów i tematów: Barbara Szczepaniak.
Klasy 0-III
- Być królewną – wyróżnienie czy utrapienie? Zajęcia dla nauczycieli i uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Analiza motywu królewny w literaturze dla dzieci, zabawy literackie ( V 2022 r.).
- Czułość Antoine Guilloppé to prosta opowieść o sile uścisków, kontaktu fizycznego, dodawania sobie otuchy, o tym, że dzięki nim, po prostu łatwiej i bezpieczniej jest żyć. O dorastaniu, o sile i wartości bliskich więzi między rodzicami i dziećmi. (opis Wydawnictwo TIBUM). Lekcja z teatrzykiem Kamishibai dla klas I-III, w wersji stacjonarnej w szkole, jeśli będzie taka możliwość ze strony szkoły.
- Inny nie znaczy gorszy – I-III (tylko z uczestnikami) Zajęcia z teatrzykiem Kamishibai na podstawie Niebieskiej niedźwiedzicy J.M. Chmielewskiej.
- Kropka jest najważniejsza!
Lekcja przeznaczona kierowana jest do uczniów klas edukacji wczesnoszkolnej. Zajęcia po zapoznaniu się z książką: Kropka P H. Reynolds-a, dzieci realizują ćwiczenia rozwijające kreatywność. Opiekunowie mogą kontynuować temat lekcji z pomocą materiałów dostępnych na stronie wydawnictwa Mamania: https://mamania.pl/Dla-bibliotekarzy-i-nauczycieli-cabout-pol-42.html - Lew w Paryżu autorstwa Beatrice Alemagna to opowieść o tym jak trudno odnaleźć się w nowym kraju, kiedy opuszcza się to co znane i kochane. W czasach wzmożonej migracji i niepokojów nią wywołanych lwie spojrzenie ze szczytu wieży Eiffla jest świetnym przesłaniem dla nas i naszych dzieci. (opis Wydawnictwo TIBUM). Lekcja z teatrzykiem Kamishibai dla klas I-III, w wersji stacjonarnej w szkole, jeśli będzie taka możliwość ze strony szkoły.
- Mam kłopot. Lekcja z wykorzystaniem książki Iwony Chmielewskie Kłopot (0 – I klasa)
Zajęcia maja na celu oswojenie dzieci z trudnymi emocjami, które paraliżują bohatera książki. Fabuła tekstu może być dobrym punktem wyjścia do rozmowy nauczyciela z uczniami o poczuciu winy, prawdomówności, odpowiedzialności, słowem o wielu istotnych sprawach. Lekcja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
- Skargi książki – lekcja biblioteczna dla kl. I-III szkoły podstawowej.
Zajęcia mają na celu rozwijanie zainteresowań czytelniczych oraz kształtowanie wśród dzieci postawy poszanowania i dbania o książki. Spotkanie z wykorzystaniem wierszy polskich autorów i zagadek literackich. Finałem zajęć jest ułożenie przez dzieci własnego regulaminu korzystania z książek.
- Zwyczaje świąteczne w Polsce i Szwecji na przykładzie opowiadania Boże Narodzenie w Bullerbyn Astrid Lindgren (klasy I-III) Lekcja o roli tradycji w przeżywaniu świąt. Z bohaterami Bullerbyn poznajemy zwyczaje i tradycje Świąt Bożego Narodzenia w Szwecji.
Klasy IV-VIII
- Niepoprawny Syzyf, mity greckie na warsztacie, warsztaty tworzenia gry planszowej dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej.
- Tropem warszawskich legend, warsztaty ilustratorskie dla uczniów klas
IV-VIII szkół podstawowych z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai.
- Budowa książki (klasy IV-V).
- Czasopisma (klasy IV-VIII).
- Czy lubimy siebie… mimo swoich wad – zajęcia dla klas VI-VII w oaprciu o książkę Pięciu nieudanych Beatrice Alemagny i Bajkę o diamenciku Justyny Lewickiej-Szczęsnej. Zajęcia realizowane tylko z uczestnikami w terminie: maj/czerwiec 2022 r.
- Czy ważne jest zaufanie?
- Encyklopedie i słowniki, czyli zdobywanie umiejętności wyszukiwania informacji w wydawnictwach informacyjnych. Zajęcia instruktażowe dla końcowych klas szkoły podstawowej.
Celem lekcji jest zapoznanie uczniów z budową i zasadami wyszukiwania w encyklopediach, słownikach. Uczeń rozumie funkcję żywej paginy i indeksu oraz układu haseł w wydawnictwach informacyjnych. Ćwiczenia praktyczne maja na celu zdobycie praktycznej umiejętności w posługiwaniu się księgozbiorem podręcznym dostępnym w każdej bibliotece. Lekcja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
- Hamuj piętą na klawych zajęciach z gwary warszawskiej – kl. V-VI (online)
- Historia książki (klasy IV-VIII). Zajęcia stacjonarne lub on-line. Przybliżają historię książki, od czasów starożytnych po współczesność.
- R.R. Tolkien, mistrz literatury fantasy (klasy IV-VIII). Zajęcia literackie poświęcone sylwetce pisarza połączone z warsztatami tworzenia gry planszowej lub smoków origami.
- Jak korzystać ze zbiorów biblioteki pedagogicznej. Zajęcia realizowane w formie stacjonarnej, w bibliotece lub szkole. Konieczny dostęp do min. 5 komputerów z dostępem do Internetu lub komputer + rzutnik.
- Katalogi biblioteczne. Porównanie tradycyjnego katalogu kartkowego
i katalogu komputerowego. Zajęcia instruktażowe dla końcowych klas
szkoły podstawowej (VI-VIII) .
- Kreatywne tworzenie opowieści z wykorzystaniem kości Story Cubes – warsztaty dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych (promocja pomocy dydaktycznych będących w zbiorach placówki).
- W młodych nadzieja – Trzeba będzie naprawić ten świat – zajęcia z teatrzykiem KAMISHIBAI dla kl. VII-VIII (tylko z uczestnikami)
- Żyć dobrze, czyli jak odkryć uroki codzienności w szarej rzeczywistości, zajęcia w oparciu o książkę (online)
Kontakt: tel.: (22) 725-36-91 e-mail: pbw.blonie@pbw.waw.pl
- Poznajemy bibliotekę i pracę bibliotekarza z książką Basia i biblioteka. Zajęcia przeznaczone dla klas pierwszych w bibliotece. Dzieci dowiadują się, jak wypożycza się książki, czym zajmuje się bibliotekarz i co można robić w bibliotece. Każde dziecko tworzy własną zakładkę do książek (kl. I-III)
- Historia komiksu i tworzenie własnych historyjek komiksowych. Zajęcia przeznaczone dla klas trzecich. Dzieci poznają historie komiksu i wspólnie w grupach tworzą własny. (kl. III)
- Teatrzyk Kamishibai Szukając Marudka i tworzenie własnych opowiadań obrazkowych w grupach. Zajęcia przeznaczone dla klas trzecich. Dzieci poznają Teatrzyk Kamishibai i wspólnie w grupach tworzą własne opowiadanie obrazkowe. (kl. III)
- Bajkowe zajęcia z okazji Dnia Postaci z Bajek. Zajęcia przeznaczone dla klas pierwszych. Dzieci opowiadają o sowich ulubionych postaciach z bajek i biorą udział w rożnych quizach i zabawach.
- Dlaczego warto czytać ? Czytanie jako jedna z super mocy. Zajęcia dla klasy trzeciej. Dzieci poznają ciekawe sposoby zachęcające ich do czytania.
- Warsztat informacyjny biblioteki. Zajęcia z wyszukiwania informacji w katalogu Integro.
- „Sen Alicji czyli jak działa mózg”- rozwijanie procesów myślowych ucznia.
Zajęcia mające na celu pokazanie jak ważny jest nasz mózg i jego rozwój. Ćwiczenia na koncentrację i logiczne myślenie.
- Wspomnienia z czasów wojny (wrzesień) klasy III – V – rozmowa na bardzo trudny temat, jakim jest wojna i jej czas dla dzieci za pomocą historii teatrzyku Kamishibai pt. Wojenne dzieci.
- Tradycje bożonarodzeniowe w Polsce, Europie i na świecie – prezentacja multimedialna. Jakie znamy tradycje bożonarodzeniowe, skąd się wzięły, jak wyglądają w innych krajach? Tego i jeszcze wiele innych ciekawostek dzieci dowiedzą się w naszej bibliotece podczas prezentacji multimedialnej. Na koniec proponuję pracę w grupach np. świąteczna krzyżówka.
- Dzień Teatru (marzec) klasy I-III – zapoznanie z zasadami zachowania w teatrze na podstawie opowiadania Grzegorza Kasdepke Bon czy ton savoir-vivre dla dzieci. Warsztaty z teatrzykiem Kamishibai. Do wyboru historie wyd. Tibum np. Mój przyjaciel Kemushi, Brzydkie Kaczątko lub wyd. Kreatibaj np. Podspodek, Bajka o prawdziwym Szewczyku Dratewce. Do każdej historyjki odpowiednio dobrana zabawa, gra, zadanie, np. układanie puzzli z porozcinanego obrazka, quiz wiedzy itp.
- Lekcja z Kubusiem Puchatkiem, misiem o bardzo małym rozumku – klasa II. Dzieci wspólnie z bohaterami Stumilowego lasu będą rozwiązywać zadania, tworzyć krzyżówkę i ćwiczyć swoją kreatywność.
- Zagadki w ciemnościach klasa VIII– łączenie zdolności logicznego myślenia z umiejętnością czytania ze zrozumieniem to podstawa w rozwiązywaniu zagadek. Te zajęcia to szansa, aby pokazać, że literatura może być ciekawa z różnych powodów.
13.Jak napisać książkę? Cykl warsztatów przygotowujących do konkursu Wydajemy Własną Książkę. Zajęcia dla klas IV-VI.
KONTAKT: tel.: (22) 755-57-89 e-mail: pbw.grodzisk@pbw.waw.pl
Klasy 0-III
- Zajęcia z bajkoterapii i biblioterapii.
- Spotkania z baśnią, bajką i legendą.
- Warsztaty z zakresu sztuki opowiadania baśni.
- Zajęcia z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai.
Klasy IV-VIII
- Poszukiwanie informacji w katalogach tradycyjnych i komputerowych.
- Od kamienia do kodeksu, czyli historia książki rękopiśmiennej.
- Mitologiczny szyfr czyli związki frazeologiczne wywodzące się z mitologii.
- Techniki efektywnego uczenia się.
- Bezpieczeństwo w sieci.
- Media –pomagają czy szkodzą?
- Słowniki i encyklopedie źródłem wiedzy.
KONTAKT: tel.: (22) 775-30-01 e-mail: pbw.nowydwor@pbw.waw.pl
- Warsztat informacyjny biblioteki.
- Zajęcia z wykorzystaniem Teatrzyku Kamishibai / temat do wyboru.
- Zajęcia z elementami bajkoterapii i biblioterapii / temat do wyboru
- Edukacja globalna / tematyka do wyboru
- Bajkowe biografie – co jest prawdą, a co fikcją?
KONTAKT: tel.: (46) 862-27-16 e-mail: pbw.sochaczew@pbw.waw.pl
- Pierwsza wizyta w Pedagogicznej Bibliotece w Sochaczewie.
- Katalog elektroniczny.
- Jak szukać informacji w bibliotece?
- Sporządzamy zestawienie bibliograficzne.
- Wyszukiwanie informacji na określony temat w książkach i czasopismach oraz redagowanie notatki.
- Wydawnictwa informacyjne.
- Korzystamy z opisu bibliograficznego.
- Jak zbudowana jest książka?
KONTAKT: tel.: (46) 855-44-58 e-mail: pbw.zyrardow@pbw.waw.pl
Blok I
Zajęcia z wykorzystaniem czytania wrażeniowego
Klasy I-IV
- Co boli najbardziej na świecie? Na podstawie książek Pinokio : historia pajacyka Carla Collodiego, Co boli najbardziej na świecie Paco Livana. Czas zajęć: 45 min.
- Ile pomysłów mieści się w głowie? Na podstawie książki Co robisz z pomysłem, Co robisz z kłopotem Kobi Yamada. Czas zajęć: 45 min.
- Jesienne inspiracje na podstawie książki O psie, który szukał Joanny Guszty. Czas zajęć: 60 min.
- Jesteś diamentem na podstawie książek: Zbyt późno Giovanny Zoboli, Złota klatka czyli Prawdziwa historia księżniczki czystej krwi Anny Castagnoli. Czas zajęć: 45 min.
- Kamyki Astona na podstawie książki Kamyki Astona Lotty Geffenbladl.
Czas zajęć: 45 min.
- Kolorowe emocje na podstawie książki Kolorowy Potwór Anny Llenas. Czas zajęć: 45 min.
- Lekcja, na której przydatne są cztery miski na podstawie książek Cztery zwykłe miski Iwony Chmielewskiej, Mysz jak nie mysz Joanny Kulmowej. Czas zajęć: 60 min.
- Myślące książki na podstawie książki Iwony Chmielewskiej: Kłopot,
W kieszonce, Oczy. Czas zajęć: 45 min.
- Patrzeć, widzieć, zobaczyć, doświadczyć na podstawie książek: Czarna książka kolorów Meneny Cottin, Rosany Faria, Oczy Iwony Chmielewskiej oraz Dźwięki kolorów Jimmy Liao. Czas zajęć: 60 min.
- Postaw swoją kropkę na podstawie książki Kropka Petera Reynoldsa. Czas zajęć: 45 min.
- Poznajemy Bibliotekę Pedagogiczną z czarownicą Irenką na podstawie książki Czarownica Irenka Agnieszki Żelewskiej. Czas zajęć: 45 min.
- Słowa mają znaczenie, czyli o plotce na podstawie książek: Jabłka Pana Peabody’ego Madonny, Szklany człowiek Beaty Krupskiej. Czas zajęć: 45 min.
- Zimowe inspiracje na podstawie książki: O Mikołaju, który zgubił prezenty Danuty Parlak. Czas zajęć: 60 min.
Blok II
Zajęcia z wykorzystaniem teatrzyku kamishibai
Klasy I-IV
- Alfabet pozytywnych emocji na podstawie kart narracyjnych Czułość. Czas zajęć : 45 lub 60 min.
- Bajkowa edukacja globalna na podstawie kart narracyjnych Szkoła
Czi – Tam. Czas zajęć : 45 lub 60 min.
- Baśniowe przygody na podstawie kart narracyjnych Czerwony Kapturek. Czas zajęć : 45 lub 60 min.
- Dobrze jest mieć przyjaciela na podstawie kart narracyjnych Rower Walentynki i Szły raz myszy. Czas zajęć : 45 lub 60 min.
- Domowe zwierzęta są wśród nas i należy o nie dbać! Na podstawie kart narracyjnych: Szukając Marudka i Kotka Milusia. Czas zajęć : 45 lub 60 min.
- Gdzie Wisła ma swój początek? Na podstawie kart narracyjnych Legenda o Wiśle. Czas zajęć: 45 lub 60 min.
- Jak rośnie groszek i czy motyl pamięta, że był kiedyś gąsienicą? Na podstawie kart narracyjnych Groszki oraz Mój przyjaciel Kemushi. Czas zajęć: 45 lub 60 min.
- Odkrywamy legendy polskie na podstawie kart narracyjnych Legenda o Smoku Wawelskim. Czas zajęć: 45 lub 60 min.
- Podróże małe i duże na podstawie kart narracyjnych Lew w Paryżu oraz książek: Atlas miast, Tulipuchokłaczek. Czas zajęć: 45 lub 60 min.
- Poznajemy legendy śląskie na podstawie kart narracyjnych Legenda o Skarbniku. Czas zajęć: 45 min.
Blok III
Zajęcia literackie i czytelnicze
Klasy I-IV
- Jaki znak twój? Na podstawie książek o charakterze patriotycznym. Czas zajęć 60 min.
- Kraina Baśniolandu. Popularyzacja baśni i bajek dla dzieci. Czas zajęć: 60 min.
- Książka moim przyjacielem. Tworzenie książki klasowej. Czas zajęć: 60 min.
- Od jajka do kury na podstawie książki Hej, hej kurczaki! Olszanowskiej. Czas zajęć: 60 min.
- Pierwsza wizyta w Bibliotece Pedagogicznej. Czas zajęć: 45 min.
- Rady nie od parady w oparciu o książki o wartościach. Czas 60 min.
- W krainie Pinokia – zajęcia w oparciu o książkę Wakacje w Ladispoli Olszanowskiej.
Klasy V-VIII
- Cudze chwalicie swego nie znacie…historia Miedniewic i okolicy: lekcja regionalna. Czas zajęć 60 min.
- Droga książki od autora do czytelnika. Czas zajęć: 45 min.
- Jak się uczyć, żeby się czegoś nauczyć. Czas zajęć: 45 min.
- Kilka ważnych słów : polscy autorzy o wartościach – zajęcia w oparciu o współczesną literaturę młodzieżową. Czas zajęć: 45 min.
- Literacka i terapeutyczna rola pisania w życiu nastolatka – warsztaty literackie w oparciu o książkę Kar(ol)ina pamiętnik nastolatki Olszanowskiej. Czas zajęć: 60 min.
- Katalog Biblioteki Pedagogicznej w Żyrardowie. Ćwiczenia praktyczne w wyszukiwaniu informacji w katalogu Integro. Czas zajęć: 45 min.
- Źródła wiedzy o regionie żyrardowskim w zasobach PBW w Żyrardowie i Internecie. Czas zajęć: 60 min.