Skip to content

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. KEN w Warszawie

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. KEN w Warszawie
  • Dla Czytelników
    • Regulamin udostępniania zbiorów
    • Zarejestruj się do biblioteki
    • Procedura COVID-19
    • Wykaz tytułów czasopism
    • Blik
    • E-booki
    • Zestawienia bibliograficzne i bibliografie
    • Nowości
    • Polecamy
    • Wrzutnia biblioteczna
  • Dla Nauczycieli
    • Informator 2022/2023
    • Szkolenia
      • Warsztaty stacjonarne
      • Warsztaty online
      • Konferencje
      • Moodle
    • Zajęcia edukacyjne
      • Dla przedszkoli
      • Dla szkół podstawowych
      • Dla szkół ponadpodstawowych
      • Biblioteczny Pokój Zagadek
    • Sieci współpracy i samokształcenia
    • Materiały z konferencji
    • Materiały metodyczne
      • Scenariusze zajęć
      • Quizy
      • Inne
    • Konsultacje metodyczne
    • Wypożyczalnia wystaw
    • Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
    • Patroni Roku 2023
  • Filie
    • Filia w Błoniu
    • Filia w Grodzisku Mazowieckim
    • Filia w Nowym Dworze Mazowieckim
    • Filia w Sochaczewie
    • Filia w Żyrardowie
  • Kalendarz
  • Katalogi
    • Katalog on-line Integro
    • IBUK Libra
    • POLONA
    • ACADEMICA
    • Mazowiecki System Informacji Bibliotecznej
  • Kontakt
Search for:
Menu Zamknij
  • Dla Czytelników
    • Regulamin udostępniania zbiorów
    • Zarejestruj się do biblioteki
    • Procedura COVID-19
    • Wykaz tytułów czasopism
    • Blik
    • E-booki
    • Zestawienia bibliograficzne i bibliografie
    • Nowości
    • Polecamy
    • Wrzutnia biblioteczna
  • Dla Nauczycieli
    • Informator 2022/2023
    • Szkolenia
      • Warsztaty stacjonarne
      • Warsztaty online
      • Konferencje
      • Moodle
    • Zajęcia edukacyjne
      • Dla przedszkoli
      • Dla szkół podstawowych
      • Dla szkół ponadpodstawowych
      • Biblioteczny Pokój Zagadek
    • Sieci współpracy i samokształcenia
    • Materiały z konferencji
    • Materiały metodyczne
      • Scenariusze zajęć
      • Quizy
      • Inne
    • Konsultacje metodyczne
    • Wypożyczalnia wystaw
    • Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
    • Patroni Roku 2023
  • Filie
    • Filia w Błoniu
    • Filia w Grodzisku Mazowieckim
    • Filia w Nowym Dworze Mazowieckim
    • Filia w Sochaczewie
    • Filia w Żyrardowie
  • Kalendarz
  • Katalogi
    • Katalog on-line Integro
    • IBUK Libra
    • POLONA
    • ACADEMICA
    • Mazowiecki System Informacji Bibliotecznej
  • Kontakt

Dla szkół podstawowych

  1. Strona Główna>
  2. Dla szkół podstawowych
WARSZAWA
BŁONIE
GRODZISK MAZ.
NOWY DWÓR MAZ.
SOCHACZEW
ŻYRARDÓW
WARSZAWA

Kontakt: Wydziału Wspomagania Edukacji,  tel. kom. 501 379 703 lub (22) 810 46 64 wew. 110 e-mail: wspomaganie.edukacji@pbw.waw.pl

Osoba odpowiedzialna za koordynację terminów i tematów: Barbara Szczepaniak e-mail: barbara.szczepaniak@pbw.waw.pl

1. Bezpieczne korzystanie z Internetu.

Cykl składa się 5 zajęć podejmujących tematykę mądrego i bezpiecznego korzystania z Internetu, oparty na programie „Asy Internetu”, można korzystać z całości lub wybranych zajęć:

  • Rozsądek: udostępniaj z głową (chroń siebie i swoją reputację w sieci).
  • Uważność: nie daj się nabrać (trzymaj się z dala od wyłudzeń i oszustw).
  • Siła: chroń swoje sekrety (prywatność i bezpieczeństwo – poważne sprawy)
  • Życzliwość: życzliwość jest fajna (siła pozytywnego podejścia do sieci).
  • Odwaga: rozmawiaj o wątpliwościach (nazywaj i wzmacniaj odważne zachowania w sieci).

2. Poznajemy bibliotekę (klasy 0-III).

Zajęcia z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai (Christos „Książki” Wydawnictwa Tibum), mające na celu rozbudzanie zainteresowań czytelniczych oraz zapoznanie dzieci z zasadami korzystania z biblioteki. Spotkanie połączone ze zwiedzaniem biblioteki (czytelnia, wypożyczalnia, magazyn).

3. „Mój przyjaciel Kemushi” tekst: Nathalie Dargent, ilustracje: Mandana Sadat. (klasy 0-III)

Historia opowiada o cykliczności przyrody i jej przemianach. Dzieci tworzą własnego, niepowtarzalnego motyla. Dodatkowo prezentowana jest bajka na kliszy „W pogoni za motylkiem” (tekst wg A. Chodorowskiej, ilustracje: J. Juriewicz).

4. „Dwa ptaszki”, tekst: Julian Brudzewski, ilustracje: Piotr Zatorski (klasy 0-III)

Historia o sile współpracy i współdziałania. Działania plastyczne do wyboru: ptasia maska z papieru lub origami: para ptaszków lub zakładka narożna do książki (sowa). Dodatkowo prezentowana jest bajka na kliszy „Krasnoludki i ptaszek” (tekst: K. Kaschnitz, ilustracje: D. Nowicka) lub „ Zgubione kropeczki” (tekst: H. Łochocka, ilustracje M. Mackiewicz-Adamus).

5. „Czułość” (0-III)

Prosta opowieść Antoine Guilloppé o sile uścisków, kontaktu fizycznego, dodawania sobie otuchy, o tym, że dzięki nim, po prostu łatwiej i bezpieczniej jest żyć. O dorastaniu, o sile i wartości bliskich więzi między rodzicami i dziećmi.  (opis Wydawnictwo TIBUM).

6. „Lew w Paryżu” (klasy 0-III)

Oopowieść autorstwa Beatrice Alemagna o tym jak trudno odnaleźć się w nowym kraju, kiedy opuszcza się to co znane i kochane. (opis Wydawnictwo TIBUM).

7. Skargi książki. (klasy 0-III)

Zajęcia mają na celu rozwijanie zainteresowań czytelniczych oraz kształtowanie wśród dzieci postawy poszanowania i dbania o książki. Spotkanie z wykorzystaniem wierszy polskich autorów i zagadek literackich. Finałem zajęć jest ułożenie przez dzieci własnego regulaminu korzystania z książek.

8. Biblioteczne skryptorium (klasy IV-VI)

Warsztaty kaligrafii dotyczące sztuki pisania gęsim piórem i stalówką z użyciem kolorowych atramentów.

9. Kartka do kartki. Budowa książki (klasy IV-V).

Zajęcia mają na celu zapoznanie uczniów z podstawowymi elementami budowy książki i ich funkcją oraz z umiejętnym wyszukiwaniem informacji w książce. Zajęcia z wykorzystaniem prezentacji.

10. Encyklopedie i słowniki, czyli zdobywanie umiejętności wyszukiwania informacji w wydawnictwach informacyjnych (klasy IV-VIII)

Zajęcia instruktażowe dla końcowych klas szkoły podstawowej. Celem lekcji jest zapoznanie uczniów z zasadami wyszukiwania informacji w encyklopediach, słownikach. Uczeń rozumie funkcję żywej paginy i indeksu oraz układu haseł w wydawnictwach informacyjnych. Ćwiczenia praktyczne maja na celu zdobycie praktycznej umiejętności w posługiwaniu się księgozbiorem podręcznym dostępnym w każdej bibliotece. Lekcja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

11. Historia książki (klasy IV-VIII)

Celem zajęć jest zapoznanie dzieci z historią pisma i książki, pokazanie różnych form książek i materiałów, z których były wykonane. Lekcja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej oraz publikacji i materiałów dydaktycznych. W trakcie zajęć uczniowie ćwiczą pisanie gęsim piórem i stalówką z użyciem atramentu.

12. Jak korzystać ze zbiorów biblioteki pedagogicznej (klasy IV-VIII)

Zajęcia realizowane  w formie stacjonarnej, w bibliotece lub szkole. Konieczny dostęp do min. 5 komputerów  z dostępem do Internetu lub komputer + rzutnik.

13. Katalogi biblioteczne. Porównanie tradycyjnego katalogu kartkowego i katalogu komputerowego (klasy VI-VIII)

Zajęcia instruktażowe dla końcowych klas szkoły podstawowej (VI-VIII).

14. „Pnącza zmartwień” (klasy IV-VI)

tekst i ilustracje: Roksana Wamka, historia opowiada o przytłaczającym smutku oraz o tym jak można go w sobie uleczyć. To opowieść o charakterze psychoterapeutycznym. Dzieci tworzą własne, niepowtarzalne drzewo życia (samoświadomość, samoakceptacja, szukanie w sobie pasji i inspiracji czyli leku na zmartwienia). Zajęcia kończą się wspólnym wykonywaniem asany jogi – Pozycji Drzewa. Lekcja dla uczniów szkoły podstawowej kl. 4-6.

15. Unikalny diament mimo wad to TY (klasy IV-VIII)

Zajęcia z elementami biblioterapii dla klas VI-VIII na podstawie książki „Pięciu nieudanych” Beatrice Alemagna oraz autorskiej, nieopublikowanej „Bajki o diamenciku” Justyny Lewickiej-Szczęsnej. Głównym celem jest budowanie poczucia własnej wartości i akceptacji siebie oraz uświadomienie uczniów, że nie muszą być tacy jak jeden z bohaterów książki, czyli idealni.

16. W młodych nadzieja – Trzeba będzie naprawić ten świat (VI-VIII)

Lekcja z wykorzystaniem kart narracyjnych teatrzyku Kamishibai pt. „Trzeba będzie” autorstwa Thierry’ego Lenaina.  Uniwersalna, piękna opowieść, która opisuje najistotniejsze problemy współczesnego świata – wojny, głodu, nierówności społecznych, zanieczyszczenia środowiska w sposób przystępny i równocześnie poruszający dla młodych odbiorców.

BŁONIE

Kontakt: tel.: (22) 725-36-91 e-mail: pbw.blonie@pbw.waw.pl

  1. Wspomnienia z czasów wojny (klasy III-V) (wrzesień)

Zajęcia dla uczniów klas III – V. Rozmowa na bardzo trudny temat, jakim jest wojna i jej czas dla dzieci za pomocą historii teatrzyku Kamishibai pt. „Wojenne dzieci” U. Ziober.

  1. Tradycje bożonarodzeniowe w Polsce, Europie i na świecie (grudzień)

Jakie znamy tradycje bożonarodzeniowe, skąd się wzięły, jak wyglądają święta Bożego Narodzenia w innych krajach? Tego i jeszcze wiele innych ciekawostek dzieci dowiedzą się za pomocą prezentacji multimedialnej. Na koniec proponuję pracę w grupach np. świąteczna krzyżówka.

  1. Dzień Kota (klasy I-III) (luty)

Zajęcia przybliżające dzieciom klas I-III postać kota w literaturze i sztuce na podstawie książki M. Czub ,,Są takie koty”, teatrzyku Kamishibai pt. „Kotka Milusia” oraz wybranego opowiadania o kotach. Zajęcia będą przeplatane zabawami ruchowymi – naśladujemy zachowania kotów oraz wykonaniem kotka techniką origami.

  1. Dzień Teatru(klasy I-III) (marzec)

Podczas zajęć uczniowie klas I-III zostają zapoznani z różnymi rodzajami teatrów oraz lalek teatralnych, a także zasadami zachowania w teatrze.

  1. Warsztaty z teatrzykiem Kamishibai – do wyboru historie wydawnictwa Tibum np.

„Brzydkie Kaczątko” lub wydawnictwa Kreatibaj np. ,,Podspodek”, ,,Bajka o prawdziwym Szewczyku Dratewce”. Zajęcia przeplatane zadaniami, quizami wiedzy itp.

  1. Escape room w bibliotece (klasy IV-V) (maj)

Zajęcia dla uczniów klas IV-V polegające na rozwiązaniu zagadek i odnalezieniu klucza otwierającego drzwi od biblioteki. Gwarancja świetnej zabawy.

  1. Gwiaździsta noc (klasy III-VI)

Zapoznanie się z twórczością Vincenta van Gogha oraz poznanie następstw ruchu obrotowego Ziemi. Wykonanie pracy plastycznej Gwiaździsta noc w grupach.

  1. W bibliotece nie jest nudno (klasy VII-VIII)

Zajęcia dla klas VII-VIII polegające wykonaniu serii zadań przekonujących, że czytanie książek nie jest nudne. Uczniowie będą grać w literackie bingo, tworzyć plebiscyt książek, oraz szukać tekstów literackich w zadaniu Książki w rapie. Podsumowaniem zajęć będzie prezentacja multimedialna Ciekawostki ze świata książek i bibliotek.

  1. Migracja (klasy III-V)

Zajęcia dla klas III-V poruszające ważny w dzisiejszych czasach temat migracji na świecie. Na podstawie książki pt. ,,Migranci” I. Watanabe oraz opowieści teatrzyku Kamishibai pt. ,,Lew w Paryżu” – autorstwa B. Alemagna uczniowie dowiedzą się czym jest migracja oraz jakie emocje towarzyszą ludziom podczas migracji po świecie.

  1. Poznajemy bibliotekę i pracę bibliotekarza z książką Z. Staneckiej ,,Basia i biblioteka”. (klasy I-III)

Zajęcia przeznaczone dla klas I-III w bibliotece. Dzieci dowiadują się, jak wypożycza się książki, czym zajmuje się bibliotekarz i co można robić w bibliotece. Każde dziecko tworzy własną zakładkę do książek.

  1. Historia komiksu i tworzenie własnych historyjek komiksowych (klasa III)

Zajęcia przeznaczone dla klas III. Dzieci poznają historie polskiego komiksu i wspólnie w grupach tworzą własny komiks.

  1. Zajęcia z teatrzykiem Kamishibai ,,Szukając Marudka” K. Yamamoto, wydawnictwa Tibum. (klasa III)

Zajęcia przeznaczone dla klas III. Dzieci poznają teatrzyk Kamishibai i wspólnie w grupach tworzą własne opowiadanie obrazkowe.

  1. Warsztat informacyjny biblioteki. (klasy IV-VIII)

Zajęcia dla klas IV- VIII polegające na wyszukiwania informacji w katalogu INTEGRO.

GRODZISK MAZ.

KONTAKT: tel.: (22) 755-57-89 e-mail: pbw.grodzisk@pbw.waw.pl

  • Zajęcia dla dzieci z zakresu rozwijania kompetencji kluczowych uczniów
  • Opowiadanie baśni, bajek i legend podczas akcji „Lato w mieście” i „Zima w mieście”.

Dla klas 0-III 

  1. Zajęcia z bajkoterapii i biblioterapii.
  2. Spotkania z baśnią, bajką i legendą „Maluchy zapraszamy na poduchy.”
  3. Warsztaty z zakresu sztuki opowiadania baśni przygotowujące do konkursu „Oczaruj mnie…”
  4. Zajęcia z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai.
  5. Zajęcia z zakresu rozwoju osobistego „Mój mały, wielki świat emocji”.

Dla szkoły podstawowej – klasy IV-VIII 

  1. Poszukiwanie informacji w katalogach tradycyjnych i komputerowych.
  2. Od kamienia do kodeksu, czyli historia książki rękopiśmiennej.
  3. Mitologiczny szyfr czyli związki frazeologiczne wywodzące się z mitologii.
  4. Od nieuków lepszy ten, kto księgi czyta. Dlaczego warto czytać książki?
  5. Techniki efektywnego uczenia się.
  6. Bezpieczeństwo w sieci.
  7. Media –pomagają czy szkodzą?
  8. Słowniki i encyklopedie źródłem wiedzy.
NOWY DWÓR MAZ.

KONTAKT: tel.: (22) 775-30-01 e-mail: pbw.nowydwor@pbw.waw.pl

  1. Warsztat informacyjny biblioteki.
  2. Zajęcia z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai / temat do wyboru.
  3. Zajęcia z elementami bajkoterapii i biblioterapii / temat do wyboru.
  4. Edukacja globalna / tematyka do wyboru.
  5. Bajkowe biografie – co jest prawdą, a co fikcją?
SOCHACZEW

KONTAKT: tel.: (46) 862-27-16 e-mail: pbw.sochaczew@pbw.waw.pl

  1. Pierwsza wizyta w Pedagogicznej Bibliotece w Sochaczewie.
  2. Katalog elektroniczny.
  3. Jak szukać informacji w bibliotece?
  4. Sporządzamy zestawienie bibliograficzne.
  5. Wyszukiwanie informacji na określony temat w książkach i czasopismach oraz redagowanie notatki.
  6. Wydawnictwa informacyjne.
  7. Korzystamy z opisu bibliograficznego.
  8. Jak zbudowana jest książka?
ŻYRARDÓW

KONTAKT: tel.: (46) 855-44-58 e-mail: pbw.zyrardow@pbw.waw.pl

KLASY I-IV

Zajęcia  z wykorzystaniem czytania wrażeniowego

  1. Co boli najbardziej na świecie? Na podstawie książek „Pinokio : historiapajacyka” Carla Collodiego, „Co boli najbardziej na świecie” Paco Livana. Czas zajęć: 45 min.
  1. Ile pomysłów mieści się w głowie? Na podstawie książki „Co robisz z pomysłem”, „Co robisz z kłopotem” Kobi Yamada. Czas zajęć: 45 min.
  1. Jesienne inspiracje, na podstawie książki „ O psie, który szukał” Joanny Guszty. Czas zajęć: 60 min.
  1. Jesteś diamentem na podstawie książek „Zbyt późno” Giovanny Zoboli, „Złota klatka czyli Prawdziwa historia księżniczki czystej krwi” Anny Castagnoli. Czas zajęć: 45 min.
  1. Kamyki Astona na podstawie książki „Kamyki Astona” Lotty Geffenbladl. Czas zajęć: 45 min.
  1. Kolorowe emocje na podstawie książki „Kolorowy Potwór” Anny Llenas. Czas zajęć: 45 min.
  1. Lekcja, na której przydatne są cztery miski na podstawie książek „Cztery zwykłe miski” Iwony Chmielewskiej, „Mysz jak nie mysz” Joanny Kulmowej. Czas zajęć: 60 min.
  1. Myślące książki na podstawie książki Iwony Chmielewskiej: „Kłopot”, „W kieszonce”, „Oczy”. Czas zajęć: 45 min.
  1. Patrzeć, widzieć, zobaczyć, doświadczyć na podstawie książek: „Czarna książka kolorów” Meneny Cottin, Rosany Faria, „Oczy” Iwony Chmielewskiej oraz „Dźwięki kolorów” Jimmy Liao. Czas zajęć: 60 min.
  1. Postaw swoją kropkę na podstawie książki „Kropka” Petera Reynoldsa. Czas zajęć: 45 min.
  1. Poznajemy Bibliotekę Pedagogiczną z czarownicą Irenką na podstawie książki „Czarownica Irenka” Agnieszki Żelewskiej. Czas zajęć: 45 min.
  1. Słowa mają znaczenie, czyli o plotce na podstawie książek: „Jabłka Pana Peabody’ego” Madonny,  „Szklany człowiek” Beaty Krupskiej. Czas zajęć: 45 min.

  1. Zimowe inspiracje na podstawie książki: „O Mikołaju, który zgubił prezenty” Danuty Parlak. Czas zajęć: 60 min.

Zajęcia z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai

  1. Alfabet pozytywnych emocji na podstawie kart narracyjnych „Czułość”. Czas zajęć : 45 lub 60 min. Bajkowa edukacja globalna na podstawie kart narracyjnych „Szkoła  Czi – Tam”. Czas zajęć : 45 lub 60 min.
  1. Baśniowe przygody na podstawie kart narracyjnych „Czerwony Kapturek”. Czas zajęć : 45 lub 60 min.
  1. Dobrze jest mieć przyjaciela na podstawie kart narracyjnych „Rower Walentynki” i „Szły raz myszy”. Czas zajęć : 45 lub 60 min.
  1. Domowe zwierzęta są wśród nas i należy o nie dbać! Na podstawie kart narracyjnych: „Szukając Marudka” i „Kotka Milusia”. Czas zajęć : 45 lub 60 min.
  2. Gdzie Wisła ma swój początek? Na podstawie kart narracyjnych „Legenda o Wiśle”. Czas zajęć: 45 lub 60 min.
  1. Jak rośnie groszek i czy motyl pamięta, że był kiedyś gąsienicą? Na podstawie kart narracyjnych „Groszki” oraz „Mój przyjaciel Kemushi”. Czas zajęć: 45 lub 60 min.
  1. Odkrywamy legendy polskie na podstawie kart narracyjnych „Legenda o Smoku Wawelskim”. Czas zajęć: 45 lub 60 min.
  1. Podróże małe i duże na podstawie kart narracyjnych „Lew w Paryżu” oraz książek: „Atlas miast”, „Tulipuchokłaczek”. Czas zajęć: 45 lub 60 min.
  1. Poznajemy legendy śląskie na podstawie kart narracyjnych „Legenda o Skarbniku”. Czas zajęć: 45 min. 

Zajęcia literackie i czytelnicze

  1. Jaki znak twój? Na podstawie książek o charakterze patriotycznym. Czas zajęć 60 min.
  2. Kraina Baśniolandu. Popularyzacja baśni i bajek dla dzieci. Czas zajęć: 60 min.
  3. Książka moim przyjacielem. Tworzenie książki klasowej. Czas zajęć: 60 min.
  4. Pierwsza wizyta w Bibliotece Pedagogicznej. Czas zajęć: 45 min.
  5. Rady nie od parady w oparciu o książki o wartościach. Czas 60 min.

 

KLASY V-VIII

  1. Droga książki od autora do czytelnika. Czas zajęć: 45 min.
  2. Jak się uczyć, żeby się czegoś nauczyć. Czas zajęć: 45 min.
  3. Kilka ważnych słów : polscy autorzy o wartościach – zajęcia w oparciu o współczesną literaturę młodzieżową. Czas zajęć: 45 min.
  4. Katalog Biblioteki Pedagogicznej w Żyrardowie. Ćwiczenia praktyczne w wyszukiwaniu informacji w katalogu INTEGRO. Czas zajęć: 45 min.
  5. Źródła wiedzy o regionie żyrardowskim w zasobach PBW w Żyrardowie i Internecie. Czas zajęć: 60 min.
© Copyright - Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. KEN w Warszawie
Skip to content
Open toolbar

Ułatwienia dostępu

  • Zwiększ czcionkę
  • Zmniejsz czciockę
  • Odcienie szarości
  • Wysoki kontrast
  • Odwrócony kontrast
  • Jasne tła
  • Reset