Kontakt: Wydziału Wspomagania Edukacji, tel. kom. 501 379 703 lub (22) 810 46 64 wew. 110 e-mail: wspomaganie.edukacji@pbw.waw.pl
Osoba odpowiedzialna za koordynację terminów i tematów: Barbara Szczepaniak e-mail: barbara.szczepaniak@pbw.waw.pl
1. Bezpieczne korzystanie z Internetu.
Cykl składa się 5 zajęć podejmujących tematykę mądrego i bezpiecznego korzystania z Internetu, oparty na programie „Asy Internetu”, można korzystać z całości lub wybranych zajęć:
- Rozsądek: udostępniaj z głową (chroń siebie i swoją reputację w sieci).
- Uważność: nie daj się nabrać (trzymaj się z dala od wyłudzeń i oszustw).
- Siła: chroń swoje sekrety (prywatność i bezpieczeństwo – poważne sprawy)
- Życzliwość: życzliwość jest fajna (siła pozytywnego podejścia do sieci).
- Odwaga: rozmawiaj o wątpliwościach (nazywaj i wzmacniaj odważne zachowania w sieci).
2. Poznajemy bibliotekę (klasy 0-III).
Zajęcia z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai (Christos „Książki” Wydawnictwa Tibum), mające na celu rozbudzanie zainteresowań czytelniczych oraz zapoznanie dzieci z zasadami korzystania z biblioteki. Spotkanie połączone ze zwiedzaniem biblioteki (czytelnia, wypożyczalnia, magazyn).
3. „Mój przyjaciel Kemushi” tekst: Nathalie Dargent, ilustracje: Mandana Sadat. (klasy 0-III)
Historia opowiada o cykliczności przyrody i jej przemianach. Dzieci tworzą własnego, niepowtarzalnego motyla. Dodatkowo prezentowana jest bajka na kliszy „W pogoni za motylkiem” (tekst wg A. Chodorowskiej, ilustracje: J. Juriewicz).
4. „Dwa ptaszki”, tekst: Julian Brudzewski, ilustracje: Piotr Zatorski (klasy 0-III)
Historia o sile współpracy i współdziałania. Działania plastyczne do wyboru: ptasia maska z papieru lub origami: para ptaszków lub zakładka narożna do książki (sowa). Dodatkowo prezentowana jest bajka na kliszy „Krasnoludki i ptaszek” (tekst: K. Kaschnitz, ilustracje: D. Nowicka) lub „ Zgubione kropeczki” (tekst: H. Łochocka, ilustracje M. Mackiewicz-Adamus).
5. „Czułość” (0-III)
Prosta opowieść Antoine Guilloppé o sile uścisków, kontaktu fizycznego, dodawania sobie otuchy, o tym, że dzięki nim, po prostu łatwiej i bezpieczniej jest żyć. O dorastaniu, o sile i wartości bliskich więzi między rodzicami i dziećmi. (opis Wydawnictwo TIBUM).
6. „Lew w Paryżu” (klasy 0-III)
Oopowieść autorstwa Beatrice Alemagna o tym jak trudno odnaleźć się w nowym kraju, kiedy opuszcza się to co znane i kochane. (opis Wydawnictwo TIBUM).
7. Skargi książki. (klasy 0-III)
Zajęcia mają na celu rozwijanie zainteresowań czytelniczych oraz kształtowanie wśród dzieci postawy poszanowania i dbania o książki. Spotkanie z wykorzystaniem wierszy polskich autorów i zagadek literackich. Finałem zajęć jest ułożenie przez dzieci własnego regulaminu korzystania z książek.
8. Biblioteczne skryptorium (klasy IV-VI)
Warsztaty kaligrafii dotyczące sztuki pisania gęsim piórem i stalówką z użyciem kolorowych atramentów.
9. Kartka do kartki. Budowa książki (klasy IV-V).
Zajęcia mają na celu zapoznanie uczniów z podstawowymi elementami budowy książki i ich funkcją oraz z umiejętnym wyszukiwaniem informacji w książce. Zajęcia z wykorzystaniem prezentacji.
10. Encyklopedie i słowniki, czyli zdobywanie umiejętności wyszukiwania informacji w wydawnictwach informacyjnych (klasy IV-VIII)
Zajęcia instruktażowe dla końcowych klas szkoły podstawowej. Celem lekcji jest zapoznanie uczniów z zasadami wyszukiwania informacji w encyklopediach, słownikach. Uczeń rozumie funkcję żywej paginy i indeksu oraz układu haseł w wydawnictwach informacyjnych. Ćwiczenia praktyczne maja na celu zdobycie praktycznej umiejętności w posługiwaniu się księgozbiorem podręcznym dostępnym w każdej bibliotece. Lekcja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
11. Historia książki (klasy IV-VIII)
Celem zajęć jest zapoznanie dzieci z historią pisma i książki, pokazanie różnych form książek i materiałów, z których były wykonane. Lekcja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej oraz publikacji i materiałów dydaktycznych. W trakcie zajęć uczniowie ćwiczą pisanie gęsim piórem i stalówką z użyciem atramentu.
12. Jak korzystać ze zbiorów biblioteki pedagogicznej (klasy IV-VIII)
Zajęcia realizowane w formie stacjonarnej, w bibliotece lub szkole. Konieczny dostęp do min. 5 komputerów z dostępem do Internetu lub komputer + rzutnik.
13. Katalogi biblioteczne. Porównanie tradycyjnego katalogu kartkowego i katalogu komputerowego (klasy VI-VIII)
Zajęcia instruktażowe dla końcowych klas szkoły podstawowej (VI-VIII).
14. „Pnącza zmartwień” (klasy IV-VI)
tekst i ilustracje: Roksana Wamka, historia opowiada o przytłaczającym smutku oraz o tym jak można go w sobie uleczyć. To opowieść o charakterze psychoterapeutycznym. Dzieci tworzą własne, niepowtarzalne drzewo życia (samoświadomość, samoakceptacja, szukanie w sobie pasji i inspiracji czyli leku na zmartwienia). Zajęcia kończą się wspólnym wykonywaniem asany jogi – Pozycji Drzewa. Lekcja dla uczniów szkoły podstawowej kl. 4-6.
15. Unikalny diament mimo wad to TY (klasy IV-VIII)
Zajęcia z elementami biblioterapii dla klas VI-VIII na podstawie książki „Pięciu nieudanych” Beatrice Alemagna oraz autorskiej, nieopublikowanej „Bajki o diamenciku” Justyny Lewickiej-Szczęsnej. Głównym celem jest budowanie poczucia własnej wartości i akceptacji siebie oraz uświadomienie uczniów, że nie muszą być tacy jak jeden z bohaterów książki, czyli idealni.
16. W młodych nadzieja – Trzeba będzie naprawić ten świat (VI-VIII)
Lekcja z wykorzystaniem kart narracyjnych teatrzyku Kamishibai pt. „Trzeba będzie” autorstwa Thierry’ego Lenaina. Uniwersalna, piękna opowieść, która opisuje najistotniejsze problemy współczesnego świata – wojny, głodu, nierówności społecznych, zanieczyszczenia środowiska w sposób przystępny i równocześnie poruszający dla młodych odbiorców.
Kontakt: tel.: (22) 725-36-91 e-mail: pbw.blonie@pbw.waw.pl
Wspomnienia z czasów wojny (klasy III-V) (wrzesień)
Zajęcia dla uczniów klas III – V. Rozmowa na bardzo trudny temat, jakim jest wojna i jej czas dla dzieci za pomocą historii teatrzyku Kamishibai pt. „Wojenne dzieci” U. Ziober.
Tradycje bożonarodzeniowe w Polsce, Europie i na świecie (grudzień)
Jakie znamy tradycje bożonarodzeniowe, skąd się wzięły, jak wyglądają święta Bożego Narodzenia w innych krajach? Tego i jeszcze wiele innych ciekawostek dzieci dowiedzą się za pomocą prezentacji multimedialnej. Na koniec proponuję pracę w grupach np. świąteczna krzyżówka.
Dzień Kota (klasy I-III) (luty)
Zajęcia przybliżające dzieciom klas I-III postać kota w literaturze i sztuce na podstawie książki M. Czub ,,Są takie koty”, teatrzyku Kamishibai pt. „Kotka Milusia” oraz wybranego opowiadania o kotach. Zajęcia będą przeplatane zabawami ruchowymi – naśladujemy zachowania kotów oraz wykonaniem kotka techniką origami.
Dzień Teatru(klasy I-III) (marzec)
Podczas zajęć uczniowie klas I-III zostają zapoznani z różnymi rodzajami teatrów oraz lalek teatralnych, a także zasadami zachowania w teatrze.
Warsztaty z teatrzykiem Kamishibai – do wyboru historie wydawnictwa Tibum np.
„Brzydkie Kaczątko” lub wydawnictwa Kreatibaj np. ,,Podspodek”, ,,Bajka o prawdziwym Szewczyku Dratewce”. Zajęcia przeplatane zadaniami, quizami wiedzy itp.
Escape room w bibliotece (klasy IV-V) (maj)
Zajęcia dla uczniów klas IV-V polegające na rozwiązaniu zagadek i odnalezieniu klucza otwierającego drzwi od biblioteki. Gwarancja świetnej zabawy.
Gwiaździsta noc (klasy III-VI)
Zapoznanie się z twórczością Vincenta van Gogha oraz poznanie następstw ruchu obrotowego Ziemi. Wykonanie pracy plastycznej Gwiaździsta noc w grupach.
W bibliotece nie jest nudno (klasy VII-VIII)
Zajęcia dla klas VII-VIII polegające wykonaniu serii zadań przekonujących, że czytanie książek nie jest nudne. Uczniowie będą grać w literackie bingo, tworzyć plebiscyt książek, oraz szukać tekstów literackich w zadaniu Książki w rapie. Podsumowaniem zajęć będzie prezentacja multimedialna Ciekawostki ze świata książek i bibliotek.
Migracja (klasy III-V)
Zajęcia dla klas III-V poruszające ważny w dzisiejszych czasach temat migracji na świecie. Na podstawie książki pt. ,,Migranci” I. Watanabe oraz opowieści teatrzyku Kamishibai pt. ,,Lew w Paryżu” – autorstwa B. Alemagna uczniowie dowiedzą się czym jest migracja oraz jakie emocje towarzyszą ludziom podczas migracji po świecie.
Poznajemy bibliotekę i pracę bibliotekarza z książką Z. Staneckiej ,,Basia i biblioteka”. (klasy I-III)
Zajęcia przeznaczone dla klas I-III w bibliotece. Dzieci dowiadują się, jak wypożycza się książki, czym zajmuje się bibliotekarz i co można robić w bibliotece. Każde dziecko tworzy własną zakładkę do książek.
Historia komiksu i tworzenie własnych historyjek komiksowych (klasa III)
Zajęcia przeznaczone dla klas III. Dzieci poznają historie polskiego komiksu i wspólnie w grupach tworzą własny komiks.
Zajęcia z teatrzykiem Kamishibai ,,Szukając Marudka” K. Yamamoto, wydawnictwa Tibum. (klasa III)
Zajęcia przeznaczone dla klas III. Dzieci poznają teatrzyk Kamishibai i wspólnie w grupach tworzą własne opowiadanie obrazkowe.
Warsztat informacyjny biblioteki. (klasy IV-VIII)
Zajęcia dla klas IV- VIII polegające na wyszukiwania informacji w katalogu INTEGRO.
KONTAKT: tel.: (22) 755-57-89 e-mail: pbw.grodzisk@pbw.waw.pl
- Zajęcia dla dzieci z zakresu rozwijania kompetencji kluczowych uczniów
- Opowiadanie baśni, bajek i legend podczas akcji „Lato w mieście” i „Zima w mieście”.
Dla klas 0-III
- Zajęcia z bajkoterapii i biblioterapii.
- Spotkania z baśnią, bajką i legendą „Maluchy zapraszamy na poduchy.”
- Warsztaty z zakresu sztuki opowiadania baśni przygotowujące do konkursu „Oczaruj mnie…”
- Zajęcia z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai.
- Zajęcia z zakresu rozwoju osobistego „Mój mały, wielki świat emocji”.
Dla szkoły podstawowej – klasy IV-VIII
- Poszukiwanie informacji w katalogach tradycyjnych i komputerowych.
- Od kamienia do kodeksu, czyli historia książki rękopiśmiennej.
- Mitologiczny szyfr czyli związki frazeologiczne wywodzące się z mitologii.
- Od nieuków lepszy ten, kto księgi czyta. Dlaczego warto czytać książki?
- Techniki efektywnego uczenia się.
- Bezpieczeństwo w sieci.
- Media –pomagają czy szkodzą?
- Słowniki i encyklopedie źródłem wiedzy.
KONTAKT: tel.: (22) 775-30-01 e-mail: pbw.nowydwor@pbw.waw.pl
- Warsztat informacyjny biblioteki.
- Zajęcia z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai / temat do wyboru.
- Zajęcia z elementami bajkoterapii i biblioterapii / temat do wyboru.
- Edukacja globalna / tematyka do wyboru.
- Bajkowe biografie – co jest prawdą, a co fikcją?
KONTAKT: tel.: (46) 862-27-16 e-mail: pbw.sochaczew@pbw.waw.pl
- Pierwsza wizyta w Pedagogicznej Bibliotece w Sochaczewie.
- Katalog elektroniczny.
- Jak szukać informacji w bibliotece?
- Sporządzamy zestawienie bibliograficzne.
- Wyszukiwanie informacji na określony temat w książkach i czasopismach oraz redagowanie notatki.
- Wydawnictwa informacyjne.
- Korzystamy z opisu bibliograficznego.
- Jak zbudowana jest książka?
KONTAKT: tel.: (46) 855-44-58 e-mail: pbw.zyrardow@pbw.waw.pl
KLASY I-IV
Zajęcia z wykorzystaniem czytania wrażeniowego
- Co boli najbardziej na świecie? Na podstawie książek „Pinokio : historiapajacyka” Carla Collodiego, „Co boli najbardziej na świecie” Paco Livana. Czas zajęć: 45 min.
- Ile pomysłów mieści się w głowie? Na podstawie książki „Co robisz z pomysłem”, „Co robisz z kłopotem” Kobi Yamada. Czas zajęć: 45 min.
- Jesienne inspiracje, na podstawie książki „ O psie, który szukał” Joanny Guszty. Czas zajęć: 60 min.
- Jesteś diamentem na podstawie książek „Zbyt późno” Giovanny Zoboli, „Złota klatka czyli Prawdziwa historia księżniczki czystej krwi” Anny Castagnoli. Czas zajęć: 45 min.
- Kamyki Astona na podstawie książki „Kamyki Astona” Lotty Geffenbladl. Czas zajęć: 45 min.
- Kolorowe emocje na podstawie książki „Kolorowy Potwór” Anny Llenas. Czas zajęć: 45 min.
- Lekcja, na której przydatne są cztery miski na podstawie książek „Cztery zwykłe miski” Iwony Chmielewskiej, „Mysz jak nie mysz” Joanny Kulmowej. Czas zajęć: 60 min.
- Myślące książki na podstawie książki Iwony Chmielewskiej: „Kłopot”, „W kieszonce”, „Oczy”. Czas zajęć: 45 min.
- Patrzeć, widzieć, zobaczyć, doświadczyć na podstawie książek: „Czarna książka kolorów” Meneny Cottin, Rosany Faria, „Oczy” Iwony Chmielewskiej oraz „Dźwięki kolorów” Jimmy Liao. Czas zajęć: 60 min.
- Postaw swoją kropkę na podstawie książki „Kropka” Petera Reynoldsa. Czas zajęć: 45 min.
- Poznajemy Bibliotekę Pedagogiczną z czarownicą Irenką na podstawie książki „Czarownica Irenka” Agnieszki Żelewskiej. Czas zajęć: 45 min.
Słowa mają znaczenie, czyli o plotce na podstawie książek: „Jabłka Pana Peabody’ego” Madonny, „Szklany człowiek” Beaty Krupskiej. Czas zajęć: 45 min.
- Zimowe inspiracje na podstawie książki: „O Mikołaju, który zgubił prezenty” Danuty Parlak. Czas zajęć: 60 min.
Zajęcia z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai
- Alfabet pozytywnych emocji na podstawie kart narracyjnych „Czułość”. Czas zajęć : 45 lub 60 min. Bajkowa edukacja globalna na podstawie kart narracyjnych „Szkoła Czi – Tam”. Czas zajęć : 45 lub 60 min.
- Baśniowe przygody na podstawie kart narracyjnych „Czerwony Kapturek”. Czas zajęć : 45 lub 60 min.
- Dobrze jest mieć przyjaciela na podstawie kart narracyjnych „Rower Walentynki” i „Szły raz myszy”. Czas zajęć : 45 lub 60 min.
- Domowe zwierzęta są wśród nas i należy o nie dbać! Na podstawie kart narracyjnych: „Szukając Marudka” i „Kotka Milusia”. Czas zajęć : 45 lub 60 min.
- Gdzie Wisła ma swój początek? Na podstawie kart narracyjnych „Legenda o Wiśle”. Czas zajęć: 45 lub 60 min.
- Jak rośnie groszek i czy motyl pamięta, że był kiedyś gąsienicą? Na podstawie kart narracyjnych „Groszki” oraz „Mój przyjaciel Kemushi”. Czas zajęć: 45 lub 60 min.
- Odkrywamy legendy polskie na podstawie kart narracyjnych „Legenda o Smoku Wawelskim”. Czas zajęć: 45 lub 60 min.
- Podróże małe i duże na podstawie kart narracyjnych „Lew w Paryżu” oraz książek: „Atlas miast”, „Tulipuchokłaczek”. Czas zajęć: 45 lub 60 min.
- Poznajemy legendy śląskie na podstawie kart narracyjnych „Legenda o Skarbniku”. Czas zajęć: 45 min.
Zajęcia literackie i czytelnicze
- Jaki znak twój? Na podstawie książek o charakterze patriotycznym. Czas zajęć 60 min.
- Kraina Baśniolandu. Popularyzacja baśni i bajek dla dzieci. Czas zajęć: 60 min.
- Książka moim przyjacielem. Tworzenie książki klasowej. Czas zajęć: 60 min.
- Pierwsza wizyta w Bibliotece Pedagogicznej. Czas zajęć: 45 min.
- Rady nie od parady w oparciu o książki o wartościach. Czas 60 min.
KLASY V-VIII
- Droga książki od autora do czytelnika. Czas zajęć: 45 min.
- Jak się uczyć, żeby się czegoś nauczyć. Czas zajęć: 45 min.
- Kilka ważnych słów : polscy autorzy o wartościach – zajęcia w oparciu o współczesną literaturę młodzieżową. Czas zajęć: 45 min.
- Katalog Biblioteki Pedagogicznej w Żyrardowie. Ćwiczenia praktyczne w wyszukiwaniu informacji w katalogu INTEGRO. Czas zajęć: 45 min.
- Źródła wiedzy o regionie żyrardowskim w zasobach PBW w Żyrardowie i Internecie. Czas zajęć: 60 min.