Skip to content

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. KEN w Warszawie

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. KEN w Warszawie
  • Dla Czytelników
    • Regulamin udostępniania zbiorów
    • Procedura COVID-19
    • Wykaz tytułów czasopism
    • E-booki
    • Zestawienia bibliograficzne i bibliografie
    • Nowości
    • Polecamy
    • Wrzutnia biblioteczna
  • Dla Nauczycieli
    • Informator 2021/2022
    • Szkolenia
      • Warsztaty stacjonarne
      • Warsztaty online
      • Konferencje
      • Moodle
    • Zajęcia edukacyjne
      • Dla przedszkoli
      • Dla szkół podstawowych
      • Dla szkół ponadpodstawowych
    • Sieci współpracy i samokształcenia
    • Materiały z konferencji
    • Materiały metodyczne
      • Scenariusze zajęć
      • Quizy
      • Inne
    • Konsultacje metodyczne
    • Wypożyczalnia wystaw
    • Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
  • Filie
    • Filia w Błoniu
    • Filia w Grodzisku Mazowieckim
    • Filia w Nowym Dworze Mazowieckim
    • Filia w Sochaczewie
    • Filia w Żyrardowie
  • Kalendarz
  • Katalogi
    • Katalog on-line Integro
    • IBUK Libra
    • POLONA
    • ACADEMICA
    • Mazowiecki System Informacji Bibliotecznej
  • Kontakt
Search for:
Menu Zamknij
  • Dla Czytelników
    • Regulamin udostępniania zbiorów
    • Procedura COVID-19
    • Wykaz tytułów czasopism
    • E-booki
    • Zestawienia bibliograficzne i bibliografie
    • Nowości
    • Polecamy
    • Wrzutnia biblioteczna
  • Dla Nauczycieli
    • Informator 2021/2022
    • Szkolenia
      • Warsztaty stacjonarne
      • Warsztaty online
      • Konferencje
      • Moodle
    • Zajęcia edukacyjne
      • Dla przedszkoli
      • Dla szkół podstawowych
      • Dla szkół ponadpodstawowych
    • Sieci współpracy i samokształcenia
    • Materiały z konferencji
    • Materiały metodyczne
      • Scenariusze zajęć
      • Quizy
      • Inne
    • Konsultacje metodyczne
    • Wypożyczalnia wystaw
    • Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
  • Filie
    • Filia w Błoniu
    • Filia w Grodzisku Mazowieckim
    • Filia w Nowym Dworze Mazowieckim
    • Filia w Sochaczewie
    • Filia w Żyrardowie
  • Kalendarz
  • Katalogi
    • Katalog on-line Integro
    • IBUK Libra
    • POLONA
    • ACADEMICA
    • Mazowiecki System Informacji Bibliotecznej
  • Kontakt

Dla przedszkoli

  1. Strona Główna>
  2. Dla przedszkoli
WARSZAWA
BŁONIE
GRODZISK MAZ.
NOWY DWÓR MAZ.
SOCHACZEW
ŻYRARDÓW
WARSZAWA
Zajęcia dydaktyczne odbywają się w środy. Aby uzyskać więcej informacji, prosimy dzwonić do Wydziału Wspomagania Edukacji,  tel. kom. 501 379 703 lub (22) 810 46 64 wew. 110, lub napisać e-mail: wspomaganie.edukacji@pbw.waw.pl Osoba odpowiedzialna za koordynację terminów i tematów: Barbara Szczepaniak.
  1. Zajęcia z teatrzykiem Kamishibai (wyłącznie w wersji stacjonarnej, także  zamiejscowej).
Podczas zajęć dzieci poznają formę teatrzyku Kamishibai (z języka japońskiego: teatr ilustracji), który łączy w sobie książkę z teatrem.
  1.  Zajęcia z teatrzykiem Kamishibai (live online lub z dziećmi):
  •  O panach Palcach Juliana Brudzewskiego Wydawnictwa Tibum,  to zabawna, rymowana pomoc edukacyjna w nauce liczenia dla najmłodszych. (opis wydawcy)
  •  Groszki Françoise Malnuit Wydawnictwa Tibum to prosta, urzekająca opowieść o cyklu reprodukcyjnym roślin, będąca doskonałą pomocą przy omawianiu zajęć przyrodniczych. (opis wydawcy)
  1. Baśniowe Kamishibai.
Cykl zajęć przybliżający klasyczne baśnie z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai. Podczas zajęć dzieci poznają uniwersalne wartości – dobro, miłość, życzliwość, szacunek dla ludzi i zwierząt. Przede wszystkim zaś baśnie kształtują wyobraźnię, wrażliwość na otaczający świat, wiarę w siebie.
  •  Baśnie Hansa Christiana Andersena
  • Brzydkie Kaczątko (kształtuje poczucia własnej wartości);
  • Królowa Śniegu (ukazuje rolę przyjaźni w naszym życiu).
  •  Baśnie Jakuba i Wilhelma Grimm
  • Czerwony Kapturek (uczy ostrożności w kontaktach z nieznajomymi, ukazuje sposoby radzenia sobie w sytuacji zagrożenia);
  • Kopciuszek (kształtuje wiarę we własne możliwości);
  • Trzy małe świnki (uczy iż dzięki wytrwałej pracy możemy odnieść sukces);
  • Wilk i siedem koźlątek (ukazuje sposoby radzenia sobie w sytuacji zagrożenia);
  • Pani Zamieć (uczy iż dzięki wytrwałej pracy możemy odnieść sukces).
  •  Baśnie Charles’a Perraulta
  • Czerwony Kapturek (uczy ostrożności w kontaktach z nieznajomymi, ukazuje sposoby radzenia sobie w sytuacji zagrożenia);
  • Kopciuszek (kształtuje wiarę we własne możliwości).
  1.  „dalEKOwzroczni: co sprawia, że ziemia jest szczęśliwa” cykl zajęć proekologicznych dla grup przedszkolnych i klas I-III szkół podstawowych.
  • Ciepło, zimno, gorąco…EKOklimatyczni.
W trakcie lekcji dzieci uzyskują podstawowe informacje na temat zmianach klimatu i skutkach tych zmian w skali globalnej.
  • Woda to życie.
Podczas zajęć dzieci poznają znaczenie wody dla życia ludzi, roślin i zwierząt, jej obieg w przyrodzie oraz następstwa jej niedoboru. Ponadto jaką rolę odgrywają rzeki w ekosystemie.
  • Uzdrówmy ziemię : śmieci i co dalej?
Podczas lekcji dzieci uczą się zasad segregacji śmieci, uzyskują świadomość czemu należy segregować odpady. Ponadto poznają pojęcie recyklingu i uczą się co dobrego można uzyskać dzięki właściwej segregacji odpadów.
  1. „Tropem warszawskich legend” cykl zajęć dla grup przedszkolnych i klas I-III szkół podstawowych z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai. W cyklu omawiane są następujące zajęcia:
  • Poznajemy warszawskie syrenki w oparciu o : Legendę o Warsie i Sawie i Legendę o Warszawskiej Syrence.
  • Oko w oko z Bazyliszkiem na podstawie Legendy o Bazyliszku.
BŁONIE

Kontakt: tel.: (22) 725-36-91 e-mail: pbw.blonie@pbw.waw.pl

  1. Poznajemy bibliotekę i pracę bibliotekarza z książką Kicia Kocia

w bibliotece Anity Głowińskiej. Zajęcia przeznaczone dla grup pięciolatków i sześciolatków w bibliotece. Dzieci dowiadują się, jak wypożycza się książki, czym zajmuje się bibliotekarz. Poznają zasady korzystania z biblioteki.

  1. Przedszkolak w świecie emocji i kompetencji społecznych. Zajęcia
  2. przeznaczone dla grup pięciolatków i sześciolatków. Głośne czytanie literatury. Dziecięcej na ten temat i ćwiczenia z pomocami i grami dydaktycznymi.
  3. Dzień Pluszowego Misia z książką Elmer i zagubiony miś Mckee i Miś słucha! B. M. Jr., E. Carle (listopad).  Zajęcia przeznaczone dla grup pięciolatków i sześciolatków. Dzieci po wysłuchaniu literatury dziecięcej uczestniczą w zabawach ruchowych, rytmicznych, muzycznych.
  4. Dzień Kropki na podstawie książki Reynolds P.H. Kropka(wrzesień). Zajęcia przeznaczone dla grup pięciolatków i sześciolatków. Podczas zajęć dzieci szukają  własnych talentów, wykonują ćwiczenia grafomotoryczne              i uczestniczą w zabawach 
  5. Rozwijanie pamięci i kreatywności dzieci. Zajęcia przeznaczone dla grup pięciolatków i sześciolatków. Dzieci poznają, co to pamięć i kreatywność za pośrednictwem książki „Wielka Księga Super Mocy” i ćwiczeń z metody krakowskiej.
  6. Dzień dinozaura (luty). Zajęcia przeznaczone dla grup pięciolatków i sześciolatków. Dzieci poznają prehistoryczne zwierzęta oraz wezmą udział w zabawach przygotowanych z tej okazji.
  7. Poznajemy las i jego mieszkańców (wrzesień-październik) – zajęcia, które mają za zadanie przybliżyć dzieciom czym jest las. Czy jest to zbiór drzew, czy raczej dom dzikich zwierząt? Kim jest leśnik oraz jak należy zachowywać się w lesie. Te oraz inne wiadomości przekażę przedszkolakom w oparciu o książki pt.: W lesie Anny Wiśniewskiej, O lesie Wojciecha Gila oraz Przyroda Polski: W lesie.
  8. Dzień Kota (luty) – zajęcia przybliżające dzieciom postać kota w literaturze  i sztuce na podstawie książki Martyny Czub Są takie koty, teatrzyku Kamishibai pt. Kotka Milusia oraz wybranego opowiadania o kotach. Zajęcia będą przeplatane zabawami ruchowymi – naśladujemy zachowania kotów oraz wykonaniem maski kota.
  9. Dzień Kosmosu z książkami z okienkami, czyli aktywne czytanie o kosmosie (maj) – zajęcia, dzięki którym przedszkolaki dowiedzą się, czym jest kosmos, jakie znamy planety oraz czym charakteryzował się Wielki Wybuch.
GRODZISK MAZ.

KONTAKT: tel.: (22) 755-57-89 e-mail: pbw.grodzisk@pbw.waw.pl

  1. Zajęcia z bajkoterapii i biblioterapii.
  2.  Spotkania z baśnią, bajką i legendą.
  3.  Warsztaty z zakresu sztuki opowiadania baśni.
  4.  Zajęcia z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai.
NOWY DWÓR MAZ.

KONTAKT: tel.: (22) 775-30-01 e-mail: pbw.nowydwor@pbw.waw.pl

  1. Zajęcia z elementami bajkoterapii i biblioterapii / temat do wyboru.
  2. Zajęcia z Teatrzykiem Kamishibai / temat do wyboru.
  3. Przepraszam, czy jesteś czarownicą?
  4. Mały błękit. Historia, co nadzieję budzi na wspólny dom zwierząt i ludzi.
SOCHACZEW

KONTAKT: tel.: (46) 862-27-16 e-mail: pbw.sochaczew@pbw.waw.pl

Dla grup przedszkolnych przygotowujemy różnorodne zajęcia z wykorzystaniem metod aktywizujących w oparciu o własne zbiory. Podczas zajęć czytamy dzieciom książki na określony temat, przeprowadzamy zabawy ruchowe i prowadzimy zajęcia plastyczne.

ŻYRARDÓW

KONTAKT: (46) 855-44-58, e-mail: pbw.zyrardow@pbw.waw.pl

Zajęcia edukacyjne dla przedszkoli

Zajęcia przeznaczone są dla dzieci w wieku 3-5 lat. Grupom przedszkolnym proponujemy dwa bloki tematyczne:

Magia czytania : warsztaty z teatrzykiem Kamishibai

  1. Alfabet pozytywnych emocji na podstawie kart narracyjnych pt. „Czułość”.
    Cele: Nazwanie i określenie emocji, które towarzyszą dzieciom w codziennym życiu. Rozwijanie umiejętności pozytywnych relacji w grupie rówieśniczej.
    Zajęcia dla grupy 3-4 latków. Czas zajęć : 45 lub 60 min.
  2. Bajkowa edukacja globalna dla najmłodszych na podstawie kart narracyjnych pt. „Szkoła Czi – Tam”.
    Cele: Po zapoznaniu z opowiadaniem realizowane są zadania, które uświadamiają, że w krajach trzeciego świata dzieci mają trudności w podejmowaniu nauki, a ich dzieciństwo jest pełne trosk i wyrzeczeń.
    Zajęcia dla grupy 4 i 5 latków. Czas zajęć : 45 lub 60 min.
  3. Baśniowe przygody na podstawie kart narracyjnych pt. „Czerwony Kapturek”.
    Cele: Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego. Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania.
    Zajęcia dla grupy 4 i 5 latków. Czas zajęć : 45 lub 60 min.
  4. Dobrze jest mieć przyjaciela na podstawie kart narracyjnych pt. „Rower Walentynki” i „Szły raz myszy”.
    Cele: Rozwijanie wrażliwości na tekst literacki i ilustracje. Nauka liczebników zbiorowych.
    Zajęcia dla grupy 3-4 latków. Czas zajęć : 45 lub 60 min.
  5. Domowe zwierzęta są wśród nas i należy o nie dbać! Na podstawie kart narracyjnych: „Szukając Marudka” i „Kotka Milusia”.
    Cele: Rozwijanie wrażliwości na tekst poetycki i ilustracje.
    Zajęcia dla grupy 4-5 latków. Czas zajęć : 45 lub 60 min.
  6. Gdzie Wisła ma swój początek? Na podstawie kart narracyjnych pt. „Legenda o Wiśle”.
    Cele: Poznanie wartości legend, rozwjanie postaw patriotycznych.
    Zajęcia dla grupy 4-5 latków. Czas zajęć: 45 lub 60 min.
  7. Jak rośnie groszek i czy motyl pamięta, że był kiedyś gąsienicą? Na podstawie kart narracyjnych pt. „Groszki” oraz „Mój przyjaciel Kemushi”.
    Cele: Poszerzenie wiedzy o otaczającym świecie przyrodniczym.
    Zajęcia dla grupy 3-4 latków. Czas zajęć: 45 lub 60 min.
  8. Odkrywamy legendy polskie na podstawie kart narracyjnych pt. „Legenda o Smoku Wawelskim”.
    Cele: Poznanie wartości legend.
    Zajęcia dla grupy 4-5 latków. Czas zajęć: 45 lub 60 min.
  9. Paluszkowe przygody na podstawie kart narracyjnych pt. „O panach Palcach” .
    Cele: Utrwalenie schematu ciała (nazwy zwyczajowe palców u ręki).
    Zajęcia dla grupy 3-4 latków. Czas zajęć: 45 lub 60 min.
  10. Podróże małe i duże na podstawie kart narracyjnych pt. „Lew w Paryżu” oraz książek: „Atlas miast”, „Tulipuchokłaczek”.
    Cele: Rozwijanie zainteresowań kulturą i zabytkami Francji.
    Zajęcia dla grupy 4-5 latków. Czas zajęć: 45 min lub 60 min.
  11. Poznajemy legendy śląskie na podstawie kart narracyjnych pt. „Legenda o Skarbniku”.
    Cele: Poznanie wartości legend.
    Zajęcia dla grupy 4-5 latków. Czas zajęć: 45 min.

Czytamy i odkrywamy: zajęcia z wykorzystaniem czytania wrażeniowego

Proponowane tematy:

  1. Bardzo głodna gąsienica.
    Cele: Poszerzenie wiedzy o otaczającym świecie przyrodniczym. Doskonalenie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej. Środki dydaktyczne: książka „Bardzo głodna gąsienica” Erica Carle, tekturowa rolka, kolorowy papier, ilustracje gąsienicy. Dla grupy 3-4 latków. Czas zajęć: 45 min.
  2. Ile pomysłów mieści się w głowie?
    Cele: Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania. Kształtowanie myślenia twórczego . Środki dydaktyczne: książki „Co robisz z pomysłem”, Co robisz z kłopotem” Kobi Yamada.
    Dla grupy 4-5 latków. Czas zajęć: 45 min.
  3. Kamyki Astona.
    Cele: Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania. Kształtowanie postaw odpowiedzialności, empatii. Środki dydaktyczne: książka „Kamyki Astona” Lotty Geffenbladl.
    Dla grupy 4-5 latków. Czas zajęć: 45 min.
  4. Kolorowy potwór.
    Cele: Nazwanie i określenie pięciu podstawowych emocji. Wprowadzanie dzieci w świat uniwersalnych wartości. Środki dydaktyczne: książka „Kolorowy Potwór” Anny Llenas.
    Dla grupy 4-5 latków. Czas zajęć: 45 min.
  5. Kraina Baśniolandu.
    Cele: Popularyzacja baśni i bajek dla dzieci. Zajęcia z elementami pedagogiki zabawy.
    Dla grupy 3-4 latków. Czas zajęć: 60 min.
  6. Myślące książki.
    Cele: Zapoznanie z książką artystyczną. Rozwijanie wyobraźni poprzez działania twórcze. Środki dydaktyczne: książki Iwony Chmielewskiej: „Kłopot”, „W kieszonce”, „Oczy”.
    Dla grupy 4-5 latków. Czas zajęć: 45 min.
  7. Niezwykła przygoda łosia Ernesta.
    Cele: Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i cierpliwości. Kształtowanie orientacji w przestrzeni (ilustracja dwuwymiarowa a trójwymiarowa bryła). Środki dydaktyczne: książka „Ernest” Catherin Rayner, pudło tekturowe, nożyczki.
    Dla grupy 3-4 latków. Czas zajęć: 45 min.
  8. Paluszkowe robaczki dokazują.
    Cele: Utrwalenie schematu ciała (np. prawa ręka, lewa noga). Środki dydaktyczne: książki Herve Tulleta : „Paluszkowa wyprawa”, „Paluszkowa olimpiada”, „Zabawa w oczka”.
    Dla grupy 3-4 latków. Czas zajęć: 45 min.
  9. Poznajemy Bibliotekę Pedagogiczną z czarownicą Irenką.
    Cele: Kształtowanie umiejętności opowiadania. Środki dydaktyczne: książka „Czarownica Irenka” Agnieszki Żelewskiej, kartka A4, ołówki, flamastry.
    Dla grupy 3-4 latków. Czas zajęć: 45 min.
  10. Przygody kolorowego słonia Elmera.
    Cele: Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania. Ukazanie dzieciom wartości i roli współpracy. Środki dydaktyczne: książki z serii „Elmer” Davida McKee.
    Dla grupy 3-5 latków. Czas zajęć: 45 min.
  11. Skąd biorą się kolory.
    Cele: Usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej i stymulacja wzroku. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania barw podstawowych i pochodnych. Środki dydaktyczne: książki Herve Tulleta : „Gra w kolory”, „Kolory”, „Zabawa liniami”, „Ruszaj w drogę”, „Gra cieni”.
    Dla grupy 3 latków. Czas zajęć: 45 min.
  12. Zaczarowane kropki.
    Cele: Usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej i stymulacja wzroku. Środki dydaktyczne: książki Herve Tulleta : „Naciśnij mnie”, „Figle migle”,”Och! Książka pełna dźwięków”.
    Dla grupy 3-4 latków. Czas zajęć: 45 min.
© Copyright - Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. KEN w Warszawie
Skip to content
Open toolbar

Ułatwienia dostępu

  • Zwiększ czcionkę
  • Zmniejsz czciockę
  • Odcienie szarości
  • Wysoki kontrast
  • Odwrócony kontrast
  • Jasne tła
  • Reset