Skip to content

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. KEN w Warszawie

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. KEN w Warszawie
  • Dla Czytelników
    • Regulamin udostępniania zbiorów
    • Zarejestruj się do biblioteki
    • Procedura COVID-19
    • Wykaz tytułów czasopism
    • Blik
    • E-booki
    • Zestawienia bibliograficzne i bibliografie
    • Nowości
    • Polecamy
    • Wrzutnia biblioteczna
  • Dla Nauczycieli
    • Informator 2022/2023
    • Szkolenia
      • Warsztaty stacjonarne
      • Warsztaty online
      • Konferencje
      • Moodle
    • Zajęcia edukacyjne
      • Dla przedszkoli
      • Dla szkół podstawowych
      • Dla szkół ponadpodstawowych
      • Biblioteczny Pokój Zagadek
    • Sieci współpracy i samokształcenia
    • Materiały z konferencji
    • Materiały metodyczne
      • Scenariusze zajęć
      • Quizy
      • Inne
    • Konsultacje metodyczne
    • Wypożyczalnia wystaw
    • Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
    • Patroni Roku 2023
  • Filie
    • Filia w Błoniu
    • Filia w Grodzisku Mazowieckim
    • Filia w Nowym Dworze Mazowieckim
    • Filia w Sochaczewie
    • Filia w Żyrardowie
  • Kalendarz
  • Katalogi
    • Katalog on-line Integro
    • IBUK Libra
    • POLONA
    • ACADEMICA
    • Mazowiecki System Informacji Bibliotecznej
  • Kontakt
Search for:
Menu Zamknij
  • Dla Czytelników
    • Regulamin udostępniania zbiorów
    • Zarejestruj się do biblioteki
    • Procedura COVID-19
    • Wykaz tytułów czasopism
    • Blik
    • E-booki
    • Zestawienia bibliograficzne i bibliografie
    • Nowości
    • Polecamy
    • Wrzutnia biblioteczna
  • Dla Nauczycieli
    • Informator 2022/2023
    • Szkolenia
      • Warsztaty stacjonarne
      • Warsztaty online
      • Konferencje
      • Moodle
    • Zajęcia edukacyjne
      • Dla przedszkoli
      • Dla szkół podstawowych
      • Dla szkół ponadpodstawowych
      • Biblioteczny Pokój Zagadek
    • Sieci współpracy i samokształcenia
    • Materiały z konferencji
    • Materiały metodyczne
      • Scenariusze zajęć
      • Quizy
      • Inne
    • Konsultacje metodyczne
    • Wypożyczalnia wystaw
    • Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
    • Patroni Roku 2023
  • Filie
    • Filia w Błoniu
    • Filia w Grodzisku Mazowieckim
    • Filia w Nowym Dworze Mazowieckim
    • Filia w Sochaczewie
    • Filia w Żyrardowie
  • Kalendarz
  • Katalogi
    • Katalog on-line Integro
    • IBUK Libra
    • POLONA
    • ACADEMICA
    • Mazowiecki System Informacji Bibliotecznej
  • Kontakt

Dla przedszkoli

  1. Strona Główna>
  2. Dla przedszkoli
WARSZAWA
BŁONIE
GRODZISK MAZ.
NOWY DWÓR MAZ.
SOCHACZEW
ŻYRARDÓW
WARSZAWA

Kontakt: Wydziału Wspomagania Edukacji,  tel. kom. 501 379 703 lub (22) 810 46 64 wew. 110, e-mail: wspomaganie.edukacji@pbw.waw.pl

Osoba odpowiedzialna za koordynację terminów i tematów: Barbara Szczepaniak e-mail: barbara.szczepaniak@pbw.waw.pl

 

1. Zajęcia z teatrzykiem Kamishibai

  • „O panach Palcach” Juliana Brudzewskiego Wydawnictwa Tibum, to zabawna, rymowana pomoc edukacyjna w nauce liczenia dla  najmłodszych (opis wydawcy);
  • Poznajemy bibliotekę – zajęcia z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai (Christos „Książki” Wydawnictwa Tibum), mające na celu rozbudzanie zainteresowań czytelniczych oraz zapoznanie dzieci z zasadami korzystania z biblioteki. Spotkanie połączone ze zwiedzaniem biblioteki (czytelnia, wypożyczalnia, magazyn).

2. Bezpieczne korzystanie z Internetu.

Cykl 5 zajęć podejmujących tematykę mądrego i bezpiecznego korzystania z Internetu, oparty na programie „Necio.pl. Poznajemy internet”.

Podstawowym celem cyklu jest zapoznanie dzieci z internetem oraz uwrażliwienie ich na zagrożenia związane z korzystaniem z sieci. Uczestnicy dowiedzą się, czym jest internet i do czego służy, poznają główne zagrożenia i możliwe negatywne konsekwencje nierozważnego korzystania z urządzeń ekranowych i internetu, a także co robić w przypadku znalezienia się w sytuacji zagrożenia.

SPOTKANIE I: Bajka „Mój przyjaciel Necio”.

SPOTKANIE II: Co to jest internet i do czego służy?

SPOTKANIE III: Zagrożenia w sieci.

SPOTKANIE IV: Mów, jeśli coś jest nie tak.

SPOTKANIE V: Za dużo internetu – za długie używanie i jego konsekwencje

3. Poznajemy bibliotekę.

Zajęcia z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai (Christos „Książki” Wydawnictwa Tibum), mające na celu rozbudzanie zainteresowań czytelniczych oraz zapoznanie dzieci z zasadami korzystania z biblioteki. Spotkanie połączone ze zwiedzaniem biblioteki (czytelnia, wypożyczalnia, magazyn).

BŁONIE

Kontakt: tel.: (22) 725-36-91 e-mail: pbw.blonie@pbw.waw.pl

Zajęcia z teatrzykiem Kamishibai (także wyjścia do placówek)
Podczas zajęć dzieci poznają czym jest teatrzyk Kamishibai (z języka japońskiego: papierowy teatr), który łączy w sobie książkę z teatrem. (termin do uzgodnienia)

  1. „O panach Palcach” Brudzewskiego wydawnictwa Tibum, to zabawna, rymowana pomoc edukacyjna w nauce liczenia dla najmłodszych. (opis wydawcy)
  2. „Groszki” Malnuit wydawnictwa Tibum to prosta, urzekająca opowieść o cyklu reprodukcyjnym roślin, będąca doskonałą pomocą przy omawianiu zajęćprzyrodniczych. (opis wydawcy)
  3. Dzień Kropki na podstawie książki P.H. Reynolds ,,Kropka” (listopad) to zajęcia przeznaczone dla grup pięciolatków i sześciolatków, podczas których dzieci szukają własnych talentów, wykonują ćwiczenia grafomotoryczne i uczestniczą w zabawach ruchowych.
  4. Poznajemy las i jego mieszkańców (wrzesień-październik), to zajęcia, które mają za zadanie przybliżyć dzieciom czym jest las. Czy jest to zbiór drzew, czy raczej dom dzikich zwierząt? Kim jest leśnik oraz jak należy zachowywać się w lesie. Te oraz inne wiadomości przekażę przedszkolakom w oparciu o książki pt.: ,,W lesie” A. Wiśniewskiej, ,,Rok w lesie” E. Dziubak oraz ,,W lesie” książka z serii Przyroda Polski. Zajęcia zakończone zostaną leśnymi zagadkami oraz zabawą figurkami leśnych zwierząt.
  5. Kicia Kocia w bibliotece. Wspólnie z maskotką Kici Koci wejdziemy do świata książek i biblioteki. Dowiemy się na czym polega praca bibliotekarza, jaka drogę przechodzi książka, zanim znajdzie się na półce w bibliotece oraz obejrzymy historię teatrzyku Kamishibai pt. ,,Książki”. Zajęcia przeplatane będą grami ,,Memos Kicia Kocia” oraz ,,Kicia Kocia Mój dom”.
  6. Dzień Pluszowego Misia z książką pt. ,,Elmer i zagubiony miś” McKee oraz ,,Miś słucha!” B. Martin., E. Carle (listopad). Zajęcia przeznaczone dla grup pięciolatkówi sześciolatków.
  7. Niezwykły świat pszczół (V) Zajęcia  z okazji Światowego Dnia Pszczół.
GRODZISK MAZ.

KONTAKT: tel.: (22) 755-57-89 e-mail: pbw.grodzisk@pbw.waw.pl

  1. Zajęcia dla dzieci z zakresu rozwijania kompetencji kluczowych uczniów.
  2. Opowiadanie baśni, bajek i legend podczas akcji „Lato w mieście” i „Zima w mieście”.
  3. Zajęcia z bajkoterapii i biblioterapii.
  4. Spotkania z baśnią, bajką i legendą „Maluchy zapraszamy na poduchy.”
  5. Warsztaty z zakresu sztuki opowiadania baśni przygotowujące do konkursu „Oczaruj mnie…”
  6. Zajęcia z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai.
  7. Zajęcia z zakresu rozwoju osobistego „Mój mały, wielki świat emocji”.

 

Zajęcia dla dzieci z zakresu rozwijania kompetencji kluczowych uczniów (na zamówienie).

Opowiadanie baśni, bajek i legend podczas akcji „Lato w mieście” i „Zima w mieście”.

NOWY DWÓR MAZ.

KONTAKT: tel.: (22) 775-30-01 e-mail: pbw.nowydwor@pbw.waw.pl

  1. Zajęcia z elementami bajkoterapii i biblioterapii.
  2. Zajęcia z teatrzykiem Kamishibai.
  3. Przepraszam, czy jesteś czarownicą?
  4. Mały błękit. Historia, co nadzieję budzi na wspólny dom zwierząt i ludzi.
SOCHACZEW

KONTAKT: tel.: (46) 862-27-16 e-mail: pbw.sochaczew@pbw.waw.pl

Dla grup przedszkolnych przygotowujemy różnorodne zajęcia z wykorzystaniem metod aktywizujących w oparciu o własne zbiory. Podczas zajęć czytamy dzieciom książki na określony temat, przeprowadzamy zabawy ruchowe i prowadzimy zajęcia plastyczne.

ŻYRARDÓW

KONTAKT: (46) 855-44-58, e-mail: pbw.zyrardow@pbw.waw.pl

Grupom przedszkolnym proponujemy dwa bloki tematyczne.

1. Magia czytania : warsztaty z teatrzykiem Kamishibai

  • Alfabet pozytywnych emocji na podstawie kart narracyjnych pt. „Czułość”.

Cele:  Nazwanie i określenie emocji, które towarzyszą dzieciom w codziennym życiu. Rozwijanie umiejętności pozytywnych relacji w grupie rówieśniczej.

Zajęcia dla grupy 3-4 latków. Czas zajęć : 45 lub 60 min.

  • Bajkowa edukacja globalna dla najmłodszych na podstawie kart narracyjnych pt. „Szkoła Czi – Tam”.

Cele: Po zapoznaniu z opowiadaniem realizowane są zadania, które uświadamiają, że w krajach trzeciego świata dzieci mają trudności w podejmowaniu nauki, a ich dzieciństwo jest pełne trosk i wyrzeczeń.

Zajęcia dla grupy 4 i 5 latków. Czas zajęć : 45 lub 60 min.

  • Baśniowe przygody na podstawie kart narracyjnych pt. „Czerwony Kapturek”.

Cele: Rozwijanie myślenia przyczynowo skutkowego. Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania.

Zajęcia dla grupy 4 i 5 latków. Czas zajęć : 45 lub 60 min.

  • Dobrze jest mieć przyjaciela na podstawie kart narracyjnych pt. „Rower Walentynki” i „Szły raz myszy”.

Cele: Rozwijanie wrażliwości na tekst literacki i ilustracje. Nauka liczebników  zbiorowych.

Zajęcia dla grupy  3-4 latków. Czas zajęć : 45 lub 60 min.

  • Domowe zwierzęta są wśród nas i należy o nie dbać! Na podstawie kart narracyjnych: „Szukając Marudka” i „Kotka Milusia”.

Cele: Rozwijanie wrażliwości na tekst poetycki i ilustracje.

Zajęcia dla grupy  4-5 latków. Czas zajęć : 45 lub 60 min.

  • Gdzie Wisła ma swój początek? Na podstawie kart narracyjnych pt. „Legenda o Wiśle”.

Cele:  Poznanie wartości legend, rozwianie postaw patriotycznych.

Zajęcia dla grupy 4-5 latków. Czas zajęć: 45 lub 60 min.

  • Jak rośnie groszek i czy motyl pamięta, że był kiedyś gąsienicą? Na podstawie kart narracyjnych pt. „Groszki” oraz „Mój przyjaciel Kemushi”.

Cele: Poszerzenie wiedzy o otaczającym nas świecie przyrody.

Zajęcia dla grupy 3-4 latków. Czas zajęć: 45 lub 60 min.

  • Odkrywamy legendy polskie na podstawie kart narracyjnych pt. „Legenda o Smoku Wawelskim”.

Cele:  Poznanie wartości legend. Zajęcia dla grupy 4-5 latków. Czas zajęć: 45 lub 60 min.

  • Paluszkowe przygody na podstawie kart narracyjnych pt. „O panach Palcach”.

Cele: Utrwalenie schematu ciała (nazwy zwyczajowe palców u ręki).

Zajęcia dla grupy 3-4 latków. Czas zajęć: 45 lub 60 min.

  • Podróże małe i duże na podstawie kart narracyjnych pt. „Lew w Paryżu” oraz książek: „Atlas miast”, „Tulipuchokłaczek”.

Cele:  Rozwijanie zainteresowań kulturą i zabytkami Francji. 

Zajęcia dla grupy 4-5 latków.  Czas zajęć: 45 min lub 60 min.

  • Poznajemy legendy śląskie na podstawie kart narracyjnych pt. „Legenda o Skarbniku”.

Cele: Poznanie wartości legend.

Zajęcia dla grupy  4-5 latków.  Czas zajęć: 45 min.

 

2. Czytamy i odkrywamy: zajęcia  z wykorzystaniem czytania wrażeniowego

  • Bardzo głodna gąsienica.

Cele: Poszerzenie wiedzy o otaczającym świecie przyrodniczym. Doskonalenie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej. Środki dydaktyczne: książka „Bardzo głodna gąsienica” Erica Carle, tekturowa rolka, kolorowy papier, ilustracje gąsienicy.

Dla grupy 3-4 latków. Czas zajęć: 45 min.

  • Ile pomysłów mieści się w głowie?

Cele: Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania. Kształtowanie myślenia twórczego . Środki dydaktyczne: książki „Co robisz z pomysłem”, Co robisz z kłopotem” Kobi Yamada.

Dla grupy 4-5 latków.  Czas zajęć: 45 min.

  • Kamyki Astona.

Cele: Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania. Kształtowanie postaw odpowiedzialności, empatii. Środki dydaktyczne: książka „Kamyki Astona” Lotty Geffenbladl.

Dla grupy 4-5 latków. Czas zajęć: 45 min.

  • Kolorowy potwór.

Cele: Nazwanie i określenie pięciu podstawowych emocji. Wprowadzanie dzieci

w świat uniwersalnych wartości. Środki dydaktyczne: książka „Kolorowy Potwór” Anny Llenas,

Dla grupy 4-5 latków. Czas zajęć: 45 min.

  • Kraina Baśniolandu.

Cele: Popularyzacja baśni i bajek dla dzieci. Zajęcia z elementami pedagogiki zabawy.

Dla grupy 3-4 latków. Czas zajęć: 60 min. Myślące książki.

Cele: Zapoznanie z książką artystyczną. Rozwijanie wyobraźni poprzez działania twórcze. Środki dydaktyczne: książki Iwony Chmielewskiej: „Kłopot”, „W kieszonce”, „Oczy”.

Dla grupy 4-5 latków. Czas zajęć: 45 min.

  • Niezwykła przygoda łosia Ernesta.

Cele:  Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i cierpliwości. Kształtowanie orientacji w przestrzeni (ilustracja dwuwymiarowa a trójwymiarowa bryła). Środki dydaktyczne: książka „Ernest” Catherin Rayner, pudło tekturowe, nożyczki.

Dla grupy 3-4 latków.Czas zajęć: 45 min.

  • Paluszkowe robaczki dokazują.

Cele: Utrwalenie schematu ciała (np. prawa ręka, lewa noga). Środki dydaktyczne: książki Herve Tulleta : „Paluszkowa wyprawa”, „Paluszkowa olimpiada”, „Zabawa w oczka”.

Dla grupy 3-4 latków. Czas zajęć: 45 min.

  • Poznajemy Bibliotekę Pedagogiczną z czarownicą Irenką.

Cele: Kształtowanie umiejętności opowiadania. Środki dydaktyczne: książka „Czarownica Irenka” Agnieszki Żelewskiej, kartka A4, ołówki, flamastry. 

Dla grupy 3-4 latków. Czas zajęć: 45 min. Przygody kolorowego słonia Elmera.

Cele: Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania. Ukazanie dzieciom wartości i roli współpracy. Środki dydaktyczne: książki z serii „Elmer” Davida McKee.

Dla grupy 3-5 latków. Czas zajęć: 45 min.

  • Skąd biorą się kolory.

Cele: Usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej  i stymulacja wzroku. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania barw podstawowych i pochodnych. Środki dydaktyczne: książki Herve Tulleta :   „Gra w kolory”, „Kolory”, „Zabawa liniami”, „Ruszaj w drogę”, „Gra cieni”.

Dla grupy 3 latków. Czas zajęć: 45 min.

  • Zaczarowane kropki.

Cele: Usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej i stymulacja wzroku. Środki dydaktyczne: książki Herve Tulleta : „Naciśnij mnie”, „Figle migle”, ”Och! Książka pełna dźwięków”.

Dla grupy 3-4 latków. Czas zajęć: 45 min.

© Copyright - Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. KEN w Warszawie
Skip to content
Open toolbar

Ułatwienia dostępu

  • Zwiększ czcionkę
  • Zmniejsz czciockę
  • Odcienie szarości
  • Wysoki kontrast
  • Odwrócony kontrast
  • Jasne tła
  • Reset