Kontakt: Wydziału Wspomagania Edukacji, tel. kom. 501 379 703 lub (22) 810 46 64 wew. 110, e-mail: wspomaganie.edukacji@pbw.waw.pl
Osoba odpowiedzialna za koordynację terminów i tematów: Barbara Szczepaniak e-mail: barbara.szczepaniak@pbw.waw.pl
1. Zajęcia z teatrzykiem Kamishibai
- „O panach Palcach” Juliana Brudzewskiego Wydawnictwa Tibum, to zabawna, rymowana pomoc edukacyjna w nauce liczenia dla najmłodszych (opis wydawcy);
- Poznajemy bibliotekę – zajęcia z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai (Christos „Książki” Wydawnictwa Tibum), mające na celu rozbudzanie zainteresowań czytelniczych oraz zapoznanie dzieci z zasadami korzystania z biblioteki. Spotkanie połączone ze zwiedzaniem biblioteki (czytelnia, wypożyczalnia, magazyn).
2. Bezpieczne korzystanie z Internetu.
Cykl 5 zajęć podejmujących tematykę mądrego i bezpiecznego korzystania z Internetu, oparty na programie „Necio.pl. Poznajemy internet”.
Podstawowym celem cyklu jest zapoznanie dzieci z internetem oraz uwrażliwienie ich na zagrożenia związane z korzystaniem z sieci. Uczestnicy dowiedzą się, czym jest internet i do czego służy, poznają główne zagrożenia i możliwe negatywne konsekwencje nierozważnego korzystania z urządzeń ekranowych i internetu, a także co robić w przypadku znalezienia się w sytuacji zagrożenia.
SPOTKANIE I: Bajka „Mój przyjaciel Necio”.
SPOTKANIE II: Co to jest internet i do czego służy?
SPOTKANIE III: Zagrożenia w sieci.
SPOTKANIE IV: Mów, jeśli coś jest nie tak.
SPOTKANIE V: Za dużo internetu – za długie używanie i jego konsekwencje
3. Poznajemy bibliotekę.
Zajęcia z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai (Christos „Książki” Wydawnictwa Tibum), mające na celu rozbudzanie zainteresowań czytelniczych oraz zapoznanie dzieci z zasadami korzystania z biblioteki. Spotkanie połączone ze zwiedzaniem biblioteki (czytelnia, wypożyczalnia, magazyn).
Kontakt: tel.: (22) 725-36-91 e-mail: pbw.blonie@pbw.waw.pl
Zajęcia z teatrzykiem Kamishibai (także wyjścia do placówek)
Podczas zajęć dzieci poznają czym jest teatrzyk Kamishibai (z języka japońskiego: papierowy teatr), który łączy w sobie książkę z teatrem. (termin do uzgodnienia)
- „O panach Palcach” Brudzewskiego wydawnictwa Tibum, to zabawna, rymowana pomoc edukacyjna w nauce liczenia dla najmłodszych. (opis wydawcy)
- „Groszki” Malnuit wydawnictwa Tibum to prosta, urzekająca opowieść o cyklu reprodukcyjnym roślin, będąca doskonałą pomocą przy omawianiu zajęćprzyrodniczych. (opis wydawcy)
- Dzień Kropki na podstawie książki P.H. Reynolds ,,Kropka” (listopad) to zajęcia przeznaczone dla grup pięciolatków i sześciolatków, podczas których dzieci szukają własnych talentów, wykonują ćwiczenia grafomotoryczne i uczestniczą w zabawach ruchowych.
- Poznajemy las i jego mieszkańców (wrzesień-październik), to zajęcia, które mają za zadanie przybliżyć dzieciom czym jest las. Czy jest to zbiór drzew, czy raczej dom dzikich zwierząt? Kim jest leśnik oraz jak należy zachowywać się w lesie. Te oraz inne wiadomości przekażę przedszkolakom w oparciu o książki pt.: ,,W lesie” A. Wiśniewskiej, ,,Rok w lesie” E. Dziubak oraz ,,W lesie” książka z serii Przyroda Polski. Zajęcia zakończone zostaną leśnymi zagadkami oraz zabawą figurkami leśnych zwierząt.
- Kicia Kocia w bibliotece. Wspólnie z maskotką Kici Koci wejdziemy do świata książek i biblioteki. Dowiemy się na czym polega praca bibliotekarza, jaka drogę przechodzi książka, zanim znajdzie się na półce w bibliotece oraz obejrzymy historię teatrzyku Kamishibai pt. ,,Książki”. Zajęcia przeplatane będą grami ,,Memos Kicia Kocia” oraz ,,Kicia Kocia Mój dom”.
- Dzień Pluszowego Misia z książką pt. ,,Elmer i zagubiony miś” McKee oraz ,,Miś słucha!” B. Martin., E. Carle (listopad). Zajęcia przeznaczone dla grup pięciolatkówi sześciolatków.
- Niezwykły świat pszczół (V) Zajęcia z okazji Światowego Dnia Pszczół.
KONTAKT: tel.: (22) 755-57-89 e-mail: pbw.grodzisk@pbw.waw.pl
- Zajęcia dla dzieci z zakresu rozwijania kompetencji kluczowych uczniów.
- Opowiadanie baśni, bajek i legend podczas akcji „Lato w mieście” i „Zima w mieście”.
- Zajęcia z bajkoterapii i biblioterapii.
- Spotkania z baśnią, bajką i legendą „Maluchy zapraszamy na poduchy.”
- Warsztaty z zakresu sztuki opowiadania baśni przygotowujące do konkursu „Oczaruj mnie…”
- Zajęcia z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai.
- Zajęcia z zakresu rozwoju osobistego „Mój mały, wielki świat emocji”.
Zajęcia dla dzieci z zakresu rozwijania kompetencji kluczowych uczniów (na zamówienie).
Opowiadanie baśni, bajek i legend podczas akcji „Lato w mieście” i „Zima w mieście”.
KONTAKT: tel.: (22) 775-30-01 e-mail: pbw.nowydwor@pbw.waw.pl
- Zajęcia z elementami bajkoterapii i biblioterapii.
- Zajęcia z teatrzykiem Kamishibai.
- Przepraszam, czy jesteś czarownicą?
- Mały błękit. Historia, co nadzieję budzi na wspólny dom zwierząt i ludzi.
KONTAKT: tel.: (46) 862-27-16 e-mail: pbw.sochaczew@pbw.waw.pl
Dla grup przedszkolnych przygotowujemy różnorodne zajęcia z wykorzystaniem metod aktywizujących w oparciu o własne zbiory. Podczas zajęć czytamy dzieciom książki na określony temat, przeprowadzamy zabawy ruchowe i prowadzimy zajęcia plastyczne.
KONTAKT: (46) 855-44-58, e-mail: pbw.zyrardow@pbw.waw.pl
Grupom przedszkolnym proponujemy dwa bloki tematyczne.
1. Magia czytania : warsztaty z teatrzykiem Kamishibai
- Alfabet pozytywnych emocji na podstawie kart narracyjnych pt. „Czułość”.
Cele: Nazwanie i określenie emocji, które towarzyszą dzieciom w codziennym życiu. Rozwijanie umiejętności pozytywnych relacji w grupie rówieśniczej.
Zajęcia dla grupy 3-4 latków. Czas zajęć : 45 lub 60 min.
- Bajkowa edukacja globalna dla najmłodszych na podstawie kart narracyjnych pt. „Szkoła Czi – Tam”.
Cele: Po zapoznaniu z opowiadaniem realizowane są zadania, które uświadamiają, że w krajach trzeciego świata dzieci mają trudności w podejmowaniu nauki, a ich dzieciństwo jest pełne trosk i wyrzeczeń.
Zajęcia dla grupy 4 i 5 latków. Czas zajęć : 45 lub 60 min.
- Baśniowe przygody na podstawie kart narracyjnych pt. „Czerwony Kapturek”.
Cele: Rozwijanie myślenia przyczynowo skutkowego. Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania.
Zajęcia dla grupy 4 i 5 latków. Czas zajęć : 45 lub 60 min.
- Dobrze jest mieć przyjaciela na podstawie kart narracyjnych pt. „Rower Walentynki” i „Szły raz myszy”.
Cele: Rozwijanie wrażliwości na tekst literacki i ilustracje. Nauka liczebników zbiorowych.
Zajęcia dla grupy 3-4 latków. Czas zajęć : 45 lub 60 min.
- Domowe zwierzęta są wśród nas i należy o nie dbać! Na podstawie kart narracyjnych: „Szukając Marudka” i „Kotka Milusia”.
Cele: Rozwijanie wrażliwości na tekst poetycki i ilustracje.
Zajęcia dla grupy 4-5 latków. Czas zajęć : 45 lub 60 min.
- Gdzie Wisła ma swój początek? Na podstawie kart narracyjnych pt. „Legenda o Wiśle”.
Cele: Poznanie wartości legend, rozwianie postaw patriotycznych.
Zajęcia dla grupy 4-5 latków. Czas zajęć: 45 lub 60 min.
- Jak rośnie groszek i czy motyl pamięta, że był kiedyś gąsienicą? Na podstawie kart narracyjnych pt. „Groszki” oraz „Mój przyjaciel Kemushi”.
Cele: Poszerzenie wiedzy o otaczającym nas świecie przyrody.
Zajęcia dla grupy 3-4 latków. Czas zajęć: 45 lub 60 min.
- Odkrywamy legendy polskie na podstawie kart narracyjnych pt. „Legenda o Smoku Wawelskim”.
Cele: Poznanie wartości legend. Zajęcia dla grupy 4-5 latków. Czas zajęć: 45 lub 60 min.
- Paluszkowe przygody na podstawie kart narracyjnych pt. „O panach Palcach”.
Cele: Utrwalenie schematu ciała (nazwy zwyczajowe palców u ręki).
Zajęcia dla grupy 3-4 latków. Czas zajęć: 45 lub 60 min.
- Podróże małe i duże na podstawie kart narracyjnych pt. „Lew w Paryżu” oraz książek: „Atlas miast”, „Tulipuchokłaczek”.
Cele: Rozwijanie zainteresowań kulturą i zabytkami Francji.
Zajęcia dla grupy 4-5 latków. Czas zajęć: 45 min lub 60 min.
- Poznajemy legendy śląskie na podstawie kart narracyjnych pt. „Legenda o Skarbniku”.
Cele: Poznanie wartości legend.
Zajęcia dla grupy 4-5 latków. Czas zajęć: 45 min.
2. Czytamy i odkrywamy: zajęcia z wykorzystaniem czytania wrażeniowego
- Bardzo głodna gąsienica.
Cele: Poszerzenie wiedzy o otaczającym świecie przyrodniczym. Doskonalenie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej. Środki dydaktyczne: książka „Bardzo głodna gąsienica” Erica Carle, tekturowa rolka, kolorowy papier, ilustracje gąsienicy.
Dla grupy 3-4 latków. Czas zajęć: 45 min.
- Ile pomysłów mieści się w głowie?
Cele: Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania. Kształtowanie myślenia twórczego . Środki dydaktyczne: książki „Co robisz z pomysłem”, Co robisz z kłopotem” Kobi Yamada.
Dla grupy 4-5 latków. Czas zajęć: 45 min.
- Kamyki Astona.
Cele: Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania. Kształtowanie postaw odpowiedzialności, empatii. Środki dydaktyczne: książka „Kamyki Astona” Lotty Geffenbladl.
Dla grupy 4-5 latków. Czas zajęć: 45 min.
- Kolorowy potwór.
Cele: Nazwanie i określenie pięciu podstawowych emocji. Wprowadzanie dzieci
w świat uniwersalnych wartości. Środki dydaktyczne: książka „Kolorowy Potwór” Anny Llenas,
Dla grupy 4-5 latków. Czas zajęć: 45 min.
- Kraina Baśniolandu.
Cele: Popularyzacja baśni i bajek dla dzieci. Zajęcia z elementami pedagogiki zabawy.
Dla grupy 3-4 latków. Czas zajęć: 60 min. Myślące książki.
Cele: Zapoznanie z książką artystyczną. Rozwijanie wyobraźni poprzez działania twórcze. Środki dydaktyczne: książki Iwony Chmielewskiej: „Kłopot”, „W kieszonce”, „Oczy”.
Dla grupy 4-5 latków. Czas zajęć: 45 min.
- Niezwykła przygoda łosia Ernesta.
Cele: Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i cierpliwości. Kształtowanie orientacji w przestrzeni (ilustracja dwuwymiarowa a trójwymiarowa bryła). Środki dydaktyczne: książka „Ernest” Catherin Rayner, pudło tekturowe, nożyczki.
Dla grupy 3-4 latków.Czas zajęć: 45 min.
- Paluszkowe robaczki dokazują.
Cele: Utrwalenie schematu ciała (np. prawa ręka, lewa noga). Środki dydaktyczne: książki Herve Tulleta : „Paluszkowa wyprawa”, „Paluszkowa olimpiada”, „Zabawa w oczka”.
Dla grupy 3-4 latków. Czas zajęć: 45 min.
- Poznajemy Bibliotekę Pedagogiczną z czarownicą Irenką.
Cele: Kształtowanie umiejętności opowiadania. Środki dydaktyczne: książka „Czarownica Irenka” Agnieszki Żelewskiej, kartka A4, ołówki, flamastry.
Dla grupy 3-4 latków. Czas zajęć: 45 min. Przygody kolorowego słonia Elmera.
Cele: Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania. Ukazanie dzieciom wartości i roli współpracy. Środki dydaktyczne: książki z serii „Elmer” Davida McKee.
Dla grupy 3-5 latków. Czas zajęć: 45 min.
- Skąd biorą się kolory.
Cele: Usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej i stymulacja wzroku. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania barw podstawowych i pochodnych. Środki dydaktyczne: książki Herve Tulleta : „Gra w kolory”, „Kolory”, „Zabawa liniami”, „Ruszaj w drogę”, „Gra cieni”.
Dla grupy 3 latków. Czas zajęć: 45 min.
- Zaczarowane kropki.
Cele: Usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej i stymulacja wzroku. Środki dydaktyczne: książki Herve Tulleta : „Naciśnij mnie”, „Figle migle”, ”Och! Książka pełna dźwięków”.
Dla grupy 3-4 latków. Czas zajęć: 45 min.