Zajęcia dydaktyczne odbywają się w środy. Aby uzyskać więcej informacji, prosimy dzwonić
do Wydziału Wspomagania Edukacji, tel. kom. 501 379 703 lub (22) 810 46 64 wew. 110,
lub napisać e-mail: wspomaganie.edukacji@pbw.waw.pl Osoba odpowiedzialna za koordynację terminów i tematów: Barbara Szczepaniak.
- Biblioteki cyfrowe jako narzędzie wspierające edukację – lekcja biblioteczna dla klasy 1 szkoły średniej.
Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z wybranymi źródłami przydatnych w procesie edukacji dokumentów cyfrowych oraz rozwijanie umiejętności wyszukiwania informacji i efektywnego korzystania z zasobów Internetu. Lekcja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. Uczniowie pracują warsztatowo w czytelni multimedialnej.
- Biblioteki cyfrowe i ich funkcje w systemie informacji.
Omówienie zasobów poszczególnych bibliotek cyfrowych oraz ich funkcji w systemie informacji, ze szczególnym uwzględnieniem platformy WBN [Wirtualna Biblioteka Nauki]. Zajęcia warsztatowe z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej przeznaczone zarówno dla uczniów ostatnich klas szkół ponadpodstawowych, jak i nauczycieli.
- Jak korzystać ze zbiorów biblioteki pedagogicznej? Zajęcia realizowane w formie stacjonarnej, w bibliotece lub szkole. Konieczność dostęp do min 5 komputerów z dostępem do Internetu lub komputer + rzutnik.
- Jak wykorzystać platformę IBUK Libra
Lekcja stacjonarna lub online. Istnieje możliwość realizacji w szkole. Konieczność dostęp do min 5 komputerów z dostępem do Internetu lub komputer + rzutnik.
- Jestem inteligentna/y – umiem czytać ze zrozumieniem –(tylko z uczestnikami)
W trakcie zajęć uczniowie pracują grupowo. Będą mieć do przyswojenia pewną partię tekstu, którą da się podzielić na spójne fragmenty. Rezultaty ich grupowej współpracy będą widoczne na koniec zajęć. Lekcja prowadzona metodami aktywnymi.
- Komputerowe katalogi biblioteczne na przykładzie katalogu INTEGRO.
Uczniowie poznają katalogi tradycyjne oraz katalog komputerowy. Ćwiczenia praktyczne mają na celu zdobycie przez uczniów umiejętności wyszukiwania i selekcji informacji. Lekcja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej oraz kart pracy ucznia.
- Lekcje literackie dotyczące życia i twórczości poetów polskich (realizowane w szkołach zgodnie z ustalonymi terminami):
- Marii Kownackiej,
- Marii Pawlikowskiej -Jasnorzewskiej,
- Haliny Poświatowskiej,
- Władysława Broniewskiego,
- Bolesława Leśmiana,
- Juliana Tuwima.
- Metafora obrazu – (tylko z uczestnikami)
- Spojrzenie na mniejszości w Polsce. Konsekwencje współistnienia. Rozmowa o stereotypach i tolerancji w Polsce. Lekcja poglądowa o wybranych niejszościach narodowych, religijnych i etnicznych w Polsce (Tatarzy, Romowie, chrześcijańskie kościoły mniejszościowe: np. luteranie, kalwini, metodyści, mariawici, prawosławni, przedstawiciele wyznań protestanckich skupionych w Aliansie Ewangelicznym.
- Wkład przedstawicieli mniejszości w kształtowanie kultury polskiej w tworzenie państwa polskiego.
Przedstawienie niektórych sylwetek postaci ważnych dla kultury polskiej, wywodzących się z mniejszości : etnicznych, religijnych, etc., które miały wpływ:
- w odzyskanie przez Polskę niepodległości,
- na budowanie państwa polskiego,
- które rozsławiły imię Polski na arenie międzynarodowej.
np.:
Mikołaj Rej – wyznanie ewangelicko-reformowane
Henryk Sienkiewicz – autor epopei narodowej, korzenie tatarskie
Halina Konopacka – rekordzistka świata, zdobywczyni złotego medalu olimpijskiego na igrzyskach w Amsterdamie, korzenie tatarskie
Stefan Starzyński – przedwojenny prezydent m. st. Warszawy, wyznanie prawosławne
Józef Beck – przedwojenny minister spraw zagranicznych, wyznanie ewangelicko-augsburskie
Artur Rubinstein – polski pianista pochodzenia żydowskiego
Magdalena Abakanowicz – słynna polska rzeźbiarka, korzenie tatarskie
KONTAKT: tel.: (22) 755-57-89 e-mail: pbw.grodzisk@pbw.waw.pl
- Warsztat informacyjny biblioteki pedagogicznej.
- Jak szukać w katalogu Integro?
- Bibliografia załącznikowa.
- Plagiat i prawo autorskie.
- Sporządzamy notatki na temat…
- Komunikacja interpersonalna.
KONTAKT: tel.: (22) 775-30-01 e-mail: pbw.nowydwor@pbw.waw.pl
- Bibliografia – rozwój, typy i zastosowanie
- Opis bibliograficzny
- „Trzeba będzie…” – o problemach współczesnego świata – zajęcia z wykorzystaniem Teatrzyku Kamishibai
KONTAKT: tel.: (46) 862-27-16 e-mail: pbw.sochaczew@pbw.waw.pl
- Pierwsze spotkanie z Pedagogiczną Biblioteką w Sochaczewie.
- Katalogi i dostęp do zasobów cyfrowych w Pedagogicznej Bibliotece w Sochaczewie.
- Jak poszukiwać informacji za pomocą katalogów?
- Wyszukiwanie i dobór informacji na określony temat. Sporządzanie zestawień tematycznych.
- Jak „zapisać książkę”? – uczymy się sporządzać opisy bibliograficzne.
- Rodzaje dokumentów gromadzonych w bibliotece.
- Źródła informacji o książce.
- Typy wydawnictw.
- Korzystamy z opisu bibliograficznego.
- Sporządzamy bibliografię załącznikową.
- Prasa niejedno ma imię… – historia prasy, klasyfikacja prasy.
- Informacja czy… – sposoby wpływania na czytelników prasy.
- Rola czytania w życiu człowieka.
- Zasady organizacji pracy umysłowej i samokształceniowej opartej na dokumencie
- Sporządzanie krótkich notatek.
KONTAKT: tel.: (46) 855-44-58 e-mail: pbw.zyrardow@pbw.waw.pl
- Autoprezentacja i zarządzanie wizerunkiem – zajęcia w oparciu o prezentację multimedialną i literaturę. Czas zajęć 60 min.
- Historia w zdjęciach zapisana – zajęcia w oparciu o książkę Saga z dziesiątej wsi Olszanowskiej. Czas zajęć 60 min.
- Katalog Biblioteki Pedagogicznej w Żyrardowie. Ćwiczenia praktyczne w wyszukiwaniu informacji w katalogu Integro. Czas zajęć: 45 min.
- Nastoletnie wyzwanie a książkowe wspomaganie – zajęcia w oparciu o współczesną literaturę obyczajową dla młodzieży. Tematyka: nastoletnie macierzyństwo i ojcostwo, cyberprzemoc, zaburzenia odżywiania, młodzi przedsiębiorczy. Czas zajęć: dwie godziny lekcyjne.
- Zasady organizacji pracy umysłowej i samokształceniowej. Omówienie aktywnych metod uczenia się i zapamiętywania. Czas zajęć 45 min.