Dla szkół podstawowych

Kontakt: Wydziału Wspomagania Edukacji,  tel. kom. 501 379 703 lub (22) 810 46 64 wew. 110 e-mail: wspomaganie.edukacji@pbw.waw.pl

Osoba odpowiedzialna za koordynację terminów i tematów:
Barbara Szczepaniak e-mail: barbara.szczepaniak@pbw.waw.pl

KLASY I-III

  1. „Bajka o żabach”  
    „Bajka przedstawia za pomocą prostej fabuły sytuację, w której pozostajemy w błędnych przekonaniach patrząc na rzeczywistość z jednej tylko perspektywy. To klasyczna przypowieść dzięki, której możemy przekonać się również jak nasze poglądy podlegają uwarunkowaniom. Jedno wydarzenie może wpłynąć na nasz sposób myślenia i sposób myślenia wielu osób wokół nas. Co spotkało Dwie Żaby? Pozornie bohaterki opowieści zobaczyły coś na własne oczy. Ale czy na pewno? (…) Nie oceniajmy niczego po pozorach – to znane powiedzenie. Jak wiemy pozory mogą być mylące i czasem o tym nie wiedząc, możemy spędzić całe życie, tak jak żaby, żyjąc w błędnych przekonaniach. Co z tego wynika? Bajka posiada elementy humorystyczne, obie bohaterki mimo, iż nie dotarły do celu swej podróży potrafiły zaprzyjaźnić się i spędzić wspólnie radosne chwile”.
    Działania plastyczne do wyboru: wykonanie własnej zakładki do książki z elementami krajobrazu Polski, w tym Warszawy albo zakładki w formie „żaby” czy żabki w technice origami.
  2. „Brzechwa i jego zwierzęta” – kl. I – II
    Zajęcia biblioteczne mającej na celu poznanie twórczości jednego z najwybitniejszych i najpopularniejszych autorów książek dla dzieci, czarodzieja słowa – Jana Brzechwy.
  3. Kotka Milusia”
    „Historia pewnego spotkania. Historia bardzo pouczająca. Czy kot i mysz znajdą wspólny język? Opowieść o tym, czy możemy żyć samotnie, czym jest wolność i jakie są jej granice”. Dzieci poznają formę teatrzyka kamishibai (z języka japońskiego: teatr ilustracji), który łączy w sobie książkę z teatrem. Lekcja z wykorzystaniem butai (drewnianego parawanu) oraz gotowych plansz narracyjnych (Tibum). Dodatkowo uczniowie mogą dowiedzieć się jak zapisać znak kanji oznaczające kota i psa oraz czym jest „maneki neko” w kulturze japońskiej. Dzieci tworzą w technice origami własną kotkę Milusię.
  4. „Matematyka na wesoło”
    Zajęcia mają na celu rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego i kompetencji matematycznych. Dają możliwość ćwiczenia i utrwalania pojęć matematycznych oraz tworzenia gry planszowej. 
  5. „Lew w Paryżu”
    To opowieść o tym jak trudno odnaleźć się w nowym kraju, kiedy opuszcza się to co znane i kochane. W czasach wzmożonej migracji i niepokojów nią wywołanych lwie spojrzenie ze szczytu wieży Eiffla jest świetnym przesłaniem dla nas i naszych dzieci. (opis Wydawnictwo TIBUM).
  6. „Skargi książki”
    Zajęcia mające na celu rozwijanie zainteresowań czytelniczych oraz kształtowanie wśród dzieci postawy poszanowania i dbania o książki. Spotkanie z wykorzystaniem wierszy polskich autorów i zagadek literackich. Finałem zajęć jest ułożenie przez dzieci własnego regulaminu korzystania z książek.
  7. „Świat, którego nie znamy” (KWIECIEŃ ) Lekcje biblioteczne mające na celu zapoznanie dzieci z tematem autyzmu, charakterystycznymi cechami jakie występują u osób z tym zaburzeniem. Ukazanie różnic w postrzeganiu rzeczywistości przez osoby ze spektrum autyzmu. Rozbudzenie tolerancji wobec niepełnosprawnych.
  8. „Tata buduje namiot” – kl. I
    Bajka Nory Majoros została zainspirowana trzema słowami: ojciec, namiot, wiatr. Ojciec i dziecko budują namiot w siedem dni. Ma on za zadanie pomieścić i ochronić całą rodzinę. Uczniowie pobawią się w zabawy biwakowe. Zajęcia będą inspiracją dla dzieci do innego sposobu spędzania wolnego czasu.
  9. „W lustrzanej sali”
    Dzieci poprzez japońską technikę czytania poznają historię Burka i Borysa – bohaterów opowieści ,,W lustrzanej sali”.  W czasie warsztatów porozmawiamy o różnych emocjach, które towarzyszą nam w codziennym życiu. Zajęcia z Teatrzykiem Kamishibai
  10. „W sercu zapisane”
    zajęcia z wykorzystaniem teatrzyku kamishibai („Bajka o soli” Eleka Bendeka), tematem których jest miłość rodzicielska przedstawiona w relacji ojca i córki. To opowieść o odwadze, sile więzi między rodzicami i dziećmi i wzajemnym uczeniu się od siebie. 

KLASY IV-VIII

  1. Bezpieczne korzystanie z Internetu”
    Cykl 5 zajęć podejmujących tematykę mądrego i bezpiecznego korzystania z Internetu oparty na programie „Asy Internetu”.
    Spotkanie I: „Rozsądek: udostępniaj z głową (chroń siebie i swoją reputację w sieci)”   
    Spotkanie II: „Uważność: nie daj się nabrać (trzymaj się z dala od wyłudzeń i oszustw)”   
    Spotkanie III: „Siła: chroń swoje sekrety (prywatność i bezpieczeństwo – poważne sprawy)”   
    Spotkanie IV: „Życzliwość: życzliwość jest fajna (siła pozytywnego podejścia do sieci)”   
    Spotkanie V: „Odwaga: rozmawiaj o wątpliwościach (nazywaj i wzmacniaj odważne zachowania w sieci)”   
    Istnieje możliwość uczestnictwa w cyklu zajęć lub jedynie w poszczególnych tematach.
  2. „Budowa książki, czyli co każdy mól książkowy wiedzieć powinien” – kl. IV-VI
    Na lekcji dzieci poznają elementy budowy, zewnętrznej i wewnętrznej książki.
  3. „Czy ważne jest zaufanie?” – kl. V-VII
    Na lekcji podjęty zostanie temat zaufania. Jak ważny jest to element w życiu człowieka jak wpływa na nasze relacje i decyzje.
  4. „Encyklopedie i słowniki” – kl. V-VII
    Lekcja z wykorzystaniem metod aktywizujących i stanowić zachętę do samodzielnego korzystania z zasobów wiedzy zawartych w encyklopediach i słownikach. Podczas zajęć uczniowie poznają rodzaje słowników, ich budowę oraz przeznaczenie. Ćwiczenia praktyczne mają na celu  rozwijanie u dzieci kompetencji porozumiewanie się w języku ojczystym.
  5. „Gramy z Felixem, Netem i Niką” –  klasy IV-VI
    Uczniowie tworzą grę planszową. Zajęcia  mają na celu utrwalenie lektury Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi, której autorem jest Rafał Kosik. Zajęcia przeznaczone dla uczniów szkół podstawowych
  6. „Jak korzystać ze zbiorów biblioteki pedagogicznej?”
    Zajęcia mogą być przeprowadzone zarówno w Bibliotece jak i w szkołach po wcześniejszym uzgodnieniu. Konieczny dostęp do minimum 5 komputerów z dostępem do Internetu lub zamiennie komputer z rzutnikiem w bibliotece szkolnej lub innej pracowni.
  7. „Kartka do kartki – budowa książki” – kl. IV-VI
    Zajęcia mające na celu zapoznanie uczniów z podstawowymi elementami budowy książki i ich funkcjami oraz z umiejętnym wyszukiwaniem informacji w książce. Lekcja z wykorzystaniem prezentacji oraz kart pracy ucznia.
  8. „Katalogi biblioteczne” – kl. VI-VIII
    Lekcja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej oraz komputera, tabletu oraz telefonu. Zajęcia rozwijają kompetencje samodzielnego wyszukiwania informacji. Podczas lekcji uczniowie poznają możliwości katalogu komputerowego INTEGRO.
  9. „Od kamienia do kodeksu – historia książki” – kl. IV-VI
    Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z historią pisma i książki, pokazanie różnych form książek i materiałów, z których były wykonane. Lekcja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, publikacji i materiałów dydaktycznych oraz ćwiczeń interaktywnych i kart pracy utrwalających poznany materiał. W trakcie zajęć uczniowie ćwiczą pisanie gęsim piórem i stalówką z użyciem atramentu.
  10. „Unikalny diament mimo wad to Ty…” – kl. VI-VIII
    Zajęcia z elementami biblioterapii dla klas VI-VIII na podstawie książki Pięciu nieudanych Beatrice Alemagna oraz autorkiej, nieopublikowanej Bajki o diamenciku Justyny Lewickiej-Szczęsnej. Głównym celem jest budowanie poczucia własnej wartości i akceptacji siebie oraz uświadomienie uczniów, że nie muszą być tacy jak jeden z bohaterów książki, czyli idealni.
  11. „Książka moim przyjacielem” 
    Zajęcia biblioteczne dla uczniów ze szkół specjalnych, kl. I-IV.
    Celem zajęć jest rozbudzanie zainteresowań czytelniczych dzieci poprzez: czytanie książek, korzystanie z bibliotek czy też udział w zajęciach bibliotecznych.  Kształtowanie pozytywnych wzorców spędzania czasu. Rozbudzanie wyobraźni twórczej i kreatywności.
  12. „Wydajemy Własną Książkę” – warsztaty dla uczniów szkół specjalnych
Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
Powrót