Agnieszka Szefer-Trela, Kodowanie przez zabawę w przedszkolu i szkole. Cz. 1, Podręcznik zajęć z kodowania i programowania dla nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Kraków, Marketing i Edukacja Andrzej Kozdęba, 2022, ISBN 9788396496904.
Agnieszka Szefer-Trela, Kodowanie przez zabawę w przedszkolu i szkole. Cz. 2, Podręcznik dla nauczycieli pracujących z przedszkolakami oraz uczniami, w tym dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków, Marketing i Edukacja Andrzej Kozdęba, 2022, ISBN 9788396496911.
Autorką publikacji jest trenerka w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii oraz programowania w edukacji, m.in. kodowania, programowania i robotyki dla dzieci oraz rozwoju kompetencji cyfrowych.
Obie części podręcznika „Kodowanie przez zabawę w przedszkolu i szkole” stanowią pomoc dydaktyczną dla nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w postaci zestawu logicznych zabaw dla dzieci z elementami kodowania, rozwijających szereg umiejętności, niezbędnych do prawidłowego rozwoju dziecka. Opisane przykłady ćwiczeń zachęcają do podjęcia przygody z kodowaniem, stanowiąc atrakcyjną zabawę dla przedszkolaków oraz uczniów szkoły podstawowej.
Kluczowym zamierzeniem autorki podręcznika jest nauka przez zabawę z wykorzystaniem dużej, pokratkowanej maty, różnorodnych obrazków i kolorowych kubeczków w pracy indywidualnej i grupowej, angażującej dzieci i uczącej równocześnie współpracy i cierpliwości. Kodowanie wspomaga rozwój umiejętności matematycznych, takich jak m.in.: symetria, kategoryzowanie, logiczne myślenie, wnioskowanie, dostrzeganie podobieństw i różnic, orientacja przestrzenna. Zadania z kodowaniem rozwijają też pamięć, koncentrację, kreatywność, umiejętność pracy w grupie, współpracę, uczenie się przez obserwację. Nauczyciel może dopasować proponowaną zabawę do poziomu dzieci poprzez zastosowanie mniejszej liczby elementów i poziomu skomplikowania lub ćwiczenie utrudnić.
W drugiej części podręcznika ćwiczenia dostosowano do wymagań dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, proponując nowe rodzaje obrazków do układania na macie z uwzględnieniem podwyższonego kontrastu do pracy z dziećmi słabowidzącymi, czy elementy przydatne w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu. Matę podzielono na 4 mniejsze części z możliwością ćwiczeń zarówno w dużej grupie, w podgrupach, jak i w pracy indywidualnej. Wszystkie dzieci można więc zaangażować do zajęć, zgodnie z ideą edukacji włączającej, integracyjnej i specjalnej.
Obie publikacje zawierają schematy zabaw z opisem działań, a także dodatkowe zestawy kart do ćwiczeń do wykorzystania podczas zajęć przez nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z uczniami z niepełnosprawnościami.