image1 image2 image3 image4 image5

„Życie nasze to podróż po wzburzonych wodach oceanu, pośród ciemności nocy; wiara to latarnia morska, co nam drogę do portu wiecznej szczęśliwości ukazuje; wierność w obowiązkach to czółno, które nas od morskich broni bałwanów...”

Patron roku 2017 Honorat Koźmiński
(właściwie Florentyn Wacław Jan Stefan Koźmiński)

Jesteś tutaj: Start

wwe_b

Partnerzy
i instytucje wspierające

portal-logo

logo_dark-1

logo_niepelnosprnik

TPUW logo

BM
Dziękujemy księgarni internetowej BookMaster za nieodpłatne przekazanie książek.

Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE)
Wpisany przez Maciej Bidelski   
wtorek, 10 lutego 2015 12:43

Genova Lisa, Kochając syna, Poznań, 2014,ISBN 978-83-7988-053-9.
GCWYP 145749

okladka6Rozwiązanie zagadki autyzmu będzie o tyle trudne, że już dziś naukowcy mówią, że każdy chory z autyzmem jest inny. Jeśli raz spotkało się dziecko z autyzmem, to spotkało się tylko jedno dziecko dotknięte tą chorobą, mawiają terapeuci. Dlatego mówią dziś o spektrum objawów – całej liście różnorodnych symptomów, które pokazują, jak skomplikowany jest świat, w którym zamknęły się dzieci chore na autyzm. Historię jednego takiego dziecka – fikcyjnego chłopca, opisuje w swojej najnowszej książce Lisa Genova, doktor nauk medycznych, specjalistka neurobiologii, której poprzednia książka „Motyl”, przetłumaczona na język polski, przez ponad 40 tygodni była na liście bestsellerów „New York Timesa”. (W 2015 rok „Motyl” zostanie przeniesiony na ekrany kin. Zagrają w nim Julianne Moore, Kristen Stewart i Alec Baldwin.) Powieść „Kochając syna” pozwala inaczej niż na podstawie suchych naukowych doniesień spojrzeć na życie z autyzmem. Życie nie tylko samego chorego, ale najbliższych, którzy są z chorym na co dzień i od święta.

Źródło.

 

 

 


Jackson Luke, Świry, dziwadła i Zespół Aspergera : przewodnik użytkownika dorastania, Warszawa, 2005, ISBN 83-88839-62-4.
GCWYP 124281, GCWYP 86780, GCWYP 86781

okladka11Znakomita, jedyna w swoim rodzaju książka, napisana przez bardzo inteligentnego trzynastolatka z zespołem Aspergera.

Luke doświadczył wszystkiego: wykluczenia z grupy szkolnej, przezwisk, przemocy, przeszedł kilka trudnych operacji. A do tego przeczytał zapewne kilkaset książek, świetnie posługuje się komputerem i doskonale orientuje się w tajnikach emocjonalnych dzieci i młodzieży z autyzmem i Zespołem Aspergera.

Ta książka to przewodnik dla rodziców, opiekunów i wychowawców, ale przede wszystkim dla młodych ludzi - nie tylko tych z autystycznego spektrum, ale także tych potocznie uznawanych za normalnych, bo uczy, jak zrozumieć czyjąś inność, jak wzajemnie szanować, zaprzyjaźnić i bawić, jak zachować poczucie własnej wartości i godności. Do tego z ogromnym poczuciem humoru... Powinien to przeczytać każdy nastolatek, każdy rodzic i każdy nauczyciel - a kiedy już zacznie, nie oderwie się, dopóki z ogromną przyjemnością nie skończy!

Źródło.

 

Aby zobaczyć spis treści kliknij.


De Bono Edward, Naucz się myśleć kreatywnie : podręcznik twórczego myślenia dla dorosłych i dla dzieci, Warszawa, 1995, ISBN 83-85855-66-1.
GCWYP 70134, GCWYP 85598

okładka6SPETo znana na całym świecie "biblia" twórczego myślenia, przydatna zarówno w domu, jak i w pracy. Pokazuje, jak w praktyczny sposób korzystać z informacji, by generować twórcze idee, jak nabywać nowych umiejętności, jak rozwijać zdolności intelektualne własne i swoich dzieci. Zawiera wiele opisów skutecznych technik indywidualnego i grupowego nauczania, pozwalających łączyć zabawę z nauką.

Źródło.

 

 

 

 

 

 

 

Aby zobaczyć spis treści kliknij.


De Bono Edward, Sześć kapeluszy czyli Sześć sposobów myślenia, Warszawa, cop. 1996, ISBN 83-86755-42-3.
GCWYP 72274

okładka22SPETo książka o tym, jak uwolnić umysł od sztampowego myślenia. O tym, jak świadomie przestawiać się na różne tryby rozumowania: krytyczne ocenianie, tworzenie pomysłów, analizowanie, dedukowanie, szukanie alternatyw. Edward de Bono, autor znanej dziś koncepcji myślenia lateralnego, otworzy Twój umysł na sześć torów-kapeluszy myślowych:
biały kapelusz -- wiązanie faktów i liczb,
czerwony kapelusz -- korzystanie z intuicji,
czarny kapelusz -- obiektywna krytyka,
żółty kapelusz -- logiczne konstruowanie,
zielony kapelusz -- myślenie kreatywne i lateralne,
niebieski kapelusz -- szerokie spojrzenie na problem.

 

 

 

 

 

Aby zobaczyć spis treści kliknij.


De Bono Edward, Sześć butów czyli Sześć sposobów działania, Warszawa, cop. 1997, ISBN 83-86755-31-8.
GCWYP 72564, GCWYP 82424, GCWYP 82425

okładk33SPESześć różnych par butów - każdej z nich został przyporządkowany określony typ działania. Konkretne wskazówki autora pozwalają szybko rozpoznać sytuację, opanować ją i odpowiednio zareagować. Wkładając właściwe "buty", decydujemy się na przypisanie im zachowania, a więc:
- działamy rutynowo
- angażujemy emocje
- zwalczamy przeszkody
- zdobywamy informacje
- podejmujemy natychmiastowe decyzje
- przejmujemy kierownictwo

Sześć butów to poradnik dla każdego, kto chce skutecznie i sprawnie działać w różnych dziedzinach życia osobistego, zawodowego, społecznego.

 

 

 

 

Aby zobaczyć spis treści kliknij.


Hüther Gerald, Hauser Uli, Wszystkie dzieci są zdolne : jak marnujemy wrodzone talenty, Słupsk, Wydawnictwo Dobra Literatura, 2014, ISBN 978-83-64184-12-3, GCWYP 139314.

5Nauka powinna sprawiać taką radość, żeby myśl o zbliżających się wakacjach napawała dzieci smutkiem. Dzieciństwo powinno być tak piękne, żeby przez całe życie każde wspomnienie o nim dodawało nam sił.

Książka „Wszystkie dzieci są zdolne” wyjaśnia, dlaczego w obecnym systemie wychowania i edukacji konieczne są radykalne zmiany. Przestarzała koncepcja „różnicowania talentów” nie tylko ma zgubny wpływ na dzieci, lecz także szkodzi całemu społeczeństwu. Powinniśmy zaprzestać wywierania presji na naszych najmłodszych.

Wyniki badań nad mózgiem pokazują bardzo wyraźnie, że każde dziecko jest na swój sposób zdolne. Warto zatem tę wiedzę przełożyć na edukacyjną rzeczywistość.

Źródło.

 

 

 

Aby zobaczyć spis treści kliknij.


Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych : diagnoza, edukacja, terapia / red. nauk. Barbara Winczura, Wyd. 2., Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2014, ISBN 978-83-7850-537-2 , GCWYP 135575, GCWYP 135576.

33Książka ta jest skarbnicą wiedzy pomagającej diagnozować trudności komunikacyjne i ich podłoże. Przedstawia wnioski z badań naukowych. Podpowiada sposoby na przełamywanie barier komunikacyjnych. Praca naukowa adresowana do fachowców i osób mających do czynienia z konkretnymi zdiagnozowanymi deficytami i chorobami.

Zajrzyj do książki.

 

 

 

 

 

 

 

Aby zobaczyć spis treści kliknij.


Kajka Natalia, Szymona Kinga, Terapia ADHD : trening sukcesu w pracy z dzieckiem nadpobudliwym, Lublin, Wydawnictwo Czelej, 2014, ISBN 978-83-7563-179-1, GCWYP 137542.

11Nadmierna ruchliwość, brak koncentracji to powszechne cechy występujące u większości dzieci. Są jednak sytuacje gdy zachowanie dziecka staje się niepokojące i zaczyna budzić niepokój rodziców.

Autorki książki Terapia ADHD. Trening sukcesu w pracy z dzieckiem nadpobudliwym przedstawiają skuteczne metody komunikowania się i pracy z dziećmi z ADHD. Podkreślają, że najważniejszym elementem sukcesu jest konsekwentne działanie wielopłaszczyznowe.
Metody pracy zostały dobrane w sposób, który bawi i wychowuje. Dziecku pomogą w rozwoju, efektywnej nauce oraz dążeniu do refleksyjnego zachowania, dorosłemu zaś pozwolą zrozumieć mechanizmy postępowania dziecka i wypracować jego sukcesy. Bo każdy choćby najmniejszy przebłysk tego, że coś wyjdzie, daje siłę i wiarę w to, że będzie następny. A po nim kolejny. I niech ta zachłanność na miłość, cierpliwość i poświęcenie do pracy ze swoim dzieckiem się nie kończy!

Wielu rodziców, z którymi spotykamy się na co dzień w swojej pracy, mówi na początku: „My wiemy, czytaliśmy różne książki, ale niech pani nam powie, co my mamy robić”. Sukces rozpoczyna się wtedy, gdy najprostszą strategię wciela się w życie. A nie wtedy, gdy dziesięć razy się o niej przeczyta i się ją zna. Zachęcamy rodziców, by po przeczytaniu tej książki rozpoczęli od najprostszego dla siebie elementu. Idąc za tokiem rozumowania przedstawionym w książce, wzbudzali sukcesy u dziecka, ale nie zapominali przy tym wszystkim o wzbudzaniu sukcesów u siebie.

                                                                                                                                                                                                          Natalia Kajka

Źródło.

Aby zobaczyć spis treści kliknij.


Bogdanowicz Marta, Adryjanek Anna, Różyńska Małgorzata, Uczeń z dysleksją w domu : poradnik nie tylko dla rodziców, Wyd. 3., Gdynia, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, 2014, ISBN 978-83-7680-998-4, GCWYP 151480.

3Drodzy rodzice! Czy wiecie, że można skutecznie przeciwdziałać wystąpieniu objawów dysleksji lub z powodzeniem je łagodzić?
Oto sprawdzone sposoby:
- mądra zabawa z własnym dzieckiem od najwcześniejszych lat życia,
- zdobycie podstawowej wiedzy, umożliwiającej zrozumienie trudności i potrzeb dziecka,
- świadoma współpraca ze szkołą i poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
- systematyczna praca, codzienne czytanie.
Poradnik stanowi wyczerpujące omówienie problemu dysleksji rozwojowej w kontekście ogromnej roli rodziców w zapobieganiu trudnościom i ich nawarstwianiu się.
Książka została opracowana pod kierunkiem prof. Marty Bogdanowicz, uznanego w świecie autorytetu z zakresu dysleksji. Znajdą w niej Państwo wiele konkretnych pomysłów na twórcze zabawy z dzieckiem (od najwcześniejszych lat jego życia) i wskazania do dalszej pracy, gdy dziecko będzie starsze. Publikacja jest zalecana przez Polskie Towarzystwo Dysleksji.

Źródło

 

 

Aby zobaczyć spis treści kliknij.


Wspomaganie rozwoju dziecka z ryzyka dysleksji / pod red. Anety Rudzińskiej-Rogoży, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2014, ISBN 978-83-7850-595-2, GCWYP 137543.

4Książka składa się z dwóch części.
Pierwsza koncentruje się na teoretycznych aspektach podejmowanej tematyki, a otwiera ją tekst Aleksandry Maciarz, będący wprowadzeniem w zjawisko ryzyka dysleksji – Autorka wskazuje dylematy związane z pojęciem dysleksji i ich implikacje dla praktyki oświatowej. Zagadnieniem rozpoznawania ryzyka dysleksji zajęła się w swojej pracy Agnieszka Nowicka, analizując proces postępowania diagnostycznego, natomiast Jolanta Lipińska-Lokś systematyzuje wiedzę na temat zasad i specyfiki pracy terapeutycznej z dziećmi. Artykuł Urszuli Konkol stanowi za to przypomnienie zadań, jakie ma do wypełnienia placówka przedszkolna wobec podopiecznych, przejawiających trudności rozwojowe.
Druga część książki ma charakter praktyczny: tworzy ją zbiór tekstów poświęconych wybranym metodom pracy terapeutycznej z dziećmi z ryzyka dysleksji. W pierwszym z nich Aneta Rudzińska-Rogoża, poprzez analizę indywidualnego przypadku, pokazuje możliwości zastosowania teorii integracji sensorycznej A. Jean Ayres w diagnozie i terapii dzieci z ryzyka dysleksji. Opis trudnych doświadczeń szkolnych ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się otrzymujemy w pracy Edyty Ćwikły, analizującej problem z perspektywy terapeuty, podczas gdy tekst Urszuli Konkol prezentuje przykład optymalnej realizacji zadań związanych ze wspomaganiem rozwoju dzieci w jednym z zielonogórskich przedszkoli.
Akcentując znaczenie ruchu w edukacji dziecka, Ewa Skorupka dzieli się propozycjami zajęć stymulujących motorykę dużą i małą; podobne rozwiązania wskazuje Aleksandra Matusiak, bazując na przeświadczeniu o terapeutycznej sile muzyki i proponując Czytelnikowi niezwykle interesujące scenariusze zajęć muzykoterapeutycznych. Dwa wieńczące publikację teksty – Urszuli Kochanowskiej i Leokadii Wiatrowskiej – przedstawia założenia teoretyczne oraz wybrane rozwiązania praktyczne dwóch znakomitych, ale wciąż zbyt mało rozpoznanych metod: glottodydaktyki przedszkolnej i szkolnej oraz polisensorycznej metody nauki czytania i pisania.
Niniejsza pozycja adresowana jest przede wszystkim do nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, terapeutów pedagogicznych, pedagogów szkolnych oraz studentów kierunków pedagogicznych. Ze względu na jej wymiar praktyczny – ciekawe propozycje ćwiczeń, gier i zabaw korekcyjno-kompensacyjnych zawartych w konspektach i scenariuszach zajęć – może być również pomocą dla rodziców, którzy chcą się aktywnie włączyć w oddziaływania profilaktyczno-terapeutyczne wobec własnych pociech.

Źródło

Aby zobaczyć spis treści kliknij.


p>Atrakcyjne zajęcia wyrównawcze, red. prowadząca Anna Rafalska, Warszawa, Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, 2014-, ISBN 978-83-7696-866-7, GCCZY 140129 PDF.
(dostępna tylko w czytelni)

9Atrakcyjne zajęcia wyrównawcze.
Edukacja wczesnoszkolna Aktywne ćwiczenia. Zabawy. Gry edukacyjne. Karty pracy

Jedyny na rynku tak obszerny oraz atrakcyjny pod względem formy i treści pakiet materiałów edukacyjnych, na który składają się:

  • obszerny segregator z kartami pracy, grami i zabawami edukacyjnymi i zestawem naklejek,
  • pierwszy numer z serii wydawniczej ,,Jak pokonywać trudności" poświęcony ćwiczeniom i zabawom logopedycznym na zajęciach wyrównawczych,
  • dostęp do platformy dla nauczycieli z interaktywnymi materiałami na zajęcia www.kreatywnynauczyciel.pl.

Źródło

 

 

 

Aby zobaczyć spis treści kliknij.


Gałązka Kinga, Muzioł Ewa Antonina, Model pracy z uczniem zdolnym w szkole ponadgimnazjalnej, Warszawa, Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2014, ISBN 978-83-62360-46-8, GCWYP 150805 +dod., GCWYP 150806 +dod.

8„...Celem niniejszej publikacji jest opracowanie modelu pracy z uczniem zdolnym na poziomie ponadgimnazjalnym, a zatem dostarczenie odpowiedzi na pytanie o sposoby kształcenia uczniów zdolnych na czwartym etapie edukacyjnym.
Każdy model nauczania-uczenia się stanowi strukturalne ramy służące jako przewodnik do opracowania konkretnych działań edukacyjnych. Ramy te mogą być teoretyczne i abstrakcyjne lub bardziej praktyczne. Niezależnie od tego, jak bardzo teoretyczny czy praktyczny jest model, do cech wspólnych wyróżniających modele nauczania-uczenia się zaliczyć można:

  • zidentyfikowany cel i obszar,
  • fundamentalne założenia dotyczące charakterystyki ucznia i procesów nauczania-uczenia się,
  • wytyczne do opracowania konkretnych codziennych działań edukacyjnych,
  • konkretne wzorce i wymagania dla tych działań edukacyjnych,
  • badanie oceny ich efektywności...”

Fragment ze wstępu

 

 

Aby zobaczyć spis treści kliknij.


Poprawiony: poniedziałek, 09 marca 2015 09:52